۱۱ روش موثر براي افزايش تمركز

۹ بازديد

كمبود تمركز يكي از مشكلاتي است كه معمولا پيامدهاي منفي زيادي براي افراد به بار مي‌آورد.

راه هاي افزايش تمركز

روش‌ها و راه‌هاي زيادي براي افزايش تمركز وجود دارد، اما تنها در صورتي اين روش‌ها اثربخش هستند كه شما به انجام تمرين‌ها به طور منظم و مستمر تعهد داشته باشيد بنابراين لازم است يك نفر در كنارتان باشد تا به رفع مشكلات و موانع احتمالي به شما كمك كند. در اين نوشتار از مجله دلتا به راه هاي افزايش تمركز مي‌پردازيم.

راه هاي افزايش تمركز

۱- حضور منظم در پارك‌ها و فضاي سبز

حضور در پارك‌ها و فضاي سبز براي كودكاني كه از كمبود تمركز رنج مي‌برند، مفيد است. اما اين روش تنها مختص كودكان نيست. تحقيقات نشان داده كه حضور مكرر در فضاي سبز، ۱۵ تا ۲۰ درصد به افزايش تمركز در بزرگسالان نيز كمك مي‌كند.

۲- سر خود را خلوت كنيد

سعي كنيد تا مي‌توانيد، از پذيرفتن يا انجام دادن چندين كار و دغدغه همزمان خودداري كنيد. هر فردي، ظرفيتي دارد و نمي‌تواند همزمان چند كار را انجام دهد. انجام كارها به طور همزمان كيفيت نتايج را نيز پايين مي‌آورد.

۳- ورزش كردن 

با ورزش، سلول‌هاي عصبي مغز رشد و بهبود مي‌يابد. در نتيجه، ورزش مي‌تواند روي عملكرد حافظه و تمركز شما موثر باشد. ورزش علاوه بر آرام كردن شما، تمركزتان را نيز افزايش مي‌دهد.

۴- يوگا و مراقبه

مراقبه روشي آسان و مفيد براي افزايش تمركز است. همچنين ورزش يوگا مي‌تواند با بهبود عملكرد مغز، كاري شبيه مراقبه و حتي بهتر از آن انجام دهد.

۵- برنامه‌ريزي 

تهيه ليستي از وظايف روزمره، باعث مي‌شود كه شما با اولويت‌بندي به كارهاي خود نظم بيشتري دهيد. همچنين با تمركز بيشتري به انجام آن‌ها بپردازيد.

۶- نوشيدني‌هاي كافئين‌دار

قهوه و ساير نوشيدني‌هاي كافئين‌دار، مي‌تواند به شما در افزايش نسبي انرژي و تمركز كمك كند. البته نكته مهم در مصرف كافئين اين است كه افزايش مصرف بيش از حد آن، اثري كاملا به عكس داشته و باعث بي‌قراري، پريشاني و عدم تمركز مي‌شود.

۷- بي‌وقفه كار نكنيد

بسيار دقت كنيد در حال انجام هر كاري كه هستيد، در فاصله زماني‌هاي مشخص به خودتان زمان استراحت كوتاهي بدهيد. در اين زمان مي توانيد به كارهايي مانند قدم زدن، حركات كششي و گوش دادن به موسيقي بپردازيد.

۸- تمرين دادن مغز

يكي ديگر از راه هاي افزايش تمركز مطالعه، حفظ كردن شعرهاي زيبا و انجام بازي‌هاي فكري است كه مي‌تواند مغز را تقويت كند. مغز مانند ماهيچه‌هاي ديگر نياز به تقويت دارد، هرچه از آن بيشتر كار بكشيد، قوي‌تر مي‌شود. بنابراين با ورزش ذهن، كارايي خود را افزايش دهيد.

۹- كم كردن محرك‌هاي بيروني

كارهايي كه نياز به تمركز دارد، طبيعتا بايد در محيطي نسبتا آرام و استاندارد انجام بگيرد. صدا، بو و نورهاي مزاحم به تمركز حواس ضربه مي‌زند.

