آرشیو بهمن ماه 1399

مجله گردشگري

پيش‌بيني‌هاي ‎‌۱۰ سال آينده كه باور نمي‌كنيد!

۲۱ بازديد

طبق پيش‌بيني‌ها، جمعيت جهان تا پايان سال 2029 به 8.5 ميليارد نفر مي‌رسد و هنگامي كه چنين اتفاقي بيفتد جهان با مشكلات جديد و بزرگي مواجه خواهد شد.

پيش بيني آينده

در طي ده سال گذشته تغييرات زيادي در صنعت فناوري رخ داد. شروع ماموريت‌هاي جديد كاوش در مريخ، عرضه تجاري خودروهاي خودران و ثبت اولين تصوير از سياه چاله نمونه‌اي از تحولات و دستاوردهاي ده سال اخير بوده است و در دهه‌ آينده نيز شاهد تغييرات باورنكردني در عرصه‌هاي مختلف خواهيم بود. در اين نوشتار از مجله دلتا به بررسي پيش بيني آينده مي‌پردازيم.

پيش بيني آينده

پيش‌بيني‌ها درباره‌ آنچه در ده سال آينده اتفاق مي‌افتد حاصل تركيبي از پيش‌بيني‌هاي اقتصادي و نتايج علمي برخي از كارشناسان و متخصصان برجسته دنيا و همچنين پروژه‌هايي است كه توسط مخترعان به اجرا درآمده‌اند. اين رويدادها به احتمال زياد در طي ده سال آينده رخ خواهند داد:

ماشين‌هاي ذهن‌خوان توليد مي‌شود

توليد ماشين‌هايي كه ذهن انسان را بخوانند چيزي فراتر از تصور ما و بيشتر شبيه يك رمان علمي_تخيلي به نظر مي‌رسد اما اگر دانشمندان طبق برنامه طرح‌ريزي شده خود عمل كنند بايد ظرف ۱۲ ماه آينده منتظر معرفي اولين ماشين‌هاي تله‌پاتي يا ذهن‌خوان باشيم.

توليد انبوه ماشين‌هاي خودران آغاز مي‌شود

اگرچه ماشين‌هاي خودران در بازار وجود دارند اما هنوز فراگير نشده و تنها در تعداد كمي از بازارهاي جهان عرضه مي‌شوند. اين روزها داشتن يك ماشين خودران، كالاي لوكسي است كه مي‌توان گفت فقط افراد ثروتمند مي‌توانند به آن دست يابند اما اين روند در سال ۲۰۲۱ تغيير خواهد كرد.

پيش بيني ده سال آينده

هواپيماهاي مجهز به انرژي خورشيدي

در سال ۲۰۲۲، شركت هواپيمايي Eviation Aircraft قصد دارد اولين هواپيماي تجاري تمام برقي جهان را عرضه كند. اين يك ايده علمي_تخيلي نيست. اين شركت قبلا از هواپيماي برقي خود رونمايي كرده و يك تيم از خلبانان در حال حاضر يك هواپيماي برقي را در جهان به گردش در آورده‌اند. اما در سال ۲۰۲۲، هواپيماهاي برقي كه با پنل‌هاي خورشيدي شارژ مي‌شوند گزينه اصلي براي پرواز خواهند بود.

ماموريت انسان به مريخ

در سال ۲۰۲۴ اولين سفر انسان به سياره مريخ صورت مي‌گيرد. در همين سال، قرار است برنامه‌ سفر به مريخ ايلان ماسك انجام شده و شركت هواپيمايي اسپيس ايكس ايلان ماسك اولين موشك‌هاي خود را به مريخ بفرستد و حتي اگر برنامه ايلان ماسك با موفقيت همراه نباشد در نهايت يك نفر به اين سياره قدم خواهد گذاشت.

تاخير در روند پيري قلب انسان

بيماري هاي قلبي_عروقي هنوز هم علت اصلي مرگ و مير در جهان به شمار مي‌آيند. اين بيماري بيش از هر چيزي ديگر بر طول عمر ما اثر مي‌گذارد. هر چقدر هم كه مواظب سلامتي خود باشيم نمي‌توانيم از روند پير شدن قلب خود فرار كنيم يا دست كم تا سال ۲۰۲۶ قادر به انجام اين كار نخواهيم بود. موسسه سلول‌هاي بنيادي هاروارد پيش‌بيني مي‌كند كه تا سال ۲۰۲۶، پژوهش‌هاي باليني خود براي جلوگيري از روند پيري قلب انسان را به نتيجه برسانند.

بيشتر بخوانيد: مطلب راز مثلث برمودا كشف شد! را بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

دليل خميازه كشيدن زياد چيست؟

مكمل‌هايي كه شما را ايمن مي‌كند!

