آرشیو خرداد ماه 1400

مجله گردشگري

آداب و رسومي كه شما را حيرت زده خواهد كرد

۹ بازديد
يك سري آداب و رسوم عجيب در دنيا وجود دارد كه از حد معمول عجيب‌تر هستند و هضم آن ها واقعا كار سختي است!
آداب و رسوم عجيب

هر فرهنگ خاص در هر اقليم، آداب و رسوم خودش را دارد. تفاوت و تنوع فرهنگي دنيايي از آداب و رسوم مختلف را به ‌وجود مي‌آورد. در اين بخش از مجله دلتا به شما چند آداب و رسوم عجيب مردم نقاط مختلف دنيا معرفي خواهد شد.

  • پرتاب آب دهان در مراسم ازدواج يوناني‌ها!

يكي از آداب و رسوم عجيب  دنيا در مراسم عروسي يوناني‌ها اجرا مي‌شود. شايد برايتان باوركردني نباشد كه در اين مراسم، مهمانان به‌سمت عروس و داماد آب دهان پرتاب مي‌كنند! مردم يونان معتقدند پرتاب آب دهان شيطان و بلا را دفع مي‌كند و در فرهنگ آنها نشانه‌اي از خوش‌يمني است. البته اين رسم فقط مختص عروسي‌ها نيست. در مراسم ديگري همچون غسل تعميد نوزاد نيز براي دوري از شيطان و رفع بلا اجرا مي‌شود.

ازدواج يوناني‌ها

  • امتناع از استفاده از جوهر قرمز رنگ در كره جنوبي!

بر طبق تاريخ و سنت‌هاي كره جنوبي، جوهر قرمز براي نوشتن نام مردگان به كار مي‌رفته است. به همين خاطر است كه هنوز كه هنوزه استفاده از جوهر قرمز رنگ براي نوشتن نام يك شخص تابو تلقي مي‌شود و همه افراد كره جنوبي از جوهر قرمز رنگ فراري هستند!

  • غذاهاي پرسروصدا در ژاپن!

هر سرزميني آداب خاصي براي غذاخوردن دارد. در فرهنگ كشورهاي غربي، ايجاد سروصدا هنگام غذا خوردن رفتار بي‌ادبانه تلقي مي‌شود. در حالي ‌كه در كشور ژاپن، ايجاد صداهاي ناشي از تند غذاخوردن معني كاملا متفاوتي دارد. اين تفاوت بيشتر درمورد غذاهاي رشته‌اي همچون پاستا و نودل مشهود است. در واقع، غربي‌ها عادت دارند چنگال را در رشته‌هاي دراز بپيچانند و آنها را مهار كنند و سپس در دهان قرار دهند؛ اما ژاپني‌ها بدون پيچاندن رشته‌ها، آنها را سرو مي‌كنند. به همين دليل، اين سبك غذاخوردن با سروصدا همراه است.

توليد صدا هنگام خوردن رشته‌فرنگي در ژاپن راهي براي نشان‌دادن لذت بسيار از طعم غذاست.
غذا خوردن در ژاپن
  • سنت عجيب برزيلي‌ها براي كسب مقبوليت و پذيرش اجتماعي!

يكي از آداب و رسوم عجيب جهان مربوط به برزيلي‌ها مي شود. جالب است كه بدانيد پسران جوان قوم ساتاره ماوه براي ثابت كردن شجاعت و قدرتشان دستانشان را در يك سبد پر از مورچه فرو مي‌كنند! نيش اين مورچه‌ها واقعا دردناك است، اما اين جوانان حاضرند تمام درد آن را تحمل كنند تا به عنوان يك پسر شجاع شناخته شوند و مقبوليت اجتماعي پيدا كنند!

  • مراسم تدفين در برزيل و ونزوئلا !

وقتي يك نفر از طايفه تانوماني‌ها مي ميرد، بدنش را مي سوزانند. بعد از آن هم، خاكستر و استخوانش را در يك سوپ تركيب مي‌كنند و شركت كنندگان در مراسم تدفين آن سوپ را ميل مي‌كنند! مردم اين طايقه معتقدند كه اين كار باعث آرامش روح مرحوم مي‌شود!

  • بستن پا‌ها در چين!

در مدت حدودا هزار سال، چيني ها معتقد بودند كه پاي كوچك نشانه زيبايي و جذابيت دختر‌ها به‌ حساب مي‌آيد. به همين دليل دختران جوان را مجبور مي كردند كه پاهايشان را در يك پروسه دردناك ببندند تا پاهايشان كوچك باقي بمانند! تا اينكه در اواخر دهه ۱۹۴۰ ميلادي، اين سنت عجيب و غريب براي هميشه به خاطر آسيب هايي كه دختران چيني متحمل شده بودند، متوقف شد.

بستن پا‌ها در چين

پيشنهاد مطالعه: مطلب عجيب‌ترين آيين‌هاي تدفين در جهان را را در مجله دلتا بخوانيد.

پارچه هايي كه نياز به شستن ندارند

۸ بازديد

تكنولوژي به كمك ميايد! اين پارچه مي‌تواند ما را يك قدم به آينده‌اي بدون نياز به شست و شو و خشك‌شويي لباس‌ نزديك‌تر كند.

پارچه‌هاي نانو

به طور ميانگين ۲۲ درصد آب مصرفي خانه‌هاي مسكوني صرف شست و شوي لباس‌ها مي‌شود. بنابراين توليد لباس‌هايي كه نيازي به شستن و تميز كردن ندارند، مي‌توانند منجر به كاهش مصرف آب شوند. در سال‌هاي گذشته، دانشمندان سعي داشته‌اند راهي پيدا كنند تا لباس‌ها نيازي به شستن نداشته باشند. اين بخش از مجله دلتا اطلاعاتي درباره پارچه‌هاي نانو كه با قرار گرفتن زير آفتاب تميز مي‌شوند در اختيار شما قرار مي‌دهد.