۱۰- خواب خوب

يكي از مهمترين فاكتور‌هاي سلامتي جسم و روح، داشتن خواب كافي در شب است. ۷ تا ۸ ساعت خواب از ساعات ۲۲ تا ۹ صبح، به عملكرد مغز و جسم كمك مي‌كند.

۱۱- پرهيز از تنوع زياد

سعي كنيد تا مي‌توانيد، مكان ثابتي براي انجام كارهايي كه نياز به تمركز بالا دارد، انتخاب كنيد. توجه داشته باشيد يكنواختي تا جايي خوب است كه عملكرد روحي شما را كاهش ندهد.

پيشنهاد مطالعه: مطلب آيا استفاده از دست مخالف ما را باهوش‌تر مي‌كند؟ را بخوانيد.

آيا مي‌دانستيد كه در چين با ارواح ازدواج مي‌كنند!

۸ بازديد

كشور چين داراي فرهنگي بسيار غني مي‌باشد و مردم آن در هر زمينه‌اي آداب و رسوم مخصوص به خود را دارند كه برخي از آن‌ها بسيار عجيب مي‌باشد.

آداب و رسوم چيني ها

ماجراي نوزادي كه نيمي از بدنش شبيه به ميمون است!

۱۲ بازديد

دليل شبيه شدن نيمي از بدن نوزاد به ميمون، چيزي برخلاف تصورات مادر او بود.

نوزادي كه شبيه ميمون است

طي اتفاقي عجيب و نادر، يك معلم دختري را به دنيا آورد كه نيمي از بدن آن انسان و نيمي ديگر مانند ميمون بود. به گفته اين زن، او به كودكي كه به دنيا آورده بود نگاه مي‌كرد و احساس خوشبختي داشت، اما هنگامي كه به بقيه بدن او نگاه مي‌كرد با تعجب گريه كرد چرا كه نيمي از پايين تنه‌اش قرمز بود و مو‌هاي روشن آن را پوشانده بود و او باور نمي‌كرد كه اين بچه، دخترش است. با مجله دلتا همراه باشيد تا ماجراي نوزادي كه شبيه ميمون است را بخوانيد.

بعد از ديدن نوزادي كه شبيه ميمون است

يك چيز عجيب به ذهن مادر خطور كرد. او هر هفته به باغ وحش مي‌رفت و جلوي قفس ميمون‌ها مي‌ايستاد، به همين دليل برايش سوال بود كه آيا اين مي‌تواند ارتباطي با شكل عجيب كودك متولد شده‌اش داشته باشد؟!

مادر نوزاد سعي كرد اين فكر را از ذهن خود بيرون كند، او يك مدرس و تحصيل كرده بود و نبايد به افسانه‌هاي خيالي اعتقاد داشته باشد پس به پزشكان مراجعه كرد و از آن‌ها دليل اين اتفاق را پرسيد. پزشكان به او گفتند كه به افسانه‌هاي خيالي توجهي نكند و تاكيد كردند اين مورد فقط يك عدم تعادل طبيعي در غدد و ترشحات نوزاد در زمان جنيني است.

مادر اين كودك گفت: من سعي مي‌كنم متقاعد شوم كه خرافه واقعيت ندارد، اما نمي‌توانم. او ادامه داد: وقتي باردار بودم، هر هفته به باغ وحش جيزه مي‌رفتم و قفسي با نوع خاصي از ميمون‌هاي كوچك پيدا مي‌كردم، چون از ظاهر اين ميمون‌ها و حركات آن‌ها خوشم مي‌آمد هر هفته به آنجا مي‌رفتم تا ساعت‌هاي طولاني جلوي قفس بايستم”.

مادر اين كودك گفت: نه ماه گذشت و دخترم به اين شكل عجيب متولد شد و پس از روز‌ها و هفته ها، تقريبا تا پشت كمر فرزندم با اين مو‌ها پوشانده شده بود و موي پا‌هاي او كه شبيه ميمون بود تا بالاي زانو‌ها ادامه يافته بود، اما بقيه بدن و پوست، رنگ و شكل طبيعي داشت. پس از آن، لكه‌هاي قهوه‌اي روي بازوي او ظاهر شد و وقتي لكه بزرگ شد، با مو‌ها پوشانده شد. با افزايش سن، اضطراب من براي آينده دخترم به وحشت تبديل مي‌شد.