از فوايد قارچ چه مي‌دانيد؟

دنياي فناوري در سال ۲۰۲۱ چه دستاوردهايي خواهد داشت؟

جهان چگونه پايان مي‌يابد؟

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

چه بر سر كشتي تايتانيك آمد؟

۱۸ بازديد

شباهنگام ۱۴ آوريل سال ۱۹۱۲ كشتي تايتانيك در اقيانوس آتلانتيك شمالي دچار حادثه شد. اين بزرگ‌ترين و مشهورترين حادثه دريايي اوايل قرن بيستم بود كه هنوز نيز در يادها مانده است.

حقايق كشتي تايتانيك

تايتانيك در آن زمان بزرگ‌ترين كشتي بخار مسافربري جهان بود كه در كارخانه كشتي‌سازي هارلند و ولف در ايرلند ساخته شد. مهندسان اين كشتي، پيشرفته‌ترين تكنولوژي موجود در آن زمان را به كار گرفته بودند. حقايق كشتي تايتانيك را در مجله دلتا بخوانيد.

بلاي شبانه

شب يكشنبه ۱۴ آوريل سال ۱۹۱۲ ميلادي بود، در ساعت ۱۱ و ۴۰ دقيقه پيامي براي تايتانيك مخابره شد، كه در آن هشدار داده شده بود كه يك توده يخ شناور در مسير كشتي وجود دارد، چند دقيقه بعد پيام ديگري از كشتي ديگر با همين مضمون به تايتانيك مخابره شد اما هيچ‌كدام از دو پيام به تايتانيك نرسيد.
در ساعت ۱:۴۵ ناگهان يك توده يخ در مقابل كشتي ظاهر شد. زنگ خطر سه بار به صدا درآمد. كاپيتان تمام تلاش خود را براي تغيير مسير كشتي انجام داد اما دير شده بود. گوشه راست كشتي با توده يخ برخورد كرد و چندين جاي كشتي صدمه ديد.
ناگهان آب وارد كشتي شد، كاپيتان اسميت و توماس اندرو به اين نتيجه رسيدند كه كشتي در حال غرق شدن است و در نيمه شب دستور دادند قايق‌هاي نجات را به آب بيندازند.
تايتانيك داراي ۲۰ قايق نجات به ظرفيت يك هزار و ۱۷۸ نفر بود. در حالي كه تعداد خدمه و مسافران روي هم ۲ هزار و ۲۲۳ نفر بود.
مسافران درجه ۱ و ۲ كشتي به راحتي به قايق‌ها دسترسي داشتند، اما مسافران درجه ۳ اين امكان را نداشتند؛ زماني كه زنان و كودكان درجه ۱ و ۲ نجات يافتند، مسافران درجه ۳ هنوز انتظار مي‌كشيدند. دو نفر از خدمه كشتي مرتبا پيام مي‌فرستادند و اوضاع نابهنجار به وجود آمده را گزارش مي‌دادند و چند كشتي از جمله المپيك، پيام را دريافت كرد، اما آن‌ها به قدري دور بودند كه هيچ كدام نتوانستند خود را به موقع برسانند.

كشتي تايتانيك
مسافران غرق شدن تايتانيك را باور نداشتند، براي همين ابتدا بيشتر قايق‌ها تقريبا خالي بودند؛ اما پس از گذشت اندك زماني مسافران متوجه وخامت اوضاع شدند و كشتي كم‌كم به داخل آب فرو ‌رفت. در ساعت ۲:۲۰ دقيقه بامداد كشتي غرق شد و عصر تايتانيك اين چنين به پايان رسيد.
بقاياي اين كشتي عظيم بخار تا ۷۳ سال دست‌نخورده باقي ماند، اما در سال ۱۹۸۵ يك تيم غواصي باستان‌شناسي بقاياي تايتانيك را در عمق ۴ هزار متري كشف كردند.
دماغه و قسمت پاشنه كشتي به فاصله ۶۰۰ متري از يكديگر در كف اقيانوس جاي گرفته و ميان آن‌ها مبلمان، چمدان‌ها، تكه‌هاي لباس، ظرف، جواهرات و ديگر اشياي شخصي مسافران به چشم مي‌خورد.

