آرشیو مرداد ماه 1400

مجله گردشگري

دستور پخت استانبولي با سبزيجات معطر، تجربه‌اي متفاوت

۶ بازديد
علت نام‌گذاري استانبولي پلو به درستي مشخص نيست. اصولا ترك‌هاي تركيه، برنج را به صورت پلو، يعني مخلوط با گوشت، سبزيجات و موادي از اين قبيل تهيه مي‌كنند، پس شايد اين پلوي لذيذ و ساده، يك غذاي وارداتي باشد.
استانبولي با سبزيجات معطر

قاطي پلوها از غذاهاي پرطرفدار هستند. هم به خاطر روش طبخ آسان آن‌ها و  هم به خاطر مواد اوليه در دسترس آن‌ها. مانند لوبيا پلو و شيرين پلو. يكي از قاطي‌پلوهاي خوشمزه، استانبولي است كه طرز تهيه بسيار راحتي هم دارد. كافي است مواد لازم را فراهم كنيد. بعد از يك ساعت غذا حاضر و آماده است. با مجله دلتا با دستور پخت استانبولي با سبزيجات معطر همراه باشيد.

مواد لازم براي تهيه استانبولي با سبزيجات معطر

  • برنج يك‌ و نيم پيمانه
  • نمك ۴ قاشق چاي‌خوري
  • پودر فلفل قرمز يك قاشق
  • ريحان تازه (خرد شده) ۲ قاشق غذاخوري
  • آنغوزه يك‌ چهارم قاشق چاي‌خوري
  • گوجه فرنگي سفت (ريز خرد شده) يك ‌و نيم پيمانه
  • آب ۳ پيمانه
  • پاپريكا ۴ قاشق چاي‌خوري
  • رب گوجه فرنگي يك قاشق غذاخوري
  • روغن زيتون ۲ قاشق غذاخوري
  • سيب زميني استانبولي (ريز خرد شده) يك عدد
  • جعفري تازه (خرد شده) ۲ قاشق غذاخوري

طرز تهيه استانبولي با سبزيجات معطر

مرحله اول

ابتدا برنج را شسته و آب آن را بگيريد. آب، نمك، پاپريكا يا فلفل قرمز، رب گوجه فرنگي و ريحان را در قابلمه مناسبي به جوش آوريد. حرارت را كاملا ملايم كنيد و در قابلمه را بگذاريد تا آب بخار نشود.

مرحله دوم

در يك قابلمه مناسب روغن زيتون را با حرارت متوسط داغ كنيد. سپس آنغوزه و سيب زميني خرد شده را در روغن تفت دهيد. برنج را اضافه كنيد و حدود ۲ تا ۳ دقيقه با آنغوزه و روغن زيتون تفت دهيد.

مرحله سوم

در ادامه آب جوش را اضافه كنيد. دوباره حرارت را بالا ببريد تا آب به جوش آيد. بعد از اين كه آب به جوش آمد، حرارت را كم كنيد و در قابلمه را بگذاريد تا برنج با حرارت ملايم حدود ۲۰ تا ۲۵ دقيقه بپزد.

مرحله چهارم

قابلمه برنج را از روي حرارت برداريد. در قابلمه را برداريد. حالا گوجه فرنگي‌ كه ريز خرد كرده‌ايد را همراه جعفري به برنج اضافه كنيد.

مرحله پنجم

مواد را خوب با هم مخلوط كنيد. استانبولي آماده است. آن را در ظرف مناسب سرو كرده و نوش جان كنيد. مي‌توانيد به‌جاي ريحان تازه از پودر ريحان استفاده كنيد.

پيشنهاد مطالعه : براي آشنايي با طرز تهيه انواع غذاهاي لذيذ مطلب ته چين قيمه زعفراني با ماست چكيده را مطالعه كنيد.

حلوا گردويي اصيل تبريزي با تمام نكات

۶ بازديد
گردو منبع خوبي از ويتامين‌ها و مواد معدني مختلفي ازجمله ويتامين B6، ويتامين E و ... بوده و براي بهبود عملكرد مغز، كاهش بيماري‌هاي قلبي، پيشگيري از سرطان سلامت پوست و مو مفيد است. كنجد در محافظت از سلامت قلب، بهبود فشارخون، مبارزه با سرطان و تنظيم هورمون‌ها اهميت دارد.
حلوا گردويي

حلوا گردويي يكي از قديمي‌ترين سوغات‌هاي تبريز است. اين شيريني سنتي، معمولا پس از ناهار و شام و همراه با چاي سرو مي‌شود، اما مي‌توانيد آن را به همراه نان، به‌عنوان يك صبحانه‌ مفصل و مقوي هم‌ميل كنيد. خوردن اين حلواي خوشمزه در وعده صبحانه باعث مي‌شود تا بخشي از انرژي موردنياز بدن خود را در طول روز تامين كنيد، چراكه اين دسر بسيار مقوي بوده و شامل گردو و كنجد است.

نكته جالب در مورد اين شيريني جذاب اين است كه براي تهيه آن به مواد اوليه زيادي نياز نخواهيد داشت و احتمالا همين حالا بيشتر مواد موردنياز براي تهيه آن را در منزل داريد. فقط كافي‌ است يك‌بار اين شيريني خوشمزه را درست كنيد تا طرفدار دائمي آن شويد. در ادامه با مجله دلتا همراه باشيد تا طرز تهيه حلوا گردويي اصيل تبريزي را به شما آموزش دهيم.

مواد لازم براي تهيه حلوا گردويي اصيل تبريزي

  • گردو (آسياب شده) يك پيمانه
  • برنج نيم دانه دو پيمانه
  • كنجد (آسياب شده) نصف پيمانه
  • روغن مايع سه‌چهارم پيمانه
  • شكر يك و نيم پيمانه
  • پودر نارگيل به مقدار لازم
  • پودر پسته به مقدار لازم

طرز تهيه حلوا گردويي اصيل تبريزي

مرحله اول

اين حلواي مقوي و خوشمزه را مي‌توانيد در كنار يك ليوان چاي خوشرنگ سرو كنيد و از طعم آن لذت ببريد. ‌براي تهيه حلوا گردويي، ابتدا بايد برنج نيم دانه را بشوييد. سپس آن در ظرفي ريخته و روي آن آب بريزيد. اجازه دهيد برنج به مدت ۲ ساعت خيس بخورد.

مرحله دوم

پس از گذشت ۲ ساعت، يك قابلمه روي حرارت گذاشته و روغن مايع را در آن بريزيد‌. سپس برنج خيس‌خورده را آبكش كرده و داخل قابلمه بريزيد. گردو‌ها را آسياب كرده و كنار بگذاريد. كنجد را به همراه گردوي آسياب شده به مواد داخل قابلمه اضافه كرده و قابلمه را روي حرارت بگذاريد. مواد را خوب تفت دهيد. سپس يك پارچ را آب كنيد. شكر را به آب پارچ اضافه كرده و هم بزنيد.

مرحله سوم

آب و شكر را به قابلمه اضافه ‌كرده و اجازه دهيد بجوشد. سپس زير حرارت را كم كنيد و در قابلمه را بگذاريد تا برنج بپزد. هرچند وقت يك‌بار برنج را هم بزنيد تا ته نگيرد. پس‌ازاينكه برنج به غلظت رسيد، در قابلمه را برداشته و با يك قاشق چوبي هم بزنيد تا برنج ته نگيرد‌. يك سيني را باكمي كره يا روغن چرب كنيد. هنگامي‌كه آب برنج گرفته شد و به روغن افتاد، آن را داخل سيني‌ چرب‌شده بريزيد و با يك قاشق سطح آن را صاف كنيد.

مرحله چهارم

پس از صاف كردن سطح سيني، آن را كنار بگذاريد تا حلوا كاملا سرد شود. سپس با يك چاقوي تيز حلوا را به شكل لوزي‌ها يا مربع‌هاي يك اندازه برش دهيد. روي حلوا گردويي را با پودر پسته، پودر نارگيل و كنجد تزئين كنيد. حالا حلوا گردويي اصيل تبريزي شما آماده است. نوش جان!

چند نكته براي تهيه حلوا گردويي اصيل تبريزي

  • در صورت تمايل مي‌توانيد در مرحله سوم، يك قاشق غذاخوري زعفران دم‌كرده به مواد حلوا گردويي اضافه كنيد.
  • به‌جاي برنج، در صورت تمايل مي‌توانيد از آرد برنج استفاده كنيد.
  • خوردن اين شيريني لذيذ به دليل اينكه طبع گرمي دارد، در اين روزهاي همه گيري كرونا در كنار چاي بسيار مقوي است.

پيشنهاد مطالعه : براي آشنايي با طرز تهيه انواع غذاهاي لذيذ مطلب دستور شير برنج عسلي فوري و خوش‌طعم را مطالعه كنيد.

طرز تهيه خورشت قيمه نذري

۵ بازديد
خورشت قيمه هم مانند قورمه‌سبزي از آن غذاهاي اصيل و خوشمزه ايراني است كه تهيه آن فوت‌وفن‌هاي خاص خودش را دارد.
خورشت قيمه نذري

خورشت قيمه يكي از آن غذاهاي خوشمزه و اصيل ايراني است كه طرفداران زيادي دارد. معمولا اين خورشت به‌همراه پلو سرو مي‌شود و همچنين در بعضي از مناسبت‌هاي مذهبي از آن به‌عنوان غذاي نذري استفاده مي‌شود.

در اين دستورالعمل ما براي دورچين خورشت قيمه از سيب‌زميني شده است. اين خورشت را با بادمجان سرخ‌شده نيز مي‌توانيد سرو كنيد. در ادامه اين مطلب با مجله دلتا همراه باشيد تا طرز تهيه خورشت قيمه نذري جاافتاده و مجلسي را با تمام فوت‌وفن‌هايش به شما آموزش دهيم.

مواد لازم براي تهيه خورشت قيمه خورشت قيمه نذري

  • گوشت گوسفند  ۴۰۰ گرم
  • لپه دو پيمانه
  • سيب‌زميني  دو عدد
  • پياز  دو عدد
  • ليموعماني  سه عدد
  • رب گوجه‌فرنگي سه قاشق غذاخوري
  • روغن مايع، نمك، فلفل سياه و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهيه خورشت قيمه جاافتاده و مجلسي با گوشت

مرحله اول

براي تهيه يك خورشت قيمه حرفه‌اي، لعاب‌دار و مجلسي بايد لپه‌ها را از شب قبل در آب بخيسانيد و چند بار آب آن را عوض كنيد تا نفخ آن گرفته شود و بهتر پخته شود. اما اگر فراموش كرديد يا فرصت خيس دادن لپه‌ها را نداشتيد هم اشكالي ندارد. پيشنهاد ما اين است كه لپه‌ را به‌صورت جداگانه در يك قابلمه كوچك بريزيد و با آب روي حرارت قرار دهيد تا به مدت يك ربع تا بيست دقيقه نيم‌پز شده و نفخ آن گرفته شود.

مرحله دوم

ليموعماني‌ها را نيز با چاقو يا چنگال سوراخ‌كنيد و داخل يك‌كاسه آب قرار دهيد تا نرم شده و تلخي آن‌ها گرفته شود و خورشت شما را تلخ نكند.در همين حين كه لپه‌ها در حال پختن هستند پيازها را به‌صورت نگيني خردكنيد و  با يك يا دو قاشق غذاخوري روغن‌زيتون يا روغن آفتاب گردان درون همان قابلمه كه مي‌خواهيد خورشت را داخل آن بپزيد تفت دهيد.

مرحله سوم

يك قاشق چاي‌خوري زردچوبه به پياز‌ها اضافه كنيد و با قاشق چوبي خوب هم بزنيد. پس از دو دقيقه زماني‌كه بوي خوش پيازداغ كل آشپزخانه‌ را پر كرد و پيازها كمي نرم شدند گوشت‌هايي را كه به‌صورت تكه‌هاي كوچك خرد كرديد را به آن‌ها اضافه كنيد و كمي آن‌ها را باهم تفت دهيد تا رنگ گوشت تغيير كند. در اين مرحله ادويه‌ها را هم اضافه كرده و خوب هم بزنيد.

مرحله چهارم

زماني كه رنگ گوشت نيز تغيير كرد لپه‌ را كه حالا تقريباً نيم‌پز شده آبكش كنيد و به مواد داخل قابلمه اضافه كنيد و كمي تفت دهيد. سپس حدود ۵ ليوان آب گرم روي مواد بريزيد. رب گوجه‌فرنگي را به همراه يك قاشق غذاخوري روغن درون يك ظرف جداگانه بريزيد و تفت دهيد. اين كار باعث مي‌شود تا رب گوجه‌فرنگي رنگ بهتري به خودش بگيرد و درنتيجه خورشت شما خوش‌رنگ‌تر شود.

مرحله پنجم

پس‌ازاين‌كه رب را باكمي روغن تفت داديد آن را به مواد داخل قابلمه اضافه كنيد و حرارت زير آن راكمي زياد كنيد تا آب درون آن بجوشد و كمي از آن بخار شود. بعدازاين‌كه آب درون قابلمه جوشيد زير آن را كم كنيد و درب قابلمه را بگذاريد تا خورشت به‌آرامي شروع به پختن كند و كم‌كم جا بيفتد.

مرحله ششم

بعد از اين‌كه گوشت و لپه كاملا پخته شد ليموعماني‌ها را به خورشت اضافه كنيد و نمك و فلفل را نيز درون آن بريزيد. براي خوش‌رنگ شدن خورشت مي‌توانيد كمي زعفران نيز به آن اضافه كنيد. بعدازاين‌كه چاشني‌هاي موردنظر خود را به خورشت اضافه كرديد بايد حدود يك ساعت به خورشت زمان دهيد تا خوب جا بيفتد.

مرحله هفتم

در همين حين كه خورشت در حال جا افتادن است سيب‌زميني‌ها را به‌صورت خلالي برش دهيد و سرخ‌كنيد و زمان سرو آن را در كنار بشقاب خورشت قيمه خود به‌عنوان دورچين قرار دهيد. خورشت قيمه نذري با گوشت تكه‌اي شما آماده است و مي‌توانيد آن را با برنج كته يابرنج دمي زعفراني نوش جان‌كنيد.

نكات طرز تهيه خورشت قيمه

  • دقت كنيد كه اگر لپه‌ها را جداگانه مي‌پزيد حتما آن را ابتدا آبكش كرده و سپس به خورشت خود اضافه كنيد.
  • ليموعماني‌هاي را نيز از يك ساعت قبل با چنگال يا چاقو سوراخ‌كنيد و داخل آب بگذاريد تا تلخي آن‌ها گرفته شود و خورشت را تلخ نكند.
  • براي اين‌كه خورشت قيمه‌ رنگ و لعاب بيشتري داشته باشد مي‌توانيد يك قاشق غذاخوري زعفران دم‌كرده به آن اضافه كنيد.
  • مي‌توانيد براي عطر بهتر از ادويه‌هاي پودر دارچين، هل، ميخك، گل سرخ، جوز هندي در نيم‌ساعت آخر استفاده كنيد.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي با طرز تهيه انواع خورشت لذيذ مطلب خورشت غوره مسما، خورشتي لذيذ و ملس را مطالعه كنيد.

به زودي با آدم‌فضايي‌ها ملاقات خواهيم كرد!

۱۱ بازديد
تلسكوپ جديد JWST  به ميزان ۱۰۰ برابر قوي‌تر از هابل خواهد بود و قادر به اسكن هزاران جهان قابل سكونت براي يافتن نشانه‌هاي حيات است.
تماس با بيگانگان فضايي

دانشمندان اكنون اين توانايي را دارند كه با استفاده از تلسكوپ فضايي جيمز وب جديد ناسا (JWST) كاوش بيشتري در اعماق فضا داشته باشند و شايد زندگي بيگانگان فضايي را پيدا كنند. با اين حال، يك دانشمند برجسته مي‌گويد تماس با بيگانگان فضايي «ايده وحشتناكي» است كه مي‌تواند توسط ساير گونه‌هاي پيشرفته به‌عنوان دعوت براي «حكومت بر زمين» تفسير شود. با مجله دلتا همراه باشيد.

تلسكوپ فضايي جيمز وب اختراع جديد ناسا

به نقل از لاتين تايمز، از آنجايي كه ناسا قرار است JWST خود را در اواخر امسال راه‌اندازي كند، دانشمندان مشتاق تحقيق در عمق فضا براي جستجوي دنياهاي ديگر و موجودات زنده ديگر هستند. در حال حاضر، تلسكوپ فضايي هابل قدرتمندترين قطعه فناوري است كه قادر به كشف فضا از طريق لنز است اما JWST بسيار قدرتمندتر است و مي‌تواند بسيار بيشتر و عميق‌تر فضا را كاوش كند.

سرگرمي جديد ناسا به قدري قدرتمند است كه دانشمندان مي‌ترسند باعث اختلال در گونه‌هاي بيگانه‌اي شود كه از وجود ما آگاه نيستند و اين آگاهي ممكن است دوستانه نباشد.

نظرات فيزيكدان مشهور در خصوص تماس با بيگانگان فضايي

ميچيو كاكو، نظريه‌پرداز و فيزيكدان مشهور، بر اعتقاد خود در مورد يافتن زندگي بيگانگان در طول سال‌ها تاكيد كرده است. كاكو كاملا اعتقاد دارد كه انسان‌ها زندگي بيگانه را پيدا مي‌كنند و وقتي اين كار را كردند، بايد در برقراري هرگونه تماس با آنان احتياط كنند.

كاكو در مصاحبه‌اي با روزنامه گاردين گفت: «به زودي ما تلسكوپ وب را در مدار قرار خواهيم داد و هزاران سياره براي مشاهده خواهيم داشت  و به همين دليل فكر مي‌كنم احتمال اينكه بتوانيم با تمدن بيگانه تماس برقرار كنيم، بسيار زياد است.»

وي ادامه داد: برخي از همكاران من معتقدند بايد با آنان ارتباط برقرار كنيم. ما فكر مي‌كنيم كه اين ايده وحشتناكي است. ما شخصا فكر مي‌كنيم كه بيگانگان مهربان هستند اما نمي‌توانيم در اين مورد ريسك كنيم. ما با آنان تماس خواهيم گرفت اما بايد اين كار را با دقت انجام دهيم.

با در نظر گرفتن تاريخ، نيروهاي اسپانيايي – به رهبري كورتس – آزتك‌هاي غيرمسلح را ذبح كردند و خون جنگجويان مانند آب جاري شد. اگر اولين تماس با بيگانگان اين‌گونه پاسخي داشته باشد، نتيجه ايده‌آلي نيست.

كاكو در سال ۲۰۱۸ گفته بود: «ما نمي توانيم از اين فرصت استفاده كنيم. ما نبايد سعي كنيم وجود خود را براي زندگي بيگانه در فضا تبليغ كنيم زيرا ما از اهداف آنان اطلاعي نداريم.»

كاكو معتقد است كه اين بيگانه‌ها «شر» نخواهند بود بلكه ممكن است كه اصلا به ما علاقه‌مند نباشند. وي افزود: در واقع، اگر رمان «جنگ جهانيان» را بخوانيد، مريخي‌ها «شر» نبودند، آنان مي‌خواستند انسان‌ها را شكنجه دهند و مي‌خواستند انواع كارهاي وحشيانه را براي بشريت انجام دهند چون طبيعت آنان اين‌گونه بود.

پيشنهاد مطالعه: مطلب از قطعه قطعه كردن مردگان تا چند شوهري در تبت! را مطالعه كنيد.

از قطعه قطعه كردن مردگان تا چند شوهري در تبت!

۸ بازديد
تبت سرزمين وسيعي  واقع در شمال رشته كوه هيماليا است. اين مطلب را تا آخر بخوانيد تا حقايقي را از تبت كشف كنيد كه پيش از اين تصورش را هم نمي‌كرديد.
عقايد عجيب مردم تبت

تبت سرزمين وسيعي  واقع در شمال رشته كوه هيماليا است كه ساكنين آن در سال ۱۹۵۱ طي جنبش آزادي‌خواهانه خود به سرزميني خودمختار  از چين تبديل شده و كماكان در مسير استقلال طلبي قرار دارند. زندگي در اين سرزمين عجيب، پيرو قوانين و سبك زندگي منحصر به فردي است كه سبب مي‌شود تا هيچ كشور يا سرزميني نظير آن وجود نداشته باشد. با مجله دلتا همراه باشيد تا با عقايد عجيب مردم تبت آشنا شويد.

عقايد خاكسپاري

عقايد خاصي براي خاكسپاري مردگان در تبت وجود دارد. يكي از اين عقايد كه خاكسپاري آسماني (sky burials) نام دارد به اين صورت است كه افراد را پس از مرگ قطعه قطعه مي‌كنند و تكه‎‌ها را در جايي قرار مي‌‌دهند كه در دسترس لاشخورها باشد؛ لاشخورهايي كه تكه‌هاي اجساد را به بهشت مي‌برند.

پوشش گياهي در تبت

تبت، جايي است كه چيزي در آنجا رشد نمي‌كند. اين لقبي است كه به دليل پوشش گياهي محدود و عدم امكان رشد بذر به تبت داده شده است. البته گياه جو را مي‌توان تنها كشت مهم اين سرزمين به‌شمار آورد كه در فصل بهار كاشته مي‌شود و در تابستان درو مي‌شود. در كل رژيم و دستورغذايي ساكنين تبت بسيار خاص و متفاوت است كه دليلش، سبك زندگي منحصر به فرد آن‌هاست.

با وجود رودهاي بزرگ و منابع آبي متعدد، ساكنين تبت از هيچ نوع جاندار دريايي تغذيه نمي‌كنند. در واقع تبتي‌ها بر اين باور هستند كه ناگا (naga)، يكي از خدايان‌ در آب‌ها زندگي مي‌كند و آزردن هرگونه مخلوق دريايي جايز نيست كه خود اين نيز جزو عقايد عجيب در تبت به‌شمار مي‌رود.

پس از قطب شمال و جنوب، تبت سومين مكاني محسوب مي‌شود كه بيشترين ميزان آب آشاميدني را در خود ذخيره كرده است. به همين جهت است كه به تبت قطب سوم نيز گفته مي‌شود.

كوه كايلاش، عقايد عجيب مردم تبت

كوه كايلاش كه به كوه مقدس نيز شهرت دارد، داراي ۴ منظره متفاوت (كه از آن به عنوان چهره نيز ياد مي‌كنند)، مكاني مقدس براي ۴ دين مختلف (بودائيسم، جينيسم، دين هندو و بونيسم) است و همچنين كوهي است كه ۴ رود بزرگ تبت از آن نشأت مي‌گيرد. به دليل مقدس بودن اين كوه و ممنوعيت‌هايي كه تبتي‌ها براي تردد از آن ايجاد كرده‌اند، تا كنون هيچ شخصي موفق به فتح كايلاش نشده است.

دين در تبت

در تبت بيش از ۷۰۰۰ صومعه بودايي وجود دارد و اين بدان معناست كه هيچ كشور و سرزمين ديگري به اندازه تبت صومعه بودايي ندارد. تقريبا بيش از ۹۰ درصد ساكنين تبت به آيين بوداييسم اعتقاد دارند.

بوداييسم در تبت تنها يك دين نيست، بلكه اعتقاد تبتي‌ها به بودا در سبك زندگي آن‌ها نيز رخنه كرده است. بسياري از صاحب نظران عقيده دارند براي درك و تحقيق پيرامون اين مكتب، تبت بهترين مقصد خواهد بود.

عقايد عجيب مردم تبت

پس از انسان‌ها، ياك (yak) مهمترين جاندار حاضر در اين سرزمين به‌شمار مي‌رود. ياك‌ها كه به آن غژگاو نيز شناخته مي‌شوند، گونه‌اي از گاوسانان هستند كه بيشتر در نواحي تبت و مغولستان مي‌زيستند. ساكنين تبت از شير، گوشت، پوست و پشم اين جاندار استفاده مي‌كنند.

چند شوهري

تبت يكي از معدود جاهايي است كه چند شوهري در آن رواج دارد و معمولا يك زن با چند برادر يك خانواده ازدواج مي‌كند (چند شوهري برادرانه).

چند شوهري به اين دليل در تبت رواج دارد كه منابع طبيعي و زمين‌هاي قابل استفاده محدود است بنابراين افراد با اين اقدام شانس حفظ دارايي و بقاي فرزندان را افزايش داده و از طرفي هم با اين اقدام نرخ توليد مثل را كاهش مي‌دهند.

پيشنهاد مطالعه: مطلب شناسايي افراد از طريق رگ‌هاي دست! را مطالعه كنيد.

رشته‌هاي عجيب دانشگاهي!

۱۰ بازديد
معيار‌هاي انتخاب رشته متفاوت هستند و شايد بتوان گفت تنوع رشته‌ها گاهي افراد را دچار ترديد مي‌كند.
عجيب ترين رشته هاي دانشگاهي

جالب است بدانيد در دنيا، رشته‌هايي براي تحصيل دانشگاهي وجود دارد كه فوق‌العاده عجيب و غريب و شبيه يك جوك هستند. منتها نه دانشگاه‌ها و استاد‌هايي كه درس‌هاي اين رشته‌ها را ارائه مي‌دهند با كسي شوخي دارند، نه دانشجويان براي وقت‌گذراني در آن رشته‌ها تحصيل مي‌كنند. با مجله دلتا همراه باشيد تا به عجيب ترين رشته هاي دانشگاهي بپردازيم.

 دلقك‌شناسي

كسي كه براي اولين بار ايده ايجاد چنين رشته‌اي به سرش زد، دكتر فرانسيس بوزو بود؛ اين فكر نشئت گرفته از يك جرياني به عنوان «باهات شوخي ندارم» بود.

مديريت دوشيدن شير گاو

دانشجويان اين رشته، طي يك دوره دوساله در دانشكده كشاورزي با مهارت‌هاي شير دوشي و البته مديريت آن آشنا مي‌شوند. علاوه‌بر اين، مهارت‌هاي اقتصادي، بايد و نبايد‌هاي قانوني و نكات مديريتي راه‌اندازي يك شركت لبنياتي را مي‌آموزند.

علم كفن و دفن

در اين رشته كه در دانشگاه كلمبيا كشور آمريكا تدريس مي شود همه خدمات مربوط به تشييع جنازه و كفن و دفن به دانشجويان آموزش داده مي‌شود. دانشجويان بعد از فارغ‌التحصيلي مي‌توانند در بيمارستان‌ها و مراكز خدماتي تدفين، مشغول به كار شوند.

رشته تربيت هكر

يكي از عجيب ترين رشته هاي دانشگاهي كه در برخي دانشگاه‌هاي غربي تدريس مي‌شود، آموزش چگونگي هك است. به احتمال زياد شما هم در ابتدا از شنيدن نام اين رشته تحصيلي متعجب شديد، اما بايد بدانيد كه اين رشته براي اهداف مهم‌تري به وجود آمده كه در بحث حفظ امنيت آن كشور بسيار حائز اهميت است، به اين معنا كه كشور‌هاي مورد نظر، براي اقدامات امنيتي به تربيت هكر‌هاي حرفه‌اي مي‌پردازند تا بتوانند در مواقع لزوم از وجود آن‌ها بهره ببرند.

مطالعات زامبي

مرده هاي متحرك كه در فيلم‌ها مي‌آيند و خرخره آدم را مي‌جوند، يكي از رشته‌هاي دانشگاهي پرطرفدار هستند. آرنولد بلومبرگ، نويسنده كتاب زامبي‌ها از آن جايي كه مطالعات گسترده‌اي در زمينه اين دوستان ترسناك داشته، تصميم گرفت تا رشته مطالعات زامبي‌ها را در دانشگاه «بالتيمور» تدريس كند. دانشجويان اين رشته بيشتر به مشاهده فيلم‌هاي كلاسيك زامبي مي‌پردازند و اين جور كه پيداست، خيلي بهشان سخت مي‌گذرد.

رشته احضار روح

توني لارنس، مدرس دانشگاه «كاونتري» از كودكي عاشق بازي شبح شگفت انگيز بوده و دلش مي خواسته شغلش احضار ارواح باشد. به همين دليل تصميم مي گيرد كه از طريق اين بازي رشته اي با نام «روان شناسي تجارب استثنايي انساني» تدريس كند تا دانشجويان نترس با شغل شريف احضار روح روزگار بگذرانند.

رشته چاقي

شايد اين يكي چندان بي راه هم نباشد، اما اگر بدانيد كه در دانشگاه جورج واشنگتن، كلاسي برپا مي شود و چاقي را از لحاظ مفاهيم، ادبيات، فيلم، انسان شناسي و تاريخ مورد مطالعه قرار مي‌دهند، كه مثلا در رابطه با ادبيات چاقي چه شعري مي توان گفت؟

 رشته تاريخچه قلاب بافي

دانشگاه گلاسكو فرصت استثنايي در اختيار دانشجويان قرار مي‌دهد تا دكتري خود را در رشته “تاريخچه قلاب بافي” گذرانده و پس از فارغ‌التحصيلي از اين رشته بتوانند از برنامه‌هاي آموزشي گستره موجود در دانشگاه هم استفاده كنند.

پيشنهاد مطالعه: مطلب فرهنگ‌هاي عجيب در ژاپن كه شما را شوكه مي‌كند! را بخوانيد.

فرهنگ‌هاي عجيب در ژاپن كه شما را شوكه مي‌كند!

۸ بازديد
فرهنگ‌هاي مختلفي در سراسر جهان وجود دارد و بيشتر آن‌ها با هم تفاوت دارند. وقتي به فرهنگ‌هاي ديگر نگاه مي‌كنيم چيزي كه به نظر خودشان خيلي عادي است براي ما بسيار عجيب به نظر مي‌رسد.
فرهنگ عجيب ژاپني ها

 فرهنگ نيم‌كره شرقي با فرهنگ نيم‌كره غربي تفاوت زيادي دارد. حتي گاهي كشورهاي مختلفي كه در نزديكي هم قرار دارند فرهنگ‌هاي كاملا متفاوتي دارند. اين تفاوت فرهنگي حتي مي‌تواند در قسمت‌هاي مختلف يك كشور نيز ديده شود. با اين حال فرهنگ هيچ جا به اندازه ژاپن عجيب نيست. در اين مطلب از مجله دلتا به فرهنگ عجيب ژاپني ها مي‌پردازيم همراه ما باشيد.

اخراج كردن مرده از قبرستان

يكي از فرهنگ عجيب ژاپني ها كه احتمالا فقط در ژاپن مي‌بينيد اخراج ساكنان مرحوم است. در ژاپن اگر اجاره زمين پرداخت نشود، مرده‌ها ممكن است از قبرهايشان اخراج شوند. اين كار در بيشتر قبرستان‌هاي گران‌قيمت ژاپن انجام مي‌شود.
مرده نمي‌تواند اجاره بدهد بنابراين انتظار مي‌رود بستگان نزديك او اين كار را كنند و اگر نتوانند مرده خلع قبر مي‌شود. دليل اصلي اين كار رشد جمعيت و به دنبال آن رشد تعداد كساني است كه به قبر نياز دارند.
در جزيره كوچك ژاپن با رشد جمعيت سريعي كه دارد كوچك‌ترين قطعه زمين هم ارزشمند است.

فرهنگ عجيب ژاپني ها

اتاق تبعيد

آداب و رسوم و فرهنگ عجيب ژاپن روي اخلاق كاري خوب تمركز دارد‌‌، اما اگر كسي اخلاق كاري نداشته باشد فكر مي‌كنيد اخراج مي‌شود؟ اشتباه مي‌كنيد، زيرا ژاپني‌ها به كساني‌كه از اخلاق كاري درست آگاهي ندارند هم ايمان دارند.

آن‌ها چنين فردي را اخراج نمي‌كنند بلكه در يك اتاق تنها ايزوله مي‌كنند تا به كارش ادامه دهد.

اتاق تبعيد يك اتاق كوچك ايزوله است و چيزهايي كه براي كارتان نياز داريد در آن قرار داده شده است. اين اتاق‌ها در ساختمان‌هاي اداري قرار دارند و نه تنها افراد در آن‌ها به كار عادي خود ادامه مي‌دهند بلكه كارشان زياد مي‌شود تا درس بگيرند.

روستاي عروسكي

يك روستاي كوچك ژاپني با نام روستاي عروسكي مشهور شده است. اين روستا آن‌قدر كوچك است كه هيچ كسب و كار يا حتي بازاري ندارد.
مردم زيادي به‌خاطر فقدان منابع و كمبود امكانات از اين روستا مهاجرت كردند و به شهرهاي بزرگ‌تر رفتند؛ بنابراين اين شهر به‌تدريج تبديل به شهر ارواح شده است.
يكي از زنان اين روستا كه از كاهش جمعيت آن نگران بود تصميم گرفت كاري در اين باره انجام دهد و دوباره آن را پرجمعيت كند، اما نه با انسان‌ها بلكه با عروسك‌ها. او شروع به بررسي كساني كرد كه روستا را ترك كرده بودند و چهره آن‌ها را به شكل عروسك بازسازي كرد.
اكنون ۳۵۰ عروسك در اين منطقه دورافتاده ژاپن ساكن هستند.

آداب و رسوم عجيب ژاپني ها

جنگل خودكشي

جنگل آئوكيگاهارا (Aokigahara) در ژاپن، جايي است كه مردم براي خودكشي به آن مي‌روند. نام رايج اين جنگل «جنگل خودكشي» است. در حال قدم زدن در اين جنگل مي‌توانيد كساني را پيدا كنيد كه با خودكشي جان خود را از دست داده‌اند.

قرص و طناب چيزهاي ديگري هستند كه در اين جنگل ديده مي‌شود. افراد زيادي به اين جنگل مي‌روند تا به كساني كه خودكشي كرده‌اند كمك كنند، آن‌ها را شناسايي كنند و اطلاعات جمع آوري شده را به خانواده‌هاي آن‌ها برسانند. كساني كه به جنگل سفر مي‌كنند گاهي با افرادي مواجه مي‌شوند كه قصد خودكشي دارند و قبل از اينكه جان خودشان را بگيرند مي‌نشينند و با آن‌ها صحبت مي‌كنند و دوست مي‌شوند.

با مرگ‌هاي زيادي كه اينجا اتفاق مي‌افتد، حس ترس بازديدكنندگان را فرا مي‌گيرد.

آداب و رسوم عجيب ژاپني ها

پيشنهاد مطالعه: مطلب انسان چه مدت بدون آب دوام مي‌آورد؟ را بخوانيد.

۶ مورد از بهترين كتاب‌هاي عاشقانه براي هديه دادن

۷ بازديد
هديه دادن كتاب‌هاي عاشقانه در همه جاي دنيا رواج دارد و شما مي‌توانيد آن‌ها را به مادر، پدر، خواهر، برادر، همسر و هر فردي كه دوست داريد، هديه بدهيد.
چند كتاب عاشقانه براي هديه دادن

يكي از هدايايي كه در مناسبت‌هاي خاص مانند تولد، ولنتاين و غيره در نظر گرفته مي‌شود كتاب است. هديه دادن كتاب‌هاي عاشقانه در همه جاي دنيا رواج دارد و شما مي‌توانيد آن‌ها را به مادر، پدر، خواهر، برادر، همسر و هر فردي كه دوست داريد، هديه بدهيد. در ادامه به بررسي چند كتاب عاشقانه براي هديه دادن مي‌پردازيم. با مجله دلتا همراه باشيد.

خطاب به عشق

خطاب به عشق رماني است با نويسندگي آلبر كامو، كه در آن نامه‌هاي عاشقانه آلبر كامو و معشوقش ماريا كاسارس به چاپ رسيده است. اين رمان دو شخصيت يا دو راوي دارد كه عشق ميان اين دو را در دوازده سال روايت مي‌كند. اين دو عاشق از مكان‌هاي مختلف و اتفاقات بسياري كه براي آن‌ها رخ مي‌دهد در نامه‌هاي خود صحبت مي‌كنند. اين نامه‌ها مانند يك رمان است و از اين طريق شناخت بهتري از اشخاص و رويدادهاي رمان به دست مي‌آيد.

دختري كه رهايش كردي

يكي ديگر از گزينه‌هاي هديه، كتاب دختري كه رهايش كردي است. اين كتاب داستان دو زن با برخي ويژگي‌هاي مشابه را روايت مي‌كند، كه يكي از آن‌ها با نام “سوفي” كه بايد از خانواده خود محافظت كند. بانوي ديگر با نام “ليو” در شهر لندن زندگي مي‌كند و همسرش قبل از مرگ به وي يك تابلو هديه مي‌دهد كه تصويري از يك زن را در خود جا داده و مربوط به يك قرن قبل از آن مي‌شود. اين تابلو نقاشي نقطه عطف اين كتاب است كه زندگي اين دو نفر را به هم گره زده است.

كتاب صوتي دختري كه رهايش كردي همچنين گزينه خوبي براي آن دسته از  خوانندگان است كه فرصت كافي براي به دست گرفتن كتاب ندارند و ترجيح مي‌دهند از دانلود كتاب صوتي بهره‌مند شوند. بنابراين اگر فردي كه به او علاقه داريد، طرفدار رمان‌هاي عاشقانه است و عاشق قصه شنيدن، مي‌توانيد هديه دادن نسخه صوتي زني كه رهايش كردي را مد نظر داشته باشيد.

يك عاشقانه آرام

چند كتاب عاشقانه براي هديه دادن

كتاب يك عاشقانه آرام از نادر ابراهيمي نيز گزينه ديگري است كه مي‌توانيد براي هديه دادن انتخاب كنيد. اين رمان عاشقانه و دلنشين جزو معروف‌ترين كتاب‌هاي اين نويسنده خوش سابقه ايراني است. در اين كتاب نادر ابراهيمي قصد دارد كه ثابت كند عشق پديده‌اي زودگذر نيست و اگر راه آن را بياموزيم مي‌توانيم ساليان سال عاشقانه زندگي كنيم.

رمان يك عاشقانه آرام داستان آرام و عاشقانه يك زن و شوهر جوان در سال ۱۳۵۷ است كه عاشقانه يكديگر را دوست دارند و تمام تلاش خود را براي محافظت از اين احساس با توجه به روزمرگي انجام مي‌دهند. اين كتاب سبكي داستاني و شيوه روايي خاص نادر ابراهيمي را دارد. زماني كه شما اين كتاب را شروع مي‌كنيد زمين گذاشتن آن كار آساني نيست، زيرا به شدت جذب آن خواهيد شد. اين كتاب را مي‌توانيد براي انواع موقعيت‌هاي عاشقانه هديه بدهيد.

هنر عشق ورزيدن

تا به حال به عشق ورزيدن به چشم يك هنر نگاه كرده‌ايد؟ اريك فروم نويسنده كتاب «هنر عشق ورزيدن» اين كار را به خوبي انجام داده است و نشان داده براي داشتن يك رابطه سالم و درست به چه عناصري نياز داريد. شما علاوه بر اينكه مي‌توانيد اين كتاب را به شكل نسخه فيزيكي به كسي كه دوستش داريد، هديه دهيد، مي‌توانيد از نسخه الكترونيكي و نسخه صوتي هنر عشق ورزيدن نيز استفاده كنيد.

براي هديه دادن اين كتاب بايد بدانيد كه اريك فروم نويسنده‌اي است كه در آثار خود از مفاهيم فلسفي و جامعه شناختي بسياري استفاده مي‌كند و آن را از منظر روانكاوانه نيز بررسي مي‌كند. اين نويسنده پر طرفدار سعي مي‌كند تا از ديدگاه‌هاي جديد به زندگي انسان نگاه كرده و آن‎‌ها را بررسي كند.

من پيش از تو

چند كتاب عاشقانه براي هديه دادن

داستان كتاب ماجراي عاشقانه ميان لوئيزا پرستاري شاد و سرزنده است كه با ويل ترينر افسرده، ناتوان و مايوس آشنا مي‌شود. البته جوجو مويز با نوشتن كتاب‌هاي من پس از تو و باز هم من اين داستان را ادامه داده است. در سال ۲۰۱۶ نيز فيلمي بر اساس همين كتاب و با همين عنوان توسط تيا شروك ساخته شد كه بازخورد بسيار خوبي هم در ميان بينندگان داشت كه از طريق اين لينك قابل مشاهده است. شما بهتر است پيش از ديدن اين فيلم، كتاب آن را بخوانيد تا از جزئيات آن لذت بيشتري ببريد.

چشم‌هايش

بزرگ علوي نويسنده بزرگ ايراني با نوشتن اين اثر ماندگار در سال ۱۳۳۱ علاوه بر اينكه در ميان نويسندگان به شهرت برسد، توانسته تغييرات بسياري را هم در نگرش كلي جامعه و ادبيات آن دوره ايجاد كند. اين اثر به قدري جذابيت دارد كه گذر زمان هم تاثيري بر جذابيت و مخاطب پسند بودن آن نگذاشته است.

داستان چشم‌هايش از بزرگ علوي، تركيبي از يك درام عاشقانه، سياست و تاريخ است كه يك زن با تمام احساسات و تمايلاتش در مركز اين داستان قرار دارد. در ابتدا اين كتاب از زبان ناظم مدرسه نقل مي‌شود، اما در ادامه اين ناظم داستان ديگري را از زبان زن ناشناسي بيان مي‌كند.

انسان چه مدت بدون آب دوام مي‌آورد؟

۱۱ بازديد
آب يكي از مايعات حياتي روي زمين است؛ اما انسان چه مدت مي‌تواند بدون آب، اين ماده‌ ارزشمند، دوام بياورد؟
بدون آب

در اغلب كشورهاي توسعه‌يافته، دسترسي به آب آشاميدني پاك به‌سادگي بازكردن شير آب است. در اين كشورها، افراد روزانه گالن‌ها آب را صرف كارهايي مثل مسواك‌زدن يا دوش گرفتن يا استفاده از سرويس بهداشتي مي‌كنند؛ اما تقريبا ۱/۱ ميليارد نفر در سراسر جهان از دسترسي به آب آشاميدني ايمن محروم هستند. دسترسي به آب حداقل در يك ماه از سال براي ۲/۷ ميليارد نفر دشوار است. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا به اين سوال پاسخ مي‌دهيم كه بدون آب چقدر زنده مي‌ مانيم ؟

آب يكي از منابع اصلي حيات روي زمين است و بخش زيادي از بدن انسان را تشكيل مي‌دهد. به‌طور ميانگين ۶۰ تا ۷۰ درصد از بدن انسان از آب تشكيل شده است. اين آمار به سن هم بستگي دارد. بدن انسان در طول فرايندهايي مثل ادرار، تعريق، مدفوع و تنفس، آب از دست مي‌دهد. با خوردن و نوشيدن بايد آب از‌دست‌رفته را جبران كند (تقريبا يك‌سوم از آب مصرفي از غذا سرچشمه مي‌گيرد)؛ در‌غير‌اين‌صورت، بدن انسان با كم‌‌آبي روبه‌رو مي‌شود. اولين مرحله‌ كم‌آبي‌احساس تشنگي است و معمولا زماني بروز مي‌كند كه ۲ درصد از وزن بدن كاهش مي‌يابد.

سرعت آب زدايي

سرعت آب‌زدايي بدن براساس شرايط متفاوت است. كاهش آب بدن در دماي ۵۰ درجه‌ سانتي‌گراد همراه‌ با ورزش شديد مي‌تواند كشنده باشد. بدن انسان هنگام ورزش در محيط داغ در هر ساعت به‌دليل تعريق بين ۱/۵ تا ۳ ليتر آب از دست مي‌دهد. افزون براين بر‌اساس ميزان رطوبت هوا، ۲۰۰ تا ۱۵۰۰ ميلي‌ليتر از آب بدن به دليل بازدم از بين مي‌رود. اين وضعيت تأثير عميقي بر بدن مي‌گذارد. بدون آب چقدر زنده مي‌ مانيم

هرچه آب بيشتري از دست برود، غلظت خون و فشار بر دستگاه قلبي‌عروقي براي حفظ فشار‌خون افزايش مي‌يابد. كليه‌ها سعي مي‌كنند ازطريق كاهش ادرار آب بدن را حفظ كنند.

دقيقا بدون آب چقدر زنده مي‌ مانيم

هنوز مشخص نيست؛ اما اغلب دانشمندان بر سر اين موضوع توافق دارند كه انسان مي‌تواند حداكثر چند روز بدون صرف غذا يا آب زنده بماند. در سال ۱۹۴۴، دو دانشمند خود را به‌مدت سه يا چهار روز از آب محروم كرده بودند. در روز آخر آزمايش، هر دو با مشكلاتي مثل قورت‌دادن غذا روبه‌رو شدند و چهره‌هايي رنگ‌پريده پيدا كردند؛ اما خيلي زود آزمايش را قبل از رسيدن به نقطه‌ خطرناك متوقف كردند.

توانايي زنده‌ماندن بدون آب بين افراد مختلف، متفاوت است. براي مثال طبق برخي شواهد، بدن انسان مي‌تواند متناسب با آب مصرفي روزانه‌اش تطبيق پيدا كند. طولاني‌ترين زمان ثبت‌شده براي زندگي بدون آب متعلق به آندرس ميهاوكس، جوان هجده‌ساله‌اي است كه در سال ۱۹۷۹، هجده روز بدون آب در سلول پليس زنداني بود.

با اينكه تعداد كمي از افراد ممكن است كم‌آبي شديد را تجربه كنند، تقريبا چهار‌ميليارد نفر در سراسر جهان حداقل يك ماه در سال با كمبود آب روبه رو هستند. تغييرات اقليمي هم دسترسي به منابع آب تميز را در بسياري از نقاط جهان دشوارتر مي‌سازد. بر‌اساس تخمين‌ها، دو‌سوم از جمعيت جهان تا سال ۲۰۲۵ با مشكل كم‌آبي روبه‌رو خواهند شد.

پيشنهاد مطالعه: مطلب عجيب‌ترين زبان‌هايي كه هنوز در دنيا وجود دارند! را بخوانيد.

شناسايي افراد از طريق رگ‌هاي دست!

۱۱ بازديد
فناوري تشخيص چهره در واقع نوعي شناسايي ديجيتالي افراد است. اين تكنولوژي كه مبتني بر دانش هوش مصنوعي و يادگيري ماشين است، گامي فراتر از روش‌‌هايي مانند اسكن عنبيه و اثر انگشت است.
قفل گشايي گجت هاي پوشيدني

پتنت جديد اوپو (شركت سازنده) از فناوري بيومتريك تاييد هويت براي قفل گشايي گجت هاي پوشيدني خبر مي‌دهد كه به موجب آن قفل دستگاه با اسكن رگ‌هاي دست كاربر باز مي‌شود. با مجله دلتا همراه باشيد تا با روش باز كردن قفل وريدي و باز كردن دستگاه با رگ آشنا شويد.

فناوري جديد با روش باز كردن قفل وريدي و باز كردن دستگاه با رگ

فناوري جديد اوپو با شماره پتنت CN110298944B ثبت شده است و «روش باز كردن قفل وريدي و باز كردن دستگاه با رگ» را توصيف مي‌كند.

اوپو سال ۲۰۱۹ براي ثبت اين پتنت اقدام كرده بود اما اطلاعات آن اخيرا منتشر شده است. طبق توضيحات، اين پتنت يك سيستم بيومتريك شبيه به سيستم تشخيص چهره يا اسكن اثر انگشت را توصيف مي‌كند اما اين بار رگ‌هاي دست كاربران اسكن مي‌شود.

قابل ذكر است كه اين فناوري شباهت زيادي به سيستم Hand ID ال جي دارد كه براي باز كردن قفل‌ها از ضخامت و خصوصيت‌هاي رگ‌هاي كاربران استفاده مي‌كرد.

بنابراين مي‌توان انتظار داشت كه اين سيستم نيز ضخامت و ويژگي‌هاي رگ دست كاربران را براي تاييد هويت و اجازه دسترسي بررسي و ضبط كند. در حالي كه جزئيات دقيق اين فناوري مشخص نشده است، اما سيستم اشاره شده در اين پتنت مي‌تواند به‌طور بالقوه در محصولات مختلف الكترونيكي غول‌ فناوري چيني كاربرد داشته باشد.

باز كردن قفل وريدي و باز كردن دستگاه با رگ

كاربرد فناوري قفل گشايي گجت‌هاي پوشيدني

كاربرد اين فناوري به‌ويژه در محصولات پوشيدني شركت اوپو مانند دسبتند‌ها و ساعت‌هاي هوشمند مشخص است. با اين وجود بايد عنوان كرد هنوز مشخص نيست كه آيا شركت اوپو در حال توسعه فناوري امنيتي جديد خود است يا فقط پتنت آن مشاهده شده است.

به‌نظر مي‌رسد ممنوعيت‌هاي شركت هواوي و افت سهم اين شركت در بازار گوشي‌هاي هوشمند باعث شده است تا ساير شركت‌هاي چيني براي پر كردن خلا به وجود آمده محصولات و فناوري‌هاي جديد خود را معرفي كنند.

اوپو نيز در چند وقت گذشته از فناوري و محصولات جديد خود مانند نسل جديد فناوري دوربين زير نمايشگر، اوپو واچ ۲ و جديدترين فناوري‌ شارژ سريع خود رونمايي كرد.

پيشنهاد مطالعه: قدرت خارق‌العاده كوسه كه شما را شوكه مي‌كند! را بخوانيد.