نقصي در شكل‌گيري جنين قبل از تكامل

اين وضعيت از نظر خلقت غيرطبيعي است و هيچ ارتباطي با آنچه گفته مي‌شود كه مبدا انسان ميمون‌ها هستند ندارد، اين نقصي در شكل گيري جنين قبل از تكامل است.

گفتني است درمان اين بيماري، پس از تحقيقاتي كه محل غده مورد نظر را كه اين بيماري را به وجود آورده مشخص مي‌كند، در نهايت راديوتراپي يا جراحي است و در صورت افزايش ترشح هورمون‌هاي مردانه، درمان با آنتي هورمون‌ها انجام مي‌شود.

پيشنهاد مطالعه: مطلب چگونه در كمتر از ۵ دقيقه بخوابيم؟ را بخوانيد.

قطع كردن انگشت دست بخاطر شادي روح عزيز از دست رفته!

۱۰ بازديد
فرض كنيد طبق يك رسم بايد انگشت خود را قطع كنيد!واقعا با عقل جور نيست اما در بسياري از گروه ها و قبيله هاي انساني روي زمين اين كار انجام مي شود. 
قطع انگشتان دست

آيا مي‌دانستيد در برخي فرهنگ‌ها و بنا بر آداب و رسوم خود، مردم خودخواسته انگشتان دست خود و يا اطرافيانشان را قطع مي‌كنند. در قبيله‌اي در اندونزي براي شادي روح مردگان خود انگشتان دست را قطع مي‌كنند. در اين مطلب از مجله دلتا قطع انگشتان دست براي عزاداري مي‌پردازيم.

قبيله داني

رسم عجيب يك قبيله در اندونزي؛ اعضاي قبيله داني هنگامي‌كه، زن يكي از بستگان خود را از دست مي‌دهد، يك بند انگشت او را قطع مي‌كنند تا روح فرد درگذشته آرامش پيدا كند.

قطع كردن انگشت ، سنتي عجيب در عزاداري

در بعضي فرهنگ‌ها، نقص عضو نشانه‌اي از عزاداري به شمار مي‌رود. به عنوان مثال مي‌توان به اين قبيله اشاره كرد. افراد اين قبيله انگشتان خود را به نشانه‌ي حزن و اندوه در مراسم خاكسپاري عزيزانشان قطع مي‌كنند. به غير از قطع عضو، صورتشان را نيز با خاكستر و گل مي‌پوشانند تا ناراحتي شان را نشان بدهند.

جالب است بدانيد كه اغلب، زن ها به اين عمل مبادرت مي‌ورزند. به لحاظ اعتقادات مذهبي قبيله، اين كار پسنديده است. آنها معتقدند اگر فرد فوت شده در دوران زندگي قدرتمند باشد روحش نيز به همان اندازه قوي خواهد بود. براي دور راندن اين ارواح چندين مراسم حيرت‌آور انجام مي‌شود. اين رسم يكي از رسم و رسوم عجيب دنيا است كه در واقع براي راضي نگه داشتن روح از دست رفته ها انجام مي‌شود. بسياري از مردم جهان بر اين باور هستند كه بايد اين رسم براي هميشه ريشه كن شود.

قطع انگشتان دست

پيشنهاد مطالعه: مطلب مردم اين روستاي عجيب يك شبه غيب شدند! را بخوانيد.

چرا دير مي‌خوابيم؟!

۱۱ بازديد
اگر شما هم از آن دسته افرادي هستيد كه به زود خوابيدن عادت نداريد، بعيد نيست هر چقدر هم كه شما را سرزنش كنند، باز به شب‌زنده‌داري ادامه دهيد.
دير خوابيدن

بر اساس نتايج پژوهشي انجام شده افرادي كه الگوي خواب طبيعي ندارند و در ايجاد الگوهاي خواب تكاملي پيش‌قدم مي‌شوند، باهوش‌تر هستند. بسياري از افرادي كه شب‌ها دير مي‌خوابند، به هيچ‌وجه حاضر نيستند از اين عادت دست بكشند.
اين افراد با دير خوابيدن از سكوت و تاريكي شب براي طرح ايده‌هاي خلاقانه الهام مي‌گيرند. در اين مطلب به اينكه چرا دير مي‌خوابيم؟ مي‌پردازيم با ما در مجله دلتا همراه باشيد.

دير خوابيدن

 آيا افرادي كه ديرتر مي‌خوابند باهوش‌تر و خلاق‌تر هستند؟

بهره‌وري مطلوب

افرادي كه ۶ صبح از رختخواب بيرون مي‌آيند، معمولا ساعت ۹ از منزل خارج مي‌شوند. اين افراد اگرچه روزشان را پرانرژي شروع مي‌كنند، به نزديكي‌هاي عصر كه مي‌رسند، همه‌ انرژي‌شان تخليه شده است. در واقع، افراد سحرخيز، نيمه‌ دوم روز را به خستگي و كوفتگي مي‌گذرانند.
سطح عملكرد مغز در هر دو گروه در ابتداي بيدار شدن از خواب يكسان است؛ اما بعد از ۱۰ ساعت فعاليت مغزي در نواحي مرتبط با تمركز و ساعت شبانه‌روزي بدن، به ويژه در افرادي كه خيلي زود بيدار مي‌شوند، كاهش مي‌يابد.

زندگي كم‌تنش‌تر

سطح كورتيزول (هورمون استرس) در افرادي كه صبح‌ها زودتر از سايرين بيدار مي‌شوند، بالاتر است. همچنين، اين افراد از دردهاي ماهيچه‌اي، علائم سرماخوردگي و سردرد شكايت دارند. پژوهشگران در مجموع دريافتند افرادي كه شب‌ها ديرتر مي‌خوابند، در وضعيت مطلوب‌تري به سر ‌مي‌برند.
افزون بر اين‌ها، افراد سحرخيز از قدرت تمركز قابل توجهي برخوردار هستند؛ زندگي پرمشغله‌تري دارند؛ تنش‌هاي بيشتري را در طول روز تجربه مي‌كنند؛ زيادتر عصباني مي‌شوند و خلاصه اينكه انرژي چنداني در پايان روز براي‌شان باقي نمي‌ماند. اين در حالي است كه شب‌زنده‌دارها فراغت خاطر بيشتري داشتند و سرشان خيلي شلوغ نيست.

دير خوابيدن

خلاقيت بيشتر

يكي ديگر از مزاياي دير خوابيدن اين است كه افرادي كه شب‌ها ديرتر از سايرين به رختخواب مي‌روند، خلاق‌تر هستند. در نقطه‌ مقابل، كارآمدي افراد سحرخيز بيشتر است. البته، همه چيز بستگي به اين دارد كه چطور از اوقات بيداري خود بهره مي‌بريد.
افراد سحرخيز، ساعات آغازين صبح را به انجام فعاليت‌هاي روزمره مثل ورزش، تهيه‌ صبحانه و آماده شدن براي رفتن به سر كار اختصاص مي‌دهند. اما شب‌زنده‌دارها بهره‌ به مراتب باكيفيت‌تري از اوقات بيداري خود در طول شب مي‌برند و اين زمان را به نوآوري و طرح ايده‌هاي خلاقانه مي‌گذرانند.

پيشنهاد مطالعه: مطلب صحبت كردن، كوويد ۱۹ را بيشتر انتقال مي‌دهد را بخوانيد.

صداهاي مرموزي كه معلوم نيست از كجا مي‌آيند!

۷ بازديد
اگر خوب گوش‌هايتان را تيز كنيد، ممكن است صداهاي عجيب زيادي در اطرافتان بشنويد كه قبلا به آن‌ها توجه نمي‌كرديد.
صداهاي عجيب

شما هر روز هزاران و شايد ميليون‌ها صدا مي‌شنويد. مغز انسان با توانايي خارق‌العاده خود در فيلتر كردن صداها و توجه به يك صدا در بين چندين صداي مختلف، باعث مي‌شود كه شما متوجه شنيدن خيلي از صداها نشويد. در اين مطلب از مجله دلتا به صداهاي عجيب  مي‌پردازيم كه هنوز معلوم نيست از كجا آمده‌اند. فقط مي‌دانيم مردم زيادي آن‌ها را شنيده‌اند يا از وجودشان با خبر هستند.

مرد ماسك‌دار و صداهاي عجيب

در سال ۱۹۸۹، يك هكر ناشناس در فرستنده‌هاي دو ايستگاه تلويزيوني شيكاگو اختلال ايجاد كرد و صدا و حرف‌هاي نامفهوم و مرموزي پخش كرد. اين مورد به اين دليل ناشناخته است كه معلوم نيست چه كسي و چطور اين كار را انجام داد.

اين هكر موفق شد تا فركانس‌هاي دو ايستگاه تلويزيوني شيكاگو را در دست بگيرد. اولين بار، در طي پخش اخبار CBS، تكنسين‌ها برنامه را براي ۳۰ ثانيه قطع كردند. اما حمله دوم به يك شبكه تلويزيوني عمومي بيشتر از ۱ دقيقه طول كشيد. سريال PBS قطع شد و يك مرد در ماسك ظاهر شد. اين فرد پيام صوتي نامفهمومي با جملاتي مانند «عشق تو در حال زوال است» و قطعه‌اي از يك آهنگ كارتون پخش كرد.

صدا

پيام فرازميني

زماني‌كه در دانشگاه اوهايو به دنبال سيگنال‌هايي مي‌گشتند. داوطلبي به نام جري امن متوجه سيگنالي شد كه به شدت قدرتمند بود وقتي جري امن اين دنباله كد را ديد دور آن خط كشيد و نوشت «wow!»  و سيگنال، نام خود را از اينجا به دست آورد، چيزي در حدود فركانس هيدروژن.

او اين نسخه‌هاي چاپي را هر روز مطالعه مي‌كرد. اين سيگنال تنها ۷۲ ثانيه طول كشيد و حتي با بيش از ۱۰۰ تحقيق متعاقب آن در آن منطقه، چيزي غير عادي را كشف نكرد.

آيا سيگنال wow از سوي يك تمدن فرازميني با يك فرستنده فوق‌العاده قوي فرستاده شده بود؟ يا تنها يك بي‌ترتيبي طبيعي به نظر مي‌آمد؟ بعد از دهه‌ها هنوز اين موضوع مشخص نشده است.

 

صداهاي عجيب

ترومپ اشباح و صداهاي عجيب

در تابستان ۲۰۱۳، زني در كلمبيا شروع به شنيدن صدايي بلند و شبيه به نواي ترومپت كرد و يك روز صبح آن را با دوربين فيلم برداري خود ضبط كرد و در يوتيوب به اشتراك گذاشت. درحالي‌كه بعضي‌ها از صحت اين ماجرا مطمئن نبودند، گزارش‌هايي از صداهايي مشابه در مناطقي از تگزاس گرفته تا نروژ داده شد.

چند تنوع وجود داشت: گاهي صدا بيشتر شبيه ناله يك حيوان بود درحالي‌كه ديگر ادعاها حاكي از شباهت آن به صدايي بلند با دامنه‌اي كوتاه، شبيه ناله يا ضربه بود. هنوز كسي نمي‌داند اين صدا چه بود، اما برخي، اين نظريه را دارند كه صداها ممكن است حاصل موج‌هايي الكترومغناطيسي از سوي اورورا ( اورورا نوري طبيعي است كه بيشتر در آسمان قطب شمال يا جنوب ديده مي‌شود) باشند.

پيشنهاد مطالعه: مطلب حمله مرگبار مار كبرا به اعضاي يك خانواده در خواب! را بخوانيد.

عواملي كه هوش را كاهش مي‌دهند!

۸ بازديد
عوامل كمتر شناخته شده‌اي هستند كه قدرت مغز را كاهش مي‌دهند. برخي از اين فعاليت‌ها هوش را به طور موقت مختل مي‌كند و برخي ديگر تاثير بلند مدت دارد.
كاهش توانايي مغز

برخي فعاليت‌هاي خاص توانايي‌هاي شناختي مغز را كاهش مي‌دهند. هيچ‌كس نمي‌تواند بعد از خوردن نوشيدني‌هاي الكلي بهترين نمره را در آزمون هوش كسب كند يا با چند بار كوبيدن سر به ديوار فرآيند تفكر را تقويت كند. اما عوامل كمتر شناخته شده‌اي هستند كه باعث كاهش توانايي مغز مي‌شوند. برخي از اين فعاليت‌ها هوش را به طور موقت مختل مي‌كنند و برخي ديگر تاثير بلند مدت دارند. با مجله دلتا همراه باشيد تا با اين فعاليت‌ها آشنا شويد.

انجام همزمان چند كار

مغز نمي‌تواند در لحظه روي بيش از يك موضوع تمركز كند. اين يعني هنگامي كه چند كار را همزمان انجام مي‌دهيم مغز مدام روي موضوعات مختلف تمركزش را تغيير مي‌دهد. در نتيجه افرادي كه همزمان چند كار را انجام مي‌دهند كمتر موفق مي‌شوند.
برخي افراد ادعا مي‌كنند به خوبي مي‌توانند چند كار را همزمان انجام دهند، بنابراين محققان فكر مي‌كنند شايد اين مهارتي باشد كه افراد خاصي دارا هستند اما نتايج نشان داد كه در واقع عملكرد بسيار بدتري نسبت به كساني داشتند كه ترجيح مي‌دادند در لحظه روي يك كار تمركز كنند.
انجام همزمان چند كار از عوامل كاهش توانايي مغز

نور كم

محققان دانشگاه ميشيگان بين نور كم و توانايي كمتر يادآوري و يادگيري ارتباط پيدا كرده‌اند. دانشمندان مغز گروهي از موش‌ها را آزمايش كرده‌اند. موش‌ها مثل انسان در طول روز فعال هستند و شب‌ها مي‌خوابند. آن‌ها را به دو گروه تقسيم كردند نيمي از موش‌ها در مقابل نور روشن روز و نيمي ديگر در مقابل نور كم قرار داده شدند. بعد از چهار هفته، موش‌هايي كه در مقابل نور كم بودند ۳۰ درصد از ظرفيت خود را كه براي يادگيري و حافظه ضروري است از دست داده بودند.

گوشي‌هاي هوشمند

محققان نتيجه گرفتند كه در ديد بودن گوشي توانايي تمركز و اجراي وظايف را كاهش مي‌دهد. افراد آنقدر به چك كردن گوشي‌هاي خود عادت كرده‌اند كه وقتي مي‌خواهند روي چيز ديگري تمركز كنند ناخودآگاه خود بايد معكوس كار كند. اين تلاش براي اجتناب از تمركز روي تلفن همراه انرژي و توجهي كه در واقع براي وظيفه پيش رو نياز است را كاهش مي‌دهد. دور كردن كامل تلفن همراه به ناخودآگاه استراحت مي‌دهد.

كتك خوردن در كودكي

يكي از نكات جالب دانستني درباره كاهش هوش، كتك خوردن در كودكي است. تحقيقي كه روي كودكان آمريكايي انجام شد نشان داد كودكاني كه كتك خورده‌اند بيشتر در معرض كاهش توانايي مغز هستند. داده‌هاي جهاني نشان مي‌دهد در كشور‌هايي كه كتك زدن رايج‌تر است ضريب هوشي پايين‌تر است. محققان معتقدند كتك مي‌تواند يك عامل استرس‌زاي مزمن براي كودكان باشد و باعث ترسو شدن آن‌ها مي‌شود.
كتك خوردن در كودكي از عوامل كاهش توانايي مغز
پيشنهاد مطالعه: مطلب صحبت كردن، كوويد ۱۹ را بيشتر انتقال مي‌دهد! را مطالعه كنيد.

كرونا كي تمام مي‌شود؟

۸ بازديد
متخصصان بيماري‌هاي فراگير نظريه‌هاي مختلفي درمورد زمان پايان همه‌گيري ويروس كرونا دارند. منتها همگي توافق دارند كه اين ويروس هرروزه تغيير مي‌كند و ممكن است پاسخ آ‌ن‌ها نيز ثابت نباشد.
پايان همه گيري ويروس كرونا

ويروس كرونا واگيردارترين ويروس جهان به شمار مي‌رود و پايان‌دادن به آن قطعا كار دشواري خواهد بود. در ادامه اين مطلب، پيش‌بيني‌هاي متخصصان درباره زمان پايان همه گيري ويروس كرونا را با شما در ميان مي‌گذاريم. با ما در مجله دلتا همراه باشيد.

چقدر با پايان همه گيري ويروس كرونا فاصله داريم؟

اين‌طور كه پيداست، به پايان همه‌گيري كرونا نزديك نيستيم. فقط ۴۰ درصد از جمعيت جهان واكسينه شده‌اند و آمار و ارقام مبتلايان هر روز رو به افزايش است. دكتر بريلينت، متخصص بيماري‌هاي واگيري كه براي سازمان بهداشت جهاني كار مي‌كند و در نابودي آبله نيز نقش مهمي داشت، مي‌گويد كه كرونا دلتا، خطرناك‌ترين ويروس تاريخ است.

در ماه‌هاي گذشته، آمريكا، هند، چين به‌همراه كشورهاي زيادي در اروپا، آفريقا و آسيا درگير سويه بسيار شايع دلتا بوده‌اند. خبر خوب اين است كه واكسن‌هايي كه با فناوري جديد استفاده از ناقل‌هاي RNA ساخته مي‌شوند، در برابر كرونا دلتا مقاوم‌ بوده‌اند. البته بايد در نظر داشت كه بيش از ۱۰۰ كشور هستند كه جمعيتي زير ۵ درصد را واكسينه كرده‌اند.

دكتر بريلينت باور دارد: «ما به شروع همه‌گيري كرونا نزديك‌تر از پايان آن هستيم. البته اين به‌دليل عمر طولاني سويه است كه داريم تجربه مي‌كنيم نخواهد بود. تا هنگامي كه همه‌ مردم را در بيش از ۲۰۰ كشور جهان واكسينه نكنيم، جهش‌هاي جديدي از اين ويروس پيدا خواهد شد.» بنا بر پيش‌بيني‌هاي اين محقق سرشناس، ويروس كرونا ممكن است مانند آنفولانزا تا ابد وجود داشته باشد.

چه مشكلاتي بر سر راه تمام‌شدن كرونا وجود دارد؟

در حالي كه تمام جهان به‌دنبال پايان‌دادن به مشكل كرونا هستند، راه‌حل اين مشكل ساده و روان نيست. هيچ درماني براي پايان ناگهاني آن وجود ندارد. به همين دليل، هر شخص يك تعريف براي پايان ويروس كرونا دارد.

موارد زير باعث پيچيدگي ريشه‌كن‌كردن كرونا شده‌اند

۱. زمان‌بندي

۲. جهش‌ها

۳. انتقال به حيوانات

پيشنهاد مطالعه: مطلب صداهاي مرموزي كه معلوم نيست از كجا مي‌آيند! را بخوانيد.

رسم عجيب ازدواج با تمساح در مكزيك!

۱۰ بازديد
مراسم ازدواج در سراسر دنيا متنوع برگزار مي‌شود. ازدواج مراسمي سنتي يا آييني است كه طي آن آغاز يك ازدواج و زندگي مشترك يك زوج جشن گرفته مي‌شود.
ازدواج با تمساح در مكزيك

درست است كه مراسم ازدواج در سرتاسر جهان بسيار متنوع برگزار مي‌شود، اما خوب است بدانيد بسياري از اين ازدواج‌ها حتي انسان با انسان هم نيست. مثلا ازدواج با تمساح از آن رسوم عجيب و غريبي است كه راجع به آن نشنيده‌ايد. در اين مطلب از مجله دلتا به ازدواج با تمساح در مكزيك مي‌پردازيم.

شنيدن نام ازدواج با تمساح خود دلهره را به دل هركسي مي‌اندازد. اما اين رسم عجيب و غريب و ترسناك از رسوم قديمي مكزيك است. سال‌هاي سال است اين مراسم در بين مكزيكي‌ها اجرا مي‌شود و بسيار هم مورد توجه گردشگران قرار گرفته‌است. در واقع ازدواج با تمساح نوعي مراسم سنتي سمبليك است و هدف از آن فراواني محصولات كشاورزي، محصولات دريايي و سلامت مردم است. 

شايد باورتان نشود كه بسياري افراد از سراسر جهان براي ديدن اين مراسم، فيلم‌برداري و عكس‌برداري از آن به اين كشور سفر مي‌كنند.

ازدواج با تمساح در مكزيك

رسم قديمي ازدواج با تمساح در مكزيك

اين رسم عجيب و غريب در كشور مكزيك دل خيلي از دختر‌ها را مي‌برد. درواقع باز شدن‌ بخت، باعث شده تمساح‌ها محبوبيت زيادي نزد اين مردم داشته باشند. خوب است بدانيد اين رسم عجيب در كشور مكزيك سال‌هاست كه اجرا مي‌شود.

در عقايد سنتي مكزيك، جايگاه تمساح بسيار بالاست و داراي لقب «شاهدخت» است. همچنين، تمساح با آب و ماهي ارتباط نزديك دارد و صنعت ماهي‌گيري عامل كليدي اجتماعي و اقتصادي محلي است. از اين جهت تمساح در برخي از شهرك‌هاي مكزيك داراي اهميت بسيار و ويژه برخوردار است.

گزارش‌ها حاكي از آن است كه ازدواج باتمساح نوعي مراسم سنتي سمبليك است. اين مراسم هر سال برگزار مي‌شود و قدمت بيش از صد سال دارد. البته پيش از مراسم، براي تضمين امنيت جان زوج و شركت كنندگان، دهان تمساح بسته مي‌شود.

پيشنهاد مطالعه:  مطلب حمله مرگبار مار كبرا به اعضاي يك خانواده در خواب! را بخوانيد.

خواب خوب شبانه ذهن را پاك مي‌كند

۱۱ بازديد
خدمات سلامت همگاني در انگليس، براي بزرگسالان ۶ تا ۹ ساعت خواب شبانه را توصيه كرده است. 
تاثير خواب شبانه

محققان دانشگاه «نورث وسترن» در شيكاگو متوجه شدند خواب عميق براي حفظ سلامت مغز حياتي است. در اين نوشتار از مجله دلتا به بررسي تاثير خواب خوب شبانه مي‌پردازيم.

تاثير خواب خوب شبانه

داشتن يك خواب خوب شبانه با از بين بردن سموم بالقوه خطرناك در مغز، ذهن را پاك مي‌كند. اين سموم شامل پروتئين‌هاي سمي است كه ممكن است منجر به ابتلا به بيماري‌هاي تخريب كننده عصب مانند پاركينسون و آلزايمر شود. محققان در اين مطالعه فعاليت و رفتار مغز مگس ميوه را بررسي كردند. اگرچه ممكن است اين حشرات بسيار متفاوت از انسان به نظر برسند، اما نورون‌هايي كه چرخه خواب و بيداري اين مگس‌ها را كنترل مي‌كند، به طرز شگفت انگيزي شبيه انسان‌ها است. به همين دليل اغلب از مگس ميوه به عنوان ارگانيسم‌هاي الگو، براي مطالعه خواب و بيماري‌هاي تخريب عصبي استفاده مي‌شود.

تاثير خواب شبانه

يافته‌هاي اين مطالعه نشان مي‌دهد خواب عميق در پاكسازي مواد زائد از بدن مگس ميوه نقش دارد. اين مطالعه نشان مي‌دهد كه عملكرد اصلي و تكاملي خواب پاكسازي مواد زائد است. ميزان خوابي كه براي سلامت، بدن به آن نياز دارد به عوامل مختلفي (به وي‍ژه سن) بستگي دارد. بر اين اساس نوزادان به ۹ تا ۱۰ ساعت خواب، به علاوه ۳ ساعت يا بيشتر چرت زدن در طول روز، بچه‌هاي نوپا به ۹ تا ۱۰ ساعت خواب شبانه و ۲ تا ۳ ساعت چرت زدن در طول روز، كودكان مدرسه‌اي به ۹ تا ۱۱ ساعت و بزرگسالان ۶ تا ۹ ساعت خواب نياز دارند. علاوه بر سن، عوامل ديگري از جمله بارداري و افزايش سن نيز مي‌تواند بر مدت زمان خوابي كه بدن به آن نياز دارد، تاثير بگذارد.

پيشنهاد مطالعه: مطلب عواملي كه هوش را كاهش مي‌دهند! را مطالعه كنيد.