قرار گرفتن پارچه زير آفتاب

محققان دانشگاه RMIT در ملبورن استراليا، پارچه‌هاي نانو خاصي ساخته‌اند كه با قرار گرفتن در معرض نور، پس از ۶ دقيقه مي‌تواند خودش را تميز كند. ساز و كار اين پارچه به اين صورت است كه وقتي ساختار‌هاي نانوي نقره‌اي و مسي پارچه نور را جذب مي‌كنند، الكترون‌هايي را آزاد مي‌كنند كه انرژي حركتي بالايي دارند. حركت الكترون‌ها به گونه‌اي است كه باعث مي‌شود مواد ارگانيك تجزيه شوند. اين مواد ارگانيك همان لكه‌هايي هستند كه روي لباس به جا مي‌مانند.

از اين پارچه‌هاي نانو مي‌توان در فرايندهاي صنعتي هم براي جداسازي آب و روغن استفاده كرد. كارشناسان با اين كار مي‌توانند وجود ديگر گازهاي مهم يا خطرناك را تشخيص دهند يا حتي پوشاك بيمارستاني را باكتري‌زدايي كنند.

البته قطعا هنوز در اين زمينه بايد تحقيقات بيشتري انجام شود تا زماني برسد كه اين پارچه ها به توليد انبوه برسند و بتوانيم ماشين‌هاي لباس‌شويي‌مان را كنار بگذاريم. محققان بايد عملكرد اين پارچه‌ نانو را با لكه‌هايي كه تركيب شيميايي پيچيده‌تري دارند، آزمايش كنند. علاوه بر اين، بايد راهي پيدا كنند كه پروسه‌ي توليد اين پارچه‌ها كم هزينه شود تا قيمت آن به اندازه‌ي كافي ارزان باشد و بتواند به كمدهاي لباس مصرف‌كنندگان راه پيدا كند.

پيشنهاد مطالعه: مطلب مزايا و معايب جوراب نانو! را در مجله دلتا بخوانيد.

موجودات زنده و عجيب بدن انسان

۷ بازديد

بدن انسان ميزبان انواع ويروس‌ها، باكتر‌ها و حيوانات ميكروسكوپي است كه شناخت نام و مكان تجمع آن‌ها براي حفظ سلامتي بسيار مفيد است .

موجودات زنده

 فرقي نمي‌كند چقدر به حمام مي‌رويد،  بدن انسان مانند جنگلي مملو از تريليون‌ها اورگانيسم كوچك مثل انواع باكتري‌ها، ويروس‌ها، قارچ‌ها و حتي حيوانات ميكروسكوپي است. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا به معرفي تعدادي از موجودات زنده درون بدن مي‌پردازيم.

۱. ميكروب‌هاي درون بيني

بيني و دهان مانند پوست بيش از هر نقطه  ديگر بدن در معرض محيط بيرون قرار دارند و در هر لحظه ميكروب‌ها و موجودات زنده بسيار زيادي به آن‌ها هجوم مي‌آورند اما سيستم پيشرفته‌اي وجود دارد كه درصورت ورود موجودات مضر، آن‌ها را از بين مي‌برد. عمده ترين باكتري‌هاي درون بيني استافيلوكوكوس و كورينه باكتريوم هستند.

ديگر اورگانيسم‌هاي كوچك مثل مايت‌ها و قارچ‌ها معمولا در سوراخ‌هاي بيني زندگي نمي‌كنند.

۲. ميكروب‌هاي بدبوي درون دهان

بعد از روده، احتمالا بيشترين انباشت موجودات زنده در حفره‌ دهان است. اگر دندان‌هاي خود را به طور منظم مسواك نمي‌زنيد، احتمالا روي سطح دندان هايتان لايه‌اي از باكتري‌ها به ضخامت ۳۰۰ تا ۵۰۰ سلول وجود دارد.

استفاده منظم از مسواك و نخ دندان نه تنها با بوي بد ناشي از اين باكتري‌ها مقابله مي‌كند بلكه از بروز بيماري‌هاي لثه كه منجر به خونريزي آن مي‌شود هم جلوگيري مي‌كند.

زماني كه به طور مداوم درگير بيماري التهاب لثه باشيد، باكتري‌ها وارد دستگاه گردش خون شده و باعث بروز مشكل مي‌شوند.

۳. مايت‌هاي ابرو و مژه‌

اين موجودات زنده كوچك در تمام طول عمرشان در ميان مو‌هاي صورت و بدن زندگي مي‌كنند، اما آن‌ها برخلاف ظاهر مشمئز كننده‌‌اي كه دارند معمولا مشكل ساز نيستند مگر آنكه جمعيت آن‌ها زياد شود يا ناگهان باعث واكنش آلرژيك شوند. گاهي اين مايت‌ها علت خشكي يا سوزش چشم‌‌ها هستند.

ميكروب‌هاي بيني و دهان

۴. ميكروب‌هاي بدبوي ميان انگشتان پا

تفاوتي ندارد پاهايتان بو مي‌دهند يا نه؛ قارچ‌ها و باكتري‌هاي مختلفي در آنجا زندگي مي‌كنند، مثل ميكروب‌هاي انگلي تريكوفيتون و اپيدرموفيتون كه منجر به بيماري قارچ پا يا همان بيماري پاي ورزشكاران مي‌شوند.

رعايت بهداشت شخصي مثل شستشوي منظم پاها و پوشيدن دمپايي در باشگاه، استخر و ديگر مكان‌هاي عمومي، از افزايش جمعيت اين موجودات زنده بدبو جلوگيري مي‌كند.

۵. ميكروب‌هاي بدبوي زيربغل

اگر هيچ اورگانيسمي زير بغل وجود نداشت، ديگر نيازي نبود با بوي بد اين قسمت از بدن مقابله كنيد، چون دانشمندان پي برده‌اند بوي بدن ناشي از باكتري‌هايي به نام كورينه فورم است كه اسيد‌هاي چرب و پروتئين موجود در عرق بدن را تجزيه مي‌كنند. هر چه تعداد اين باكتري‌ها بيشتر باشد، بو شديدتر خواهد‌بود.

۶. باكتري‌هاي درون ناف

ناف يكي از قسمت‌هاي بدن است كه معمولا در هنگام شستن بدن از آن غافل مي‌شويم. دانشمندان با آزمايش بر روي نمونه‌هاي ناف ۶۰ نفر مشاهده كردند هزاران نوع باكتري در ناف پنهان شده‌اند.

۷.  باكتري‌هاي درون روده

بيش از ۱۰ هزار نوع باكتري شناخته شده (بيشتر آن‌ها هنوز شناسايي نشده‌اند) درون بدن انسان‌‌هاي سالم زندگي مي‌كند كه دست كم ۴ هزارتاي آن‌ها در روده‌ها هستند و به گوارش، ايمني بدن و سلامت كلي آن كمك مي كنند.

عمده ترين اين باكتري‌ها فيرميكوت‌ها و باكتروئيد‌ها هستند. اين اورگانيسم‌ها به تجزيه كربوهيدرات‌‌ها كمك مي‌كنند و مواد مغذي ضروري مثل ويتامين‌هاي B و K توليد مي‌كنند. زياد بودن تعداد باكتري‌هاي مفيد روده به دفع باكتري‌هاي مضر كمك مي‌كند.

پيشنهاد مطالعه: مطلب بهشت ميكروب‌ها كجا است؟ را بخوانيد.

ترفندهاي ناگفته تقويت بينايي

۸ بازديد

با فراگيري نحوه عملكرد بينايي و آزمايشات متعدد انجام شده مي‌توان فهميد كه براي تقويت بينايي چه كارهايي بايد انجام داد.

تقويت بينايي

بينايي مي‌تواند با افزايش سن يا به دليل ابتلا به بعضي از بيماري‌ها ضعيف شود. با اين حال مي‌توانيد با به كار بردن بعضي روش‌ها، به تقويت بينايي خود كمك كنيد. در اين مقاله از مجله دلتا تصميم داريم به شما روش‌هاي طبيعي براي تقويت بينايي و محافظت چشم‌ها را معرفي كنيم.

۱. از عينك آفتابي استفاده كنيد

استفاده از عينك آفتابي مي‌تواند از چشم‌هاي شما در برابر اشعه‌هاي مضر فرابنفش خورشيد (UV) محافظت كند. قرار گرفتن بيش از حد در معرض اشعه‌هاي UV مي‌تواند به چشم‌ها آسيب بزند. اين اشعه‌ها همچنين مي‌توانند احتمال ابتلا به عارضه‌هاي زير را افزايش دهند.

  • آب‌مرواريد
  • سرطان چشم
  • ايجاد ضايعاتي در چشم مانند ناخنك (پترژيوم)

زماني كه مي‌خواهيد عينك آفتابي بخريد، بايد به دنبال عينكي باشيد كه حفاظت ۱۰۰ درصدي در برابر اشعه‌هاي فرابنفش خورشيد را فراهم مي‌كند. عينك آفتابي داراي برچسب «UV400» براي محافظت و تقويت بينايي بسيار كارآمد است.

۲. به طور منظم چشم‌هايتان را معاينه كنيد

معاينه‌ منظم چشم تنها روشي است كه مي‌توانيد از طريق آن مطمئن شويد چشم‌هايتان به طور كامل سالم هستند.

طي معاينه‌ چشم،متخصص از يك قطره‌ مخصوص استفاده‌ مي‌كند كه باعث گشاد شدن مردمك چشم مي‌شود و به او اجازه مي‌دهد چشم را به طور كامل بررسي كرده و مشكلات آن را شناسايي كند. معاينه‌ دقيق چشم مي‌تواند به شما كمك كند عارضه‌هاي مربوط به چشم مانند تباهي لكه‌ زرد (تخريب ماكولا) و آب سياه (گلوكوما) را در مراحل اوليه شناسايي كنيد و در صورت وجود مشكل در جهت تقويت بينايي اقدامات لازم را انجام دهيد.

۳. ديابت را كنترل كنيد

بالا بودن قند خون مي‌تواند به‌تدريج به رگ‌هاي خوني موجود در شبكيه‌ چشم آسيب برساند و باعث شود متورم، مسدود يا همراه با ترشح شوند. اين مسأله مي‌تواند باعث رشد اسكار و رگ‌هاي خوني جديد و غيرعادي در شبكيه شود.

اگر ديابت رتينوپاتي درمان نشود، مي‌تواند منجر به مختل شدن بينايي و در نهايت كوري شود. تغييرات ناگهاني در قند خون همچنين مي‌تواند باعث تاري ديد شود كه زماني برطرف مي‌شود كه سطح قند خون ثابت‌تر شود. كنترل قند خون و معاينه‌ سالانه‌ چشم مي‌تواند در كاهش احتمال ابتلا به رتينوپاتي ديابتي مؤثر باشد.

۴. ويتامين كافي دريافت كنيد

يك روش ديگر براي تقويت بينايي، دريافت كافي ويتامين است. تحقيقات نشان مي‌دهند كه ويتامين‌هاي A، C و E براي سلامت چشم گزينه‌هاي خوبي هستند. اين ويتامين‌ها خواص آنتي‌اكسيداني و ضدالتهابي دارند كه ممكن است خطر ابتلا به عارضه‌ تباهي لكه‌ زرد را كاهش دهند.

بهترين روش براي اينكه مطمئن شويد به اندازه‌ كافي اين ويتامين‌ها را دريافت مي‌كنيد اين است كه يك رژيم غذايي متنوع و متعادل داشته باشد كه سرشار از ميوه و سبزيجات است. منابع خوب ويتامين‌هاي A، C و E شامل اقلام زير است:

  • كلم بروكلي
  • پرتقال
  • پاپايا
  • اسفناج
  • هويج
  • فلفل قرمز
  • كدوحلوايي
  • بادام
  • كره‌ بادام‌زميني
  • تخم آفتاب‌گردان

قابل ذكر است كه اسيدهاي چرب امگا ۳ نقش مهمي در سلامت چشم و كاهش خطر بيماري‌هاي چشمي مربوط به سن دارند. از جمله مواد غذايي سرشار از اسيدهاي چرب امگا ۳ مي‌توانيم به ماهي، مغزها، دانه‌ها و لوبيا اشاره كنيم. شما مي‌توانيد از مكمل امگا ۳ هم استفاده كنيد.

دريافت ويتامين كافي

۵. سيگار را ترك كنيد

تحقيقات نشان داده‌اند كه استعمال دخانيات براي سلامتي بدن مضر است و مي‌تواند منجر به سرطان شود. با اين حال، بسياري از افراد ممكن است اين موضوع را ندانند كه بين استعمال دخانيات و بعضي از بيماري‌هاي مربوط به چشم هم ارتباط وجود دارد.

به طور مثال، استعمال دخانيات احتمال ابتلا به عارضه‌ تباهي لكه‌ زرد مرتبط با سن و آب‌مرواريد را افزايش مي‌دهد. همچنين مي‌تواند خطر ابتلا به رتينوپاتي ديابتي را بالا ببرد. تنباكو چشم‌ها را تحريك مي‌كند و باعث مي‌شود خشكي چشم بدتر شود. ترك سيگار مي‌تواند به كاهش احتمال ابتلا به بيماري‌هاي چشم كمك كند.

پيشنهاد مطالعه: مطلب توليد چشم آزمايشگاهي حساس به نور را بخوانيد.

اتفاقات عجيب بدن پس از مرگ

۶ بازديد

متخصصان پزشكي قانوني جزئيات اتفاقاتي كه پس از مرگ براي بدن فرد مرده مي‌افتد را تشريح كردند و اطلاعات جالبي از اين آزمايشات به‌دست آورده‌اند.

اتفاقات پس از مرگ
اتفاقات پس از مرگ معمولا با توقف عملكرد قلب شروع مي‌شود زماني كه اين عضو حياتي مي‌ميرد تنفس فرد به زودي متوقف مي‌شود و عملكرد مغز شما به دليل كمبود خون و اكسيژن از كار مي‌افتد. با اين حال، همه اعضاي بدن به طور ناگهاني پس از مرگ نمي‌ميرند بلكه قسمت‌هاي مختلف بدن در زمان‌هاي متفاوتي مي‌ميرند و زمان مرگ ديگر اعضاي بدن شما به شرايط جسماني شما هم وابسته است. با مجله دلتا همراه باشيد تا اتفاقات پس از مرگ را بررسي كنيم.
  • پوست بدن پس از مرگ تغيير رنگ مي‌دهد

پوست شما بسته به آنچه كه براي شما اتفاق مي‌افتد تغيير رنگ مي‌دهد. زماني كه جاذبه پايين مي‌آيد پوست بدن به رنگ ارغواني تبديل مي‌شود. متخصصان پاتولوژي مي‌گويند: اگر فردي مرگ را با مسموميت مونوكسيد كربن تجربه كند، خون به رنگ قرمز گيلاسي تغيير مي‌كند و مرگ از طريق مسموميت با گاز سولفيد هيدروژن پوست را به رنگ سبز در مي‌آورد.

  • ممكن است پس از مرگ صداي ناله شنيده شود

هر هوايي كه در بدن انسان ناشي از CPR يا گازي كه توسط باكتري‌ها منتشر مي‌شود، باقي مانده باشد، مي‌تواند تار‌هاي صوتي را از طريق گلو به ارتعاش درآورد و باعث ايجاد صداي ناله شود. اين تنها زماني اتفاق خواهد افتاد كه كسي روي قفسه سينه فرد مرده فشار آورد يا به بدن وي دست بزند.

  • چروك‌ها پس از مرگ به تدريج محو خواهند شد

بعد از مرگ عضلات صورت شل خواهند شد كه باعث مي‌شود تمام چين و چروكها صاف شود.

  • روده‌ها و مثانه تخليه خواهند شد

همانطور كه تمام ماهيچه‌هاي بدن شما پس از مرگ به حالت استراحت در مي‌آيند. اسفنكترهاي بدن (عضلات حلقوي كه در محل سوراخ‌ها يا مجاري بدن قرار دارند و در حالت عادي آن را منقبض و بسته نگه مي‌دارند) شل مي‌شود و باعث بيرون ريختن ادرار و مدفوع باقيمانده در بدن مي‌شوند.

  • بدن انسان پس از مرگ بوي وحشتناكي را ايجاد خواهد كرد

يكي از ناخوشايند‌ترين اتفاقات پس از مرگ بوي بد بدن است. پس از دو تا سه روز بدن شروع به تجزيه و توليد دو ماده شيميايي پوترسين و كاداورين مي‌كند كه مي‌توانند بوي بسيار بدي را ايجاد كنند.

  • بدن به شدت سفت مي‌شود

حدود ۱۲ ساعت پس از مرگ، كل بدن به دليل جمود نعشي سفت‌تر و سخت‌تر خواهد شد. چند روز طول مي‌كشد تا بدن دوباره شل شود.

  • بعضي از قسمتهاي بدن به مدت طولاني‌تري زنده مي‌مانند

در حالي كه بعضي از بخشهاي بدن سريعا كارايي خود را از دست مي‌دهند بعضي از قسمت‌هاي بدن تا چند ساعت بعد از مرگ زنده مي‌مانند. چشم‌ها، قلب، استخوان و پوست تا ۱۵ ساعت پس از مرگ هنوز هم قابل پيوند زدن به بدن اشخاص ديگر هستند.

  • ممكن است بدن تبديل به صابون شود

اين پديده يكي از عجيب‌ترين اتفاقات پس از مرگ به نظر مي‌رسد اما واقعيت دارد. بدن‌هايي كه در محيط‌هاي خنك و مرطوب قرار دارند، اغلب در طي يك فرايند شيميايي به نام adipocere (يك ماده مومي خاكستري كه به‌وسيله تجزيه بافت در بدن مرده در محيط مرطوب تشكيل مي‌شود) تجزيه مي‌شود كه چربي را به صابون تبديل مي‌كند. به جاي اينكه اسكلت آنها پوسيده شود به لحاظ ساختاري به شكل يك ماده زرد خاكستري كه به عنوان «موم قبر» شناخته مي‌شود، حفظ مي‌شوند.

تغيرات اندام‌هاي بدن

  • چشم‌ها تغيير رنگ مي‌دهند

بسياري از افراد با چشمان باز مي‌ميرند و وقتي كه سفيدي چشم آنها شروع به خشك شدن مي‌كند به رنگ آبي يا خاكستري در مي‌آيد. اين رخداد به نام «سياه شدن چشمان» شناخته مي‌شود.

  • بدن پس از چند ماه از بين خواهد رفت

در ۵۰ درجه فارنهايت، حدود ۴ ماه طول مي‌كشد تا بافت نرم تجزيه شود اما در دماهاي بالاتر، بدن سريع‌تر تجزيه خواهد شد و پس از آن تنها اسكلت، ستون مهره‌ها و كمي از پوست خشك شده بدن باقي خواهد ماند.

پيشنهاد مطالعه: مطلب روايت‌هايي تكان دهنده از تجربيات نزديك به مرگ را بخوانيد.

دليل افزايش ناخواسته وزن

۷ بازديد

اگر روند ثابت زندگي خود را داريد و وزنتان ناخواسته بالا مي‌رود، بايد نسبت به عاملي كه باعث بالا رفتن وزن مي‌شود دقيق‌تر شويد. آيا مي‌دانيد چرا دچار افزايش وزن ناخواسته مي‌شويد؟

افزايش ناخواسته وزن

شايد براي شما هم پيش آمده باشد كه بدون افزايش حجم غذا و بدون تغيير در سبك زندگي، متوجه افزايش ناخواسته وزن خودتان شده باشيد. دلايل متعددي ممكن است باعث شوند كه وزن شما افزايش پيدا كند و لزوما افزايش غذايي كه مي‌خوريد تنها دليل افزايش وزن نيست. در ادامه با مجله دلتا همراه باشيد تا چند دليل افزايش ناخواسته وزن را معرفي كنيم.

دلايل متعددي ممكن است باعث شوند كه وزن شما افزايش پيدا كند. بررسي بعضي از اين مشكلات، نيازمند مشورت با پزشك و انجام آزمايش‌هاي متعدد است.

۱. سندرم كوشينگ

سندرم كوشينگ يك بيماري است كه بر اثر افزايش هورمون كورتيزول ايجاد مي‌شود. در اين بيماري، چربي در صورت، ناحيه‌ شكم و بالاي كمر انباشته مي‌شود و باعث گرد شدن صورت يا ايجاد قوز مشهور به «قوز بوفالويي» مي‌شود و بازوها و پاها معمولا قلمي و لاغر باقي مي‌مانند.

از ديگر نشانه‌هاي سندرم كوشينگ، مي‌توان به تحليل رفتن و ضعف عضلاني، نازك شدن پوست، كبودي آسان، ترك بنفش در شكم، بي‌نظمي قاعدگي، فشار خون بالا، ناتواني در تحمل گلوكز و ريزش مو در زنان اشاره كرد.

سندرم كوشينگ

۲. احتباس مايعات

بيماري‌هايي مانند مشكلات قلبي، نارسايي‌هاي كبد يا بيماري‌هاي كليوي مي‌توانند باعث احتباس مايعات شوند كه به آن اِدِم هم گفته مي‌شود. اين مشكل مي‌تواند به صورت تورم در اطراف چشم، دست‌ها، پاها، صورت، شكم يا بازوها ظاهر شود.

۳. آلرژي و حساسيت‌هاي غذايي

خوردن غذاهايي كه به آن‌ها حساسيت داريد مي‌تواند منجر به التهاب شود و نتيجه‌ آن افزايش وزن است. بيشتر وزني كه به دليل آلرژي اضافه مي‌كنيد، احتباس مايعات ناشي از التهاب و ترشح برخي هورمون‌ها است.

۴. صرف نظر كردن از وعده‌هاي غذايي

وقتي در شرايط اجباري، در يك واحد كاري مجبور شويد براي برنامه‌هاي مختلفي وقت بگذاريد، معمولا براي بعضي كارها وقت كم مي‌آوريد. در اين شرايط، بسياري از افراد اولين كاري كه مي‌كنند، صرف نظر كردن از وعده‌هاي غذايي است. ممكن است براي اينكه ديرتان نشود، صبحانه نخوريد يا به خاطر اينكه كار داريد، ناهار را حذف كنيد. اما اين عادت‌هاي ناسالم به مرور زمان مي‌توانند باعث افزايش وزن و مشكلات جسمي متعدد براي شما شوند.

۵. سندرم تخمدان پلي‌كيستيك

سندرم تخمدان پلي‌كيستيك يكي از مشكلات رايج زنان است. اين بيماري مي‌تواند علائم متعددي از جمله افزايش ناخواسته وزن را به همراه داشته باشد. سخت شدن بارداري، بي‌نظمي يا متوقف شدن قاعدگي، آكنه، نازك شدن موها، كيست‌ در تخمدان و رشد بيش‌از حد مو در صورت و بدن از ديگر علائم سندرم تخمدان پلي‌كيستيك است. چون اين مشكل هم علائمي مشابه بسياري از بيماري‌هاي ديگر دارد، فقط توسط پزشك قابل تشخيص است.

سندرم تخمدان پلي‌كيستيك

۶. افزايش وزن مرتبط با قاعدگي

برخي از زنان در زمان قاعدگي يا قبل از آن، احتباس مايعات در بدن و نفخ را تجربه مي‌كنند كه باعث افزايش ناخواسته وزن مي‌شود. به همين دليل اين ايام، زمان خوبي براي وزن كردن خودتان نيست.

۷. كم خوابي

بسياري از افراد وقتي دچار استرس مي‌شوند با كمبود خواب هم مواجه مي‌شوند. چون استرس مانع از اين مي‌شود كه شب‌ها سر ساعت و به اندازه‌ كافي بخوابند. خواب ناكافي و نامناسب مي‌تواند متابوليسم بدن را كاهش دهد. خستگي بيش از اندازه هم مي‌تواند عادت‌هاي نادرست در غذا خوردن را در افراد ايجاد كند. اين عوامل دست به دست هم مي‌دهند تا افزايش وزن را تجربه كنيد.

۸. مشكلات گوارشي

دستگاه گوارش يكي از كليدي‌ترين دستگاه‌هاي بدن است و عملكرد صحيح آن نقش مهمي در سلامت كل بدن دارد. برخي از مشكلات گوارشي مثل سندرم روده تحريك پذير (IBS، بيماري ريفلاكس معده (GERD)، زخم معده، يبوست مزمن، نشانگان رشد بيش از اندازه‌ باكتري روده‌ باريك (SIBO) و… مي‌توانند باعث افزايش وزن ناخواسته شوند.

پيشنهاد مطالعه: مطلب علت افزايش وزن بعد از ورزش چيست؟ را بخوانيد.

ستاره چشمك زن عجيب ، مسئله جديد دانشمندان

۱۳ بازديد

دانشمندان در نزديكي مركز كهكشان راه شيري، يك ستاره‌ غول چشمك‌زن را مشاهده كرده‌اند كه نور آن پيوسته توسط يك همدم ناشناخته پنهان مي‌شود.

ستاره‌‌‌ چشمك‌ زن

دانشمندان در نزديكي مركز كهكشان راه شيري، يك ستاره‌‌‌ چشمك‌ زن را مشاهده كرده‌اند كه نور آن پيوسته توسط يك همدم ناشناخته پنهان مي‌شود. در اين مطلب از مجله دلتا از چگونگي اين اتفاق مطلع مي‌شويم .

در پروژه‌اي به نام «متغيرهاي ويستا در راه شيري» كه متعلق به رصدخانه‌ جنوبي اروپا است، يك ستاره‌‌‌ چشمك‌ زن توسط ستاره‌شناسان رصد و پيش چشمان آن‌ها تقريبا ناپديد شد. اين رويداد يكي از ابهامات گيج‌كننده‌اي است كه توسط اين پروژه كشف شده است.

به گفته‌ ستاره شناسان اين ستاره «اين چيست؟» (What Is This) يا «اجرام ويت» (WIT Objects) ناميده مي‌شوند.

اين تيم ستاره‌شناسان بر روي رصد جرمي با نام VVV-WIT-08 متمركز شدند. اين منظره‌ عجيب بيش از ۲۵۰۰۰ سال نوري از زمين در جهت مركز كهكشان راه شيري فاصله دارد و پژوهشگران نه تنها با پروژه‌ VVV بلكه با «آزمايش عدسي گرانشي نوري»هم آن را مشاهده كرده‌اند.

متغيرهاي ويستا

با دقيق‌تر شدن در اندازه‌گيري‌ها، اكنون دانشمندان مي‌گويند كه اين جرم يك ستاره‌‌‌ چشمك‌ زن عظيم با ابعاد ۱۰۰ برابر بزرگ‌تر از خورشيد است كه بطور متناوب توسط همدم كوچك‌تر خود كه توسط يك قرص و هاله‌ مات احاطه شده است، مسدود مي‌شود. اما آن‌ها هنوز نمي‌دانند كه اين جرم كوچك‌تر چيست.

يك نمونه‌ مشابه ديگر هم هر ۶۹ سال كم‌نور مي‌شود و علاوه بر اين پژوهشگراني كه VVV-WIT-08 را مطالعه كردند، تاكنون دو مورد ديگر از اين اجرام عجيب را هم يافته‌اند كه به آن‌ها لقب «غول چشمك‌زن» داده‌اند.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه بيشتر در حوزه نجوم مطلب «روشي براي مشاهده ماده تاريك با تلسكوپ‌هاي امروزي» را بخوانيد

گوشت هاي مصنوعي در راهند

۸ بازديد

توليد غذا به منابع زيادي نياز دارد و فرآيندهاي توليد نيز مواد آلاينده زيادي را وارد جو و محيط زيست ما مي‌كنند. در اين شرايط توليد غذاها‌ي مصنوعي مي‌تواند روش جايگزين مناسبي باشد.

غذاهاي مصنوعي

آيا غذاهاي مصنوعي به يك واقعيت تبديل خواهند شد؟ حقيقت اين است كه منابع طبيعي كره زمين رو به اتمام است و با افزايش جمعيت، نياز به غذا روز به روز در حال بيشتر شدن است. در اين شرايط غذاهاي مصنوعي يعني غذاهايي كه در آزمايشگاه كشت مي‌شوند مي‌توانند از بدتر شدن شرايط جلوگيري كنند. در اين مقاله از مجله دلتا به پديده غذاهاي مصنوعي خواهيم پرداخت و به اين سوال پاسخ خواهيم داد كه آيا علم مي‌تواند همبرگرهاي خوشمزه‌تري بپزد؟

غذاهاي مصنوعي از تخيل تا واقعيت

مدتي پيش سازمان غذا و داروي آمريكا، اولين گام را به سوي قانوني كردن توليد مواد غذايي اين بار نه در مزارع بلكه در آزمايشگاه‌ها برداشت. ايده رشد دادن يك تكه استيك در آزمايشگاه به جاي پرورش دادن يك گاو كامل از دهه ۱۸۹۰ در ذهن بشر وجود داشته و به موضوع داستان‌هاي علمي و تخيلي تبديل شده است اما در سال ۲۰۱۳ اولين همبرگر از گوشت رشد يافته در آزمايشگاه تهيه شد.

موافقان اين تكنولوژي، نام “گوشت تميز” و يا “گوشت متمدن” را روي آن قرار دادند اما عبارت “گوشت” به مذاق كشاورزان و دامداران سنتي خوش نيامد و آن‌ها معتقد بودند كه گوشت از حيوانات زنده به دست مي‌آيد و اين عبارت در واقع نوعي دزدي اعتبار از دامداران  است. اما مساله اينجاست كه سلول‌هاي پايه‌اي كه براي كشت گوشت در آزمايشگاه به كار مي‌روند نيز از موجودات زنده به دست مي‌آيند.

همبرگر مصنوعي

گوشت مصنوعي

بيشتر مردم گوشت دوست دارند و اين غذا بخشي از خوراك روزانه آن‌ها را تشكيل مي‌دهد اما وقتي صحبت از غذاهاي مصنوعي و گوشت كشت شده مي‌شود اين افراد ممكن است نظر متفاوتي داشته باشند. بروس فردريك رئيس انجمن Good Food مي‌گويد اين يك تغيير اجتناب ناپذير است و با تاثير منفي كشاورزي و دامداري روي محيط زيست (از طريق توليد گازهاي گلخانه‌اي و مصرف بالاي آب و انرژي) وقت آن رسيده است كه تجديد نظري در فرآيندهاي توليد غذا داشته باشيم.

گوشت مصنوعي

خوشمزه بودن يك همبرگر به چه عواملي بستگي دارد؟ از نظر طعم و مزه مي‌توان وجود مقدار كمي چربي، پخته بودن به ميزان كافي و خوش نمك بودن را فاكتورهاي تعيين كننده در طعم همبرگر دانست. از نظر بافت نيز همبرگري براي ما لذيذ است كه كمي آبدار باشد، قابليت ارتجاع داشته باشد و بخش‌ها و اجزاي آن كاملا مشخص باشند. اين‌ها فاكتورهايي هستند كه دانشمندان مي‌توانند در تهيه گوشت مصنوعي مد نظر داشته باشند.

در هر صورت هر كسي سليقه متفاوتي در مورد طعم و بافت غذا دارد، مثلا برخي افراد ممكن است به گوشت‌هاي پرچرب علاقه داشته باشند اما برخي ديگر ترجيح مي‌دهند گوشت بدون چربي مصرف كنند، اما عوامل مشترك زيادي وجود دارند كه مي‌تواند يك گوشت مصنوعي مطلوب را شكل دهد.

اگرچه هنوز دانشمندان در ابتداي راه قرار دارند و شايد تا روزي كه غذاهاي مصنوعي به غذاهاي روزمره ما تبديل شوند راه زيادي در پيش باشد اما اين راهي است كه آغاز شده و به نظر مي‌رسد بازگشتي از آن وجود نخواهد داشت.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه بيشتر در حوزه «تاثيرات باورنكردني تكنولوژي نانو بر دنياي ما» را بخوانيد.

حقايق ترسناك هوش مصنوعي

۸ بازديد

امروزه از هوش مصنوعي در صنعت و بسياري از جنبه‌هاي روزمره زندگي استفاده مي‌شود. هوش مصنوعي مانند هر فن‌آوري ديگري، مزايا و معايبي دارد.

حقايق ترسناك هوش مصنوعي

در طي سال‌هاي اخير، پيشرفت‌هاي مربوط به هوش مصنوعي روند فزاينده‌اي داشته است. اما آيا ما از تمام معايب و حقايق ترسناك هوش مصنوعي خبر داريم؟ در ادامه اين مطلب از مجله دلتا به تعدادي از حقايق ترسناك پيرامون هوش مصنوعي مي‌پردازيم.

۱. اتومبيل‌هاي خودران مي‌توانند به ماشين‌هاي قاتل تبديل شوند

فرض كنيد حين رانندگي، گروهي از كودكان جلوي ماشين شما ظاهر مي‌شوند و ترمز ناگهان از كار مي‌افتد. آيا با ماشين به دل كودكان مي‌رويد و آن‌ها را مي‌كشيد، يا اينكه ماشين را به ديواري مي‌كوبانيد و ماشين را از حركت بازمي‌داريد؟ بسياري از افراد معمولا گزينه‌ دوم را انتخاب مي‌كنند. حالا فرض كنيد اتومبيل‌هاي خودران شما با چنين موقعيتي روبرو مي‌شود. آيا اين اتومبيل راننده را به كشتن مي‌دهد يا كودكان را؟

اتومبيل‌هاي خودران مطابق الگوريتم‌ها از پيش تعريف‌شده عمل مي‌كنند. شركت‌هايي مانند فورد و مرسدس بنز معمولا جواب واضحي به چنين سؤالي نمي‌دهند. يكي از مديران بنز در همين رابطه گفته كه اولويت اول اتومبيل‌هاي خودران، حفظ جان سرنشينان است. او البته در ادامه اين نكته را بيان كرده كه اتومبيل‌هاي آن‌ها طوري برنامه‌ريزي شده‌اند كه با چنين موقعيت‌هايي روبرو نشوند. اما همه‌ ما مي‌دانيم كه چنين موقعيت‌هايي دير يا زود اتفاق مي‌افتند.

معايب هوش مصنوعي

۲. قاتلين خود‌مختار در قالب ربات‌هاي خودمختار 

در اينجا منظور ربات‌هايي هستند كه بدون دخالت انسان مي‌توانند افراد را بكشند. به همين خاطر پهپادها جزو ربات‌هاي قاتل محسوب نمي‌شوند، زيرا اپراتورها آن‌ها را كنترل مي‌كنند. يكي از اين ربات‌هاي قاتل، SGR-A1 است؛ يك اسلحه‌ پيشرفته كه توسط سامسونگ و دانشگاه كره ساخته شده است. اين اسلحه با بهره‌گيري از يك دوربين پيشرفته، بطور خودكار مي‌تواند روي اهداف مشخصي قفل كند و آن‌ها را به قتل برساند.

در كره جنوبي، تعداد زيادي از اين سلاح در مرز كره شمالي قرار داده شده‌اند. مقامات كره جنوبي مي‌گويند در حال حاضر اين اسلحه را در حالت نيمه خودكار قرار داده‌اند. در چنين حالتي اين اسلحه فقط بعد از تاييد اپراتور شليك را آغاز مي‌كند.

مزايا هوش مصنوعي

۳.  شغل‌هايي كه توسط ربات‌ها تصاحب خواهد شد

بدون شك، ربات‌ها در آينده بسياري از شغل‌ها را تصاحب خواهند كرد. بحث فقط بر سر زمان اين تصاحب و مقياس آن است. طبق آمار جهاني در شركت‌هاي معتبر در زمينه‌ آينده‌پژوهي، ربات‌ها تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۱ درصد از شغل‌هاي ژاپن، ۳۰ درصد از شغل‌هاي بريتانيا، ۳۵ درصد از شغل‌هاي آلمان و ۳۸ درصد از شغل‌هاي آمريكا را خواهند گرفت.

از جمله بخش‌هايي كه تا حد زيادي تحت تأثير اين موضوع قرار خواهد گرفت، بخش حمل‌ونقل و انبارداري است كه بر اساس تخمين‌ها ۵۶ درصد از شغل‌هاي مربوط به اين بخش به ربات‌ها واگذار مي‌شود.

شغل‌هايي كه توسط ربات‌ها تصاحب خواهد شد

۴. هوش مصنوعي منجر به نابودي انسان‌ها مي‌شود

پيشرفت روزافزون هوش مصنوعي، نگراني‌هاي زيادي را به همراه داشته است. اين نگراني‌ها تنها از جانب افراد معمولي نيست، بلكه نابغه‌هايي مانند ايلان ماسك و بيل گيتس هم در مورد اين موضوع نگراني شديد خود را ابراز كرده‌اند.

بطور مثال ايلان ماسك، سرعت پيشرفت هوش مصنوعي را با «احضار شيطان» مقايسه كرده است. به عقيده‌ او، هوش مصنوعي تهديد بشريت محسوب مي‌شود. براي جلوگيري از شورش ماشين‌ها، او به دولت‌ها پيشنهاد تصويب قوانين محدودكننده داده است تا جلوي پيشرفت سريع هوش مصنوعي گرفته شود.

هوش مصنوعي منجر به نابودي انسان‌ها مي‌شود

پيشنهاد مطالعه: براي آشنايي با دنياي ربات‌ها مطلب آيا ربات‌هاي آينده شبيه به انسان‌ها خواهند بود؟ را بخوانيد.

علت به ياد آوردن خواب چيست؟

۹ بازديد

همه انسان‌ها در طول خواب، رويا مي‌بينند. آنچه در افراد مختلف متفاوت است، محتوا و حجم خواب‌ها و ميزان يادآوري اين روياها بعد از بيدار شدن است.

خواب ديدن

همه انسان‌ها در طول خواب، رويا مي‌بينند. مطالعات انجام‌شده در آزمايشگاه‌هاي خواب نشان داده‌اند كه به صورت متوسط، ۸۴ درصد مرحله‌اي از خواب كه به آن مرحله حركات سريع چشم مي‌گوييم، با رويابيني همراه است. به نظر مي‌رسد آنچه در افراد مختلف متفاوت است، ميزان يادآوري اين روياها بعد از بيدار شدن است. اما به راستي چه مي‌شود كه خواب‌هايمان را به ياد مي‌آوريم؟ در اين نوشتار از مجله دلتا به بررسي علل به ياد آوردن خواب مي‌پردازيم.

به ياد آوردن خواب

با وجود اينكه حدود ۲ ساعت از خواب ما رويا است، اغلب افراد روياها را به ياد نمي‌آورند و اين حالت كاملا طبيعي است. ۸۲ درصد ما بلافاصله بعد از بيدار شدن محتواي روياهايمان را به خاطر مي‌آوريم اما بعد از گذشت ۵ دقيقه، ۵۰ درصد اين اطلاعات فراموش مي‌شود و بعد از ۱۰ دقيقه، فقط ۱۰ درصد محتواي روياها قابل يادآوري است.

به اين دليل كه در طول خواب، حافظه كاركردي ما خاموش است. اطلاعات جديدي كه به ذهن وارد مي‌شود، در اين بخش از حافظه نگهداري و پردازش و سپس به حافظه بلند مدت منتقل مي‌شود بنابراين روياها در حافظه ما ثبت نمي‌شود.

گاهي افراد فقط رويا نمي‌بينند و روياهايشان حالت كابوس دارد. ممكن است كابوس، هم علت‌هاي جسمي داشته باشد و هم علل رواني.

يكي از دلايل جسمي كه باعث كابوس ديدن مي‌شود، پركاري تيروئيد است. از سوي ديگر، گاهي كساني كه دچار اضطراب هستند يا حادثه خيلي ناخوشايندي برايشان اتفاق افتاده، اين رويداد را مكرر به ياد مي‌آورند. استرس‌هايي كه انسان در طول روز تجربه مي‌كند هم مي‌تواند روياها را به كابوس تبديل كند.

خواب ديدن

كساني كه خواب منقطع دارند و به دليلي خوابشان باكيفيت نيست و مدام از خواب بيدار مي‌شوند، روياهايشان را به ياد مي‌آورند و حس مي‌كنند خيلي خواب مي‌بينند.

غير از اضطراب، استرس و افسردگي، اختلال‌هاي ديگر خواب هم مي‌تواند از دلايل به ياد آوