طرز تهيه خورشت قيمه نذري

۶ بازديد
خورشت قيمه هم مانند قورمه‌سبزي از آن غذاهاي اصيل و خوشمزه ايراني است كه تهيه آن فوت‌وفن‌هاي خاص خودش را دارد.
خورشت قيمه نذري

خورشت قيمه يكي از آن غذاهاي خوشمزه و اصيل ايراني است كه طرفداران زيادي دارد. معمولا اين خورشت به‌همراه پلو سرو مي‌شود و همچنين در بعضي از مناسبت‌هاي مذهبي از آن به‌عنوان غذاي نذري استفاده مي‌شود.

در اين دستورالعمل ما براي دورچين خورشت قيمه از سيب‌زميني شده است. اين خورشت را با بادمجان سرخ‌شده نيز مي‌توانيد سرو كنيد. در ادامه اين مطلب با مجله دلتا همراه باشيد تا طرز تهيه خورشت قيمه نذري جاافتاده و مجلسي را با تمام فوت‌وفن‌هايش به شما آموزش دهيم.

مواد لازم براي تهيه خورشت قيمه خورشت قيمه نذري

  • گوشت گوسفند  ۴۰۰ گرم
  • لپه دو پيمانه
  • سيب‌زميني  دو عدد
  • پياز  دو عدد
  • ليموعماني  سه عدد
  • رب گوجه‌فرنگي سه قاشق غذاخوري
  • روغن مايع، نمك، فلفل سياه و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهيه خورشت قيمه جاافتاده و مجلسي با گوشت

مرحله اول

براي تهيه يك خورشت قيمه حرفه‌اي، لعاب‌دار و مجلسي بايد لپه‌ها را از شب قبل در آب بخيسانيد و چند بار آب آن را عوض كنيد تا نفخ آن گرفته شود و بهتر پخته شود. اما اگر فراموش كرديد يا فرصت خيس دادن لپه‌ها را نداشتيد هم اشكالي ندارد. پيشنهاد ما اين است كه لپه‌ را به‌صورت جداگانه در يك قابلمه كوچك بريزيد و با آب روي حرارت قرار دهيد تا به مدت يك ربع تا بيست دقيقه نيم‌پز شده و نفخ آن گرفته شود.

مرحله دوم

ليموعماني‌ها را نيز با چاقو يا چنگال سوراخ‌كنيد و داخل يك‌كاسه آب قرار دهيد تا نرم شده و تلخي آن‌ها گرفته شود و خورشت شما را تلخ نكند.در همين حين كه لپه‌ها در حال پختن هستند پيازها را به‌صورت نگيني خردكنيد و  با يك يا دو قاشق غذاخوري روغن‌زيتون يا روغن آفتاب گردان درون همان قابلمه كه مي‌خواهيد خورشت را داخل آن بپزيد تفت دهيد.

مرحله سوم

يك قاشق چاي‌خوري زردچوبه به پياز‌ها اضافه كنيد و با قاشق چوبي خوب هم بزنيد. پس از دو دقيقه زماني‌كه بوي خوش پيازداغ كل آشپزخانه‌ را پر كرد و پيازها كمي نرم شدند گوشت‌هايي را كه به‌صورت تكه‌هاي كوچك خرد كرديد را به آن‌ها اضافه كنيد و كمي آن‌ها را باهم تفت دهيد تا رنگ گوشت تغيير كند. در اين مرحله ادويه‌ها را هم اضافه كرده و خوب هم بزنيد.

مرحله چهارم

زماني كه رنگ گوشت نيز تغيير كرد لپه‌ را كه حالا تقريباً نيم‌پز شده آبكش كنيد و به مواد داخل قابلمه اضافه كنيد و كمي تفت دهيد. سپس حدود ۵ ليوان آب گرم روي مواد بريزيد. رب گوجه‌فرنگي را به همراه يك قاشق غذاخوري روغن درون يك ظرف جداگانه بريزيد و تفت دهيد. اين كار باعث مي‌شود تا رب گوجه‌فرنگي رنگ بهتري به خودش بگيرد و درنتيجه خورشت شما خوش‌رنگ‌تر شود.

مرحله پنجم

پس‌ازاين‌كه رب را باكمي روغن تفت داديد آن را به مواد داخل قابلمه اضافه كنيد و حرارت زير آن راكمي زياد كنيد تا آب درون آن بجوشد و كمي از آن بخار شود. بعدازاين‌كه آب درون قابلمه جوشيد زير آن را كم كنيد و درب قابلمه را بگذاريد تا خورشت به‌آرامي شروع به پختن كند و كم‌كم جا بيفتد.

مرحله ششم

بعد از اين‌كه گوشت و لپه كاملا پخته شد ليموعماني‌ها را به خورشت اضافه كنيد و نمك و فلفل را نيز درون آن بريزيد. براي خوش‌رنگ شدن خورشت مي‌توانيد كمي زعفران نيز به آن اضافه كنيد. بعدازاين‌كه چاشني‌هاي موردنظر خود را به خورشت اضافه كرديد بايد حدود يك ساعت به خورشت زمان دهيد تا خوب جا بيفتد.

مرحله هفتم

در همين حين كه خورشت در حال جا افتادن است سيب‌زميني‌ها را به‌صورت خلالي برش دهيد و سرخ‌كنيد و زمان سرو آن را در كنار بشقاب خورشت قيمه خود به‌عنوان دورچين قرار دهيد. خورشت قيمه نذري با گوشت تكه‌اي شما آماده است و مي‌توانيد آن را با برنج كته يابرنج دمي زعفراني نوش جان‌كنيد.

نكات طرز تهيه خورشت قيمه

  • دقت كنيد كه اگر لپه‌ها را جداگانه مي‌پزيد حتما آن را ابتدا آبكش كرده و سپس به خورشت خود اضافه كنيد.
  • ليموعماني‌هاي را نيز از يك ساعت قبل با چنگال يا چاقو سوراخ‌كنيد و داخل آب بگذاريد تا تلخي آن‌ها گرفته شود و خورشت را تلخ نكند.
  • براي اين‌كه خورشت قيمه‌ رنگ و لعاب بيشتري داشته باشد مي‌توانيد يك قاشق غذاخوري زعفران دم‌كرده به آن اضافه كنيد.
  • مي‌توانيد براي عطر بهتر از ادويه‌هاي پودر دارچين، هل، ميخك، گل سرخ، جوز هندي در نيم‌ساعت آخر استفاده كنيد.

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي با طرز تهيه انواع خورشت لذيذ مطلب خورشت غوره مسما، خورشتي لذيذ و ملس را مطالعه كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.