پيشنهاد مطالعه: «آيا فرازميني ها واقعا وجود دارند؟» را در مجله دانستني دلتا بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

۱ دقيقه قبل از مرگ چه مي‌شود؟

علت به ياد آوردن خواب‌ چيست؟

۳۰ دقيقه پياده‌روي روزانه چه كمكي به سلامتي مي‌كند

ليموترش و يك دنيا خاصيت

غذاهاي تند چه فوايدي دارند؟

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

دنياي فناوري در سال ۲۰۲۱ چه دستاوردهايي خواهد داشت؟

۱۹ بازديد

در سال 2020 بسياري از مردم مجبور شدند به جاي حضور فيزيكي در محل كار، به صورت دوركاري مسئوليت‌هاي خود را انجام دهند و اين سبك جديد از زندگي بيش از هر چيز به توسعه فناوري و زيرساخت‌هايي همچون اينترنت پرسرعت مبتني است.

دستاورد هاي فناوري ۲۰۲۱

اينكه سال ۲۰۲۱ با چه نوآوري‌ها و ظهور كدام فناوري‌هاي جديدي همراه خواهد بود را زمان مشخص مي‌كند، اما با اين حال مي‌توان پيش‌بيني‌هايي را نيز مطرح كرد. در اين مقاله از مجله دلتا قصد داريم به بررسي دستاورد هاي فناوري ۲۰۲۱ بپردازيم.

دنياي فناوري در سال ۲۰۲۱

شبكه‌هاي ۵G گسترده‌تر مي‌شود

انتظار مي‌رود در سال ۲۰۲۱ توسعه ۵G يكي از مهمترين اولويت شركت‌هاي مخابراتي در سراسر جهان باشد تا دسترسي به اينترنت پرسرعت كه در واقع زمينه توسعه بسياري از بخش‌ها نيز محسوب مي‌شود، براي طيف گسترده‌تري از مردم مهيا شود.

اپليكيشن‌هايي كه سلامت شما را زير نظر مي‌گيرند

در حال حاضر اپليكيشن‌هاي زيادي با محوريت تناسب اندام و رديابي سلامت توليد شده‌اند كه توانايي انجام كارهاي مختلفي از رصد كردن وضعيت ابتلا به كوويد-۱۹ گرفته تا اندازه‌گيري گلبول‌هاي قرمز خون را دارند. اما اين تازه شروع كار است و كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند كه در سال ۲۰۲۱ بر حجم و كارايي اين نوع اپليكيشن‌ها افزوده خواهد شد.

فناوري جديد

تكنولوژي كار شما را كنترل مي‌كند

با اينكه شيوه دوركاري باعث صرفه‌جويي در هزينه‌ها شده و از انتشار ويروس كرونا نيز تا حد زيادي جلوگيري مي‌كند، اما در اين بين كارفرمايان با مشكل نظارت بر ساعات كاري كارمندان خود مواجه شده‌اند. با توجه به اهميت اين مسئله، انتظار مي‌رود در سال ۲۰۲۱ برنامه‌ها و سيستم‌هاي نرم افزاري ويژه‌اي براي نظارت بر كار افراد معرفي شده و شيوه دوركاري را بسيار پخته‌تر و سازمان يافته‌تر از آن چيزي كنند كه امروزه شاهدش هستيم.

ورزش‌هاي الكترونيك رونق مي‌گيرند

ورزش و فعاليت بدني از لازمه‌هاي زندگي است، اما در شرايط كرونايي يك سال اخير، يافتن موقعيت مناسب براي ورزش كردن بسيار سخت شده و حتي ليگ‌هاي معتبر كشورهاي مختلف هم به سختي قادر به برگزاري مسابقات هستند. در چنين شرايطي ورزش‌هاي الكترونيك مي‌توانند جايگزين مناسبي بوده و حداقل به طور موقت و تا ريشه كن شدن كرونا، در سرگرم كردن مردم، چه به عنوان بازيكن و چه به عنوان تماشاگر، موفق باشند.

ذخيره اطلاعات در DNA

هارد درايوها و فلش‌ها را فراموش كنيد؛ DNA آن چيزي است كه مي‌تواند آينده ذخيره اطلاعات را شكل دهد. مايكروسافت و چند شركت ديگر در تلاش‌اند تا امكان ذخيره اطلاعات در مولكول‌هاي DNA را مهيا كرده و به اين ترتيب انقلابي را در زمينه ذخيره‌سازي داده‌ها ايجاد كنند. به گفته محققان، تنها ۲۰ گرم DNA قادر است كل اطلاعات ديجيتالي حال حاضر دنيا را در خود جاي دهد و اين يعني پتانسيل‌هاي بسيار بالايي در DNA نهفته است كه سال ۲۰۲۱ مي‌تواند سال شكوفايي آن‌ها باشد.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه بيشتر مطلب چه عواملي باعث زودتر سفيد شدن مو مي‌شود؟ را بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

۱ دقيقه قبل از مرگ چه مي‌شود؟

علت به ياد آوردن خواب‌ چيست؟

۳۰ دقيقه پياده‌روي روزانه چه كمكي به سلامتي مي‌كند

ليموترش و يك دنيا خاصيت

غذاهاي تند چه فوايدي دارند؟

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

جهان چگونه پايان مي‌يابد؟

۲۱ بازديد

با اينكه مي‌دانيم همه ما روزي مي‌ميريم، اما تصور اينكه دنيا هم روزي به پايان مي‌رسد و هيچ چيزي باقي نمي‌ماند، ناراحت كننده است.

پايان يافتن جهان

با وجود اينكه تا قبل از آغاز قرن گذشته هيچ اطلاعي از نحوه تشكيل منظومه شمسي و سرنوشت آن و حتي چگونگي توليد انرژي در دل خورشيد نداشتيم، علم جديد افق ديد انسان را آن‌قدر وسعت داده كه امروز دانشمندان براي ما تصويري نسبتا روشن از مسير پرفراز و نشيبي كه جهان هستي از لحظه انفجار بزرگ تا پايان عمر خود مي‌پيمايد، ترسيم كرده‌اند. در اين نوشتار از مجله دلتا به بررسي موضوع پايان يافتن جهان مي‌پردازيم.

پايان يافتن جهان

زمين مي‌ميرد و روزي در خورشيد فرو مي‌رود. خورشيد كارش به پايان مي‌رسد، ابتدا به يك جرم سفيد و سرد تبديل شده، نهايتا خاموش شده و از بين مي‌رود. كهكشان راه شيري با كهكشان همسايه يعني اندرومدا برخورد مي‌كند و يك كهكشان بيضوي را تشكيل مي‌دهند. اين كهكشان نهايتا تمام ستاره‌هايش را در فضاي بين كهكشاني از دست مي‌دهد. بقاياي اين ستاره‌ها به تدريج خاموش مي‌شوند و به اجزاي سرد و تاريك بدل مي‌شوند.

جهان هستي در ادامه عمر خود دو مسير پيش رو دارد: يا كل ماده در جهان به درون سياهچاله‌ها فرو مي‌روند، يا به شكل اجزاي متلاشي در فضاي لايتناهي شناور مي‌شوند. سياهچاله‌ها هم به تدريج از بين رفته و پايان جهان رقم مي‌خورد. يعني تمام آنچه هست، به شكل سرد و خاموشي نيست مي‌شود، آن هم براي هميشه. اين سناريو به «مرگ گرما» معروف است؛ كه آن را مي توان يكي از خوشبينانه‌ترين تئوري‌هاي پايان جهان دانست. البته هنوز خيلي چيزها را در مورد جهان هستي نمي‌دانيم، پس هيچكدام از نظريه‌هاي ارائه شده صد در صد درست نيستند.

بيشتر بخوانيد: مطلب راز مثلث برمودا كشف شد! را بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

از فوايد قارچ چه مي‌دانيد؟

خواب خوب شبانه ذهن را پاك مي‌كند

راز مثلث برمودا كشف شد!

مصرف هويج خام بهتر است يا پخته؟

مضرات شام نخوردن را بدانيد

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

چه عواملي باعث زودتر سفيد شدن مو مي‌شود؟

۲۰ بازديد

مصرف غذاهاي مضر و كمبود ويتامين از عواملي هستند كه موجب سفيدي زودرس مو مي‌شوند.

عوامل سفيد شدن مو

احتمالا تا به حال به اين موضوع فكر كرده‌ايد كه آيا مي‌توانيم براي جلوگيري از سفيد شدن موهايمان كاري انجام دهيم؟ يا دست كم از سرعت سفيد شدن موهايمان كم كنيم؟ در اين مطلب از مجله دلتا به بررسي عوامل سفيد شدن مو و عواملي كه بر سرعت روند آن اثر مي‌گذارد، مي‌پردازيم.

عوامل سفيد شدن مو

سفيد شدن مو در اصل به دليل كم شدن ملانين رخ مي‌دهد. ملانين رنگ‌دانه‌اي است كه باعث به وجود آمدن رنگ طبيعي موي شما مي‌شود. توليد ملانين با افزايش سن كاهش مي‌يابد و بدن در نهايت توليد ملانين را به طور كامل متوقف مي‌كند. در ادامه برخي از علل زودتر سفيد شدن مو را بررسي مي‌كنيم:

كمبود ويتامين

كمبود ويتامين B12 يا اختلالات هيپوفيز و تيروئيد از عوامل سفيدي زودرس موها محسوب مي‌شود. اگر سفيدي موها به اين دليل باشد، قابل درمان و برگشت‌پذير است.

تغذيه نامناسب

اختلالات تغذيه‌اي مانند كمبود پروتئين و كالري، همچنين كمبود برخي از اسيدهاي آمينه ضروري، كمبود ويتامين‌هايي مانند D و B۶، كمبود املاح مانند روي، كلسيم، مس و سلنيم تاثير زيادي در سفيد شدن موها دارد. كمبود آهن به تنهايي موجب سفيد شدن موها نمي‌شود و فقط در ريزش موها تاثير دارد. آنچه بسيار مهم است، تغذيه با مواد غذايي سرشار از اين مواد معدني‌ها و ويتامين‌ها است. البته اگر سفيد شدن موها به صورت طبيعي باشد، نمي‌توان از پروتئين، ويتامين‌ها و مواد ريز مغذي ديگر براي درمان آن استفاده كرد.

كشيدن سيگار

كشيدن سيگار موجب فرآيند اكسيداتيو استرس مي‌شود كه در نتيجه منجر به سفيدي زودرس موها مي‌شود.

ابتلا به برخي بيماري‌ها

ميزان سفيدي موها در افراد مبتلا به كم كاري تيروئيد بيشتر از افراد عادي است كه در زنان بيشتر از مردان رواج دارد. بيماري عروق كرونر نيز يكي از عوامل موثر در سفيدي زودرس موها است. افراد مبتلا به اين بيماري ميزان موي سفيد بيشتري نسبت به ديگران دارند.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه بيشتر مطلب عوارض نخوابيدن در شب را بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

چگونه پنگوئن‌ها يخ نمي‌زنند!

دير غذا خوردن باعث چاقي مي‌شود؟

راز مثلث برمودا كشف شد!

غذاهاي تند چه فوايدي دارند؟

جهان چگونه پايان مي‌يابد؟

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

آيا فرازميني ها واقعا وجود دارند؟

۱۹ بازديد

يكي از جالب‌ترين جنبه‌هاي علم، جستجو به دنبال زندگي در سيارات ديگر است

فرا زميني ‌ها واقعا وجود دارند

اگر چه حيات فرازميني‌ها تا به حال كشف نشده است و شايد اصلا هم وجود نداشته باشد، با اين وجود جستجوهايي كه در اين زمينه انجام مي‌شود، هم از نظر علمي و هم فلسفي اهميت دارد. با مجله دلتا همراه شويد تا ببينيم آيا فرا زميني ‌ها واقعا وجود دارند ؟

وجود تكنولوژي پيشرفته در دوران گذشته

كشفيات باستان شناسان پرده از اشيا و تصاويري برداشته كه قدمت آن‌ها به هزاران سال قبل بر مي‌گردد. براي مثال يكي از اين كشفيات تصاويري روي ديوارها هستند كه قدمتشان متعلق به دوران مصر باستان است، به اين نقاشي‌ها و خطوط، هيروگليف گفته مي‌شود و در واقع تصاويري شبيه به هليكوپتر هستند. سوال اين جاست كه در آن دوران كه خبري از اين تكنولوژي‌ها نبوده است، چطور از چنين چيزي با خبر بوده‌اند؟ ممكن است تكنولوژي كه ما امروزه در اختيار داريم، از جايي خارج كره زمين به ما منتقل شده باشد!

سيگنال عجيبي به نام WOW

در سال ۱۹۷۷ محققان يكي از دانشگاه‌هاي آمريكا، سيگنال‌هاي يك تلسكوپ راديويي را بررسي مي‌كردند كه به مورد عجيبي برخوردند. آن‌ها به سيگنال ۶EQUJ5 رسيدند كه سيگنالي بسيار قدرتمند است. اما نكته بسيار عجيب اين بود كه اين سيگنال از جايي دريافت شده بود كه حتي در آن محدوده تا فاصله ۲۲۰ ميليون سال نوري هيچ ستاره‌اي وجود نداشته است. به عبارت ديگر اين سيگنال كه اسم WOW روي آن گذاشته شده بود، از فضايي كاملا خالي به دست آن‌ها رسيده بود. اين سيگنال ۳۷ ثانيه طول كشيد.

اسناد فيزيكي

از افرادي در جاهاي مختلف خبر وجود فرا زميني‌ها شنيده شده اما وقتي اين گفته‌ها همراه با سند مدرك باشد، نمي‌توان بي‌اعتنا از كنار آن گذشت. در سال ۱۹۵۷ يكي از ماهيگيران آرژانتيني ادعا كرد كه يك ديسك پرنده را در آسمان ديده و بعد هم منفجر شده است البته نه يك انفجار عادي، انفجاري بسيار درخشان و بي‌مانند. او قطعه‌اي فلز را از اين ديسك پرنده منفجر شده برداشته بود كه از جنس فلزي ناشناخته است، بعدها معلوم شد كه اين فلز ناشناخته منيزيم بسيار خالصي است كه توليد آن توسط انسان‌ امكان‌پذير نيست.

پيشنهاد مطالعه: «مضرات شام نخوردن را بدانيد» را در مجله دانستني دلتا بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

دليل خميازه كشيدن زياد چيست؟

چرا نبايد زياد چاي نوشيد؟

نكاتي براي حفظ انرژي

خاطرات بد از ذهن پاك مي‌شود؟

چرا نبايد آب يخ بنوشيم؟

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

مضرات شام نخوردن را بدانيد

۱۷ بازديد

باوري كه در ميان اكثر افراد وجود دارد اين است كه نخوردن شام براي بدن مفيد است و موجب داشتن خواب آرام مي‌شود؛ اما اين باور تا چه حد درست است؟

مضرات نخوردن شام

بعضي افراد براي كاهش چند كيلو وزن اضافه وعده‌هاي غذايي به خصوص شام را به كلي حذف كرده و با گرسنگي دادن به خود سعي مي‌كنند مقدار كالري مصرفي روزانه خود را كاهش دهند. اما آيا شام نخوردن براي سلامتي ضرر دارد؟ در اين نوشتار از مجله دلتا به بررسي مضرات نخوردن شام مي‌پردازيم.

مضرات نخوردن شام

افزايش وزن

اگر با شكم گرسنه به رختخواب برويد، ميزان انسولين و گلوكز در جريان خون‌تان افزايش پيدا مي‌كند و از آن‌جايي كه در هنگام شب فعاليت بدني كم‌تري داريد، زماني كه خوابيده‌ايد بدن‌تان كالري‌هاي اضافه را به چربي تبديل مي‌كند و سبب افزايش وزن مي‌شود.

كمبود انرژي

زماني كه گرسنه به خواب مي‌رويد، روند سوخت و ساز بدن در تمام ساعات روز را تحت تاثير قرار خواهيد داد. شايد تصور كنيد كه بدن شب‌ها نيازي به انرژي ندارد اما بدن شما بيست و چهار ساعته انرژي مصرف مي‌كند و كالري مي‌سوزاند. بنابراين بايد انرژي مورد نياز آن را تامين كنيد تا حتي زماني كه خواب هستيد راندمان بدن حفظ شود. اگر گرسنه به خواب برويد، تمام شدن انرژي بدن‌تان اثراتي طولاني مدت بر باقي روزتان خواهد داشت، بنابراين قبل از خواب كمي غذا بخوريد.

كاهش انسولين

استفاده از رژيم غذايي متعادل كه شامل وعده‌هاي غذايي منظم و سالم است تعادل انسولين در بدن را حفظ خواهد كرد در حالي كه شام نخوردن و خوابيدن با معده خالي سطح انسولين را كاهش داده و به هيپوگليسمي منجر مي‌شود كه براي افراد مبتلا به ديابت خطرناك است و در افراد سالم نيز ممكن است باعث بروز مشكلاتي هم‌چون سردرد و سرگيجه شود.

كمبود خواب

كاهش سطح انسولين ناشي از شام نخوردن اثر منفي روي كيفيت خواب گذاشته و از سوي ديگر احساس گرسنگي آرامش مورد نياز براي خواب شبانه را از بين مي‌برد و اين كمبود خواب سيستم ايمني بدن را تضعيف مي‌كند و به استرس و تنش‌هاي رواني منجر خواهد شد.

پيشنهاد مطالعه: خواص بي‌شمار قهوه را در مجله دانستني دلتا بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

دليل خميازه كشيدن زياد چيست؟

چرا نبايد زياد چاي نوشيد؟

نكاتي براي حفظ انرژي

خاطرات بد از ذهن پاك مي‌شود؟

دانستني‌هايي درباره سكسكه

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

استفاده از دو ماسك مفيدتر است؟

۲۳ بازديد

پس از گذشت چندين ماه مركز كنترل بيماري‌هاي آمريكا دستورالعمل‌هاي جديدي را براي استفاده از ماسك اعلام كرده است. اين دستورالعمل‌ها درباره استفاده از ماسك‌هاي كاملا پوشاننده يا استفاده از دو ماسك براي جلوگيري از بيماري همه‌گير كوويد-۱۹ است.

استفاده از دو ماسك

اين دستورالعمل‌ها به دنبال انتشار تحقيقات جديد مركز كنترل بيماري‌هاي آمريكا به‌روزرساني شد. مطالعات مركز كنترل بيماري‌هاي همه‌گير، ماسك‌هاي مختلف را در محيط آزمايشگاهي آزمايش كرده و شواهدي پيدا كرده است كه نشان مي‌دهد تركيب ماسك پارچه‌اي روي ماسك جراحي مي‌تواند به طور چشمگيري از انتقال ويروس به ديگران جلوگيري كند. در مجله دلتا درباره استفاده از دو ماسك بخوانيد.

مركز كنترل بيماري‌هاي آمريكا توصيه مي‌كند كه افراد از ماسك‌هاي داراي سيم استفاده كنند تا بتوانند آن را روي بيني خود تنظيم كنند همچنين براي تنظيم بهتر ماسك روي صورت مي‌توانند از تنظيم‌كننده‌هاي ماسك يا بريس استفاده كنند. همچنين براي محافظت بيشتر، ماسك چند لايه استفاده كنيد يا ماسك پارچه‌اي را روي ماسك پزشكي يك‌بار مصرف قرار دهيد.

اين نهاد بهداشتي استفاده از دو ماسك يك‌بار مصرف به صورت همزمان را توصيه نمي‌كند. همچنين نيازي به لايه‌گذاري ماسك ديگري با ماسك KN۹۵ نيست، اين ماسك‌ها ماسك‌هايي حرفه‌اي هستند كه كاركنان مراقبت‌هاي بهداشتي از آن استفاده مي‌كنند.

ماسك پارچه‌اي و يكبار مصرف؛ محافظت تا ۹۲ درصد

محققان مي‌گويند كه استفاده از دو ماسك مي‌تواند در شرايط پر خطر، ايمني بيشتري ايجاد كند و براي زمان‌ حضور در محيط‌هاي عمومي و خارج از خانه كارايي دارد. اگر در مكان‌هاي پر جمعيت نيستيد يك ماسك كاملا مناسب است. مثلا اگر قرار است براي مدت زمان طولاني در يك فروشگاه مواد غذايي باشيد يا اگر قرار است با تعداد زيادي از افراد براي مدتي طولاني در يك فضاي بسته باشيد بهتر است از دو ماسك استفاده كنيد. براي اين كار كافي است از يك ماسك جراحي استفاده كنيد و يك ماسك پارچه‌اي روي آن قرار دهيد. با اين كار عبور ويروس از لايه‌هاي ماسك را دشوارتر مي‌كنيد و ايمني خود را بالاتر مي‌بريد.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه بيشتر مطلب عوارض نخوابيدن در شب را بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

چگونه پنگوئن‌ها يخ نمي‌زنند!

دير غذا خوردن باعث چاقي مي‌شود؟

۳۰ دقيقه پياده‌روي روزانه چه كمكي به سلامتي مي‌كند

با فوايد زيتون آشنا شويد

ليموترش و يك دنيا خاصيت

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

چرا نبايد آب يخ بنوشيم؟

۱۷ بازديد

از مضرات نوشيدن آب يخ مي‌توان به افزايش وزن، ايجاد احساس خستگي، ايجاد درد در معده و بروز حالت تهوع و... اشاره كرد.

مضرات آب يخ

مطمئنا شما نيز بعد از يك فعاليت سخت و نفس گير، تايمي را براي استراحت انتخاب مي‌كنيد و تمايل داريد تشنگي و عطش حاصل از فعاليت را با خوردن ليوان آبي خنك بر طرف كنيد. بايد گفت نوشيدن آب يخ مضراتي دارد كه بايد آن‌ها را جدي بگيريد. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا با مضرات نوشيدن آب يخ آگاه خواهيد شد.

مضرات آب يخ

افزايش وزن

برخي افراد بر اين باور هستند كه نوشيدن آب يخ به آن‌ها كمك مي‌كند تا متابوليسم بالاتري داشته و به اين ترتيب لاغرتر شوند. بايد گفت: اين باور كاملا غلط است و نه تنها نوشيدن آب يخ باعث افزايش سوخت و ساز و در نتيجه آن كاهش وزن نمي‌شود، بلكه حتي مي‌تواند به افزايش وزن و چاقي منجر شود. نوشيدن آب يخ حين فعاليت‌هاي ورزشي باعث سرد شدن بافت‌هاي چربي و عدم شروع كالري‌سوزي در آن‌ها مي‌شود.

كاهش اكسيژن رساني

يكي ديگر از مضرات نوشيدن آب يخ، كاهش اكسيژن رساني و گردش خون در بدن است. نوشيدن آب يخ باعث انقباض عروق خوني و رگ‌ها شده و در نتيجه آن، بدن شما با كاهش سرعت گردش خون و اكسيژن رساني به بافت‌ها روبه‌رو مي‌شود.

مضرات نوشيدن آب يخ

ايجاد احساس خستگي

يكي ديگر از مضرات نوشيدن آب يخ اين است كه پس از هر بار نوشيدن آب با دماي پايين، بدن شما انرژي زيادي را صرف بازگرداندن دماي از دست رفته بافت خون و ساير قسمت‌هاي بدن به حالت متعادل مي‌كند. اين امر به مرور زمان باعث افزايش خستگي در بدن مي‌شود.

ايجاد گلو درد

زماني كه شما آب يخ مي‌نوشيد، بدن شما براي گرم كردن ناحيه گلو و مري شروع به ترشح مخاط بيشتر مي‌كند، درست مانند زماني كه شما با هواي سرد زمستان روبه‌رو شده‌ايد و دچار آبريزش بيني مي‌شويد. اما تفاوت در اين است كه در اين مرحله، چون ميزان مخاط ترشح شده در ناحيه گلو بيشتر است، ممكن است دچار تجربه علائمي مانند التهاب و خارش در ناحيه گلو شده و در موارد حادتر با گلودرد و سرفه مواجه شويد.

پيشنهاد مطالعه: خواص بي‌شمار قهوه را در مجله دانستني دلتا بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

چگونه پنگوئن‌ها يخ نمي‌زنند!

دير غذا خوردن باعث چاقي مي‌شود؟

۳۰ دقيقه پياده‌روي روزانه چه كمكي به سلامتي مي‌كند

از فوايد قارچ چه مي‌دانيد؟

ليموترش و يك دنيا خاصيت

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

عوارض نخوابيدن در شب

۲۱ بازديد

در زندگي سريع و شلوغ ما، كم‌خوابي تبديل به يك مسالۀ بزرگ شده است. در گذشته، ميانگين خواب 8 ساعت در شب بوده است، اما اكنون به ۶ ساعت رسيده است.

خواب كم

همه مي‌دانيم كه داشتن خواب كافي اهميت دارد، اما شايد اين را ندانيد كه بدون خواب كافي چه مشكلاتي به وجود خواهد آمد. ما در اين مطلب از مجله دلتا ۶ خطر ناگواري كه خواب كم براي شما در پي خواهد داشت را مطرح مي‌كنيم.

  • كج‌خلقي

يك گروه از محققان نتيجه گرفته‌اند كج‌خلقي و نوسانات احساسي از نتايج شب‌هاي بدون خواب است. آن‌ها به بررسي گروهي از بيماران دچار كم‌خوابي پرداختند و تحقيق آن‌ها نشان داد تاثيرات احساسي منفي ناشي از يك اتفاق، با كمبود خواب تشديد مي‌شود.

  • سردرد

دانشمندان هنوز نمي‌دانند كه چرا خواب كم منجر به سردرد مي‌شود، اما شب‌هاي بي‌خواب شما مي‌توانند منجر به ميگرن شود و البته بسياري از كساني كه مشكل كم‌خوابي دارند مي‌گويند همراه با يك سردرد نامشخص صبحگاهي بيدار مي‌شوند.

  • افزايش وزن

به نظر افرادي كه كم‌خوابي دارند داراي عدم تعادل در هورمون‌هاي خود هستند كه در نتيجه آن اشتهاي بيشتر، تمايل بيشتر به غذا‌هاي پر كالري، عكس‌العمل بيشتر در مقابل شيريني‌جات و توانايي كمتر در كنترل كردن اميال خود پيدا خواهند كرد.

عوارض كم خوابي

  • ديد ضعيف

كمبود خواب به ديد محدود و تاري ديد ربط داده شده است. هر چقدر بيشتر بيدار بمانيد، با خطاهاي ديد بيشتري روبرو خواهيد شد و احتمال توهم زدن شما نيز بيشتر مي‌شود.

  • مشكلات دستگاه گوارش

افراد زيادي دچار بيماري التهابي روده هستند و كمبود خواب علايم آن را وخيم‌تر مي‌كند. كمبود خواب مداوم حتي مي‌تواند باعث شود دچار التهاب روده شويد.

  • مشكلات حافظه

اختلالات خواب در بين افراد مسن مي‌تواند منجر به تغييراتي ساختاري در مغز شود كه آن‌ها را با صدمه ديدن حافظه طولاني‌مدت مرتبط دانسته‌اند، البته مشكلات حافظه ناشي از خواب در بين جمعيت بزرگسال نيز ديده مي‌شود.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه بيشتر مطلب “دليل خميازه كشيدن زياد چيست؟” را مطالعه كنيد.

همچنين بخوانيد:

دليل پلك زدن چيست؟

۱ دقيقه قبل از مرگ چه مي‌شود؟

علت به ياد آوردن خواب‌ چيست؟

دانستني‌هايي درباره سكسكه

مصرف هويج خام بهتر است يا پخته؟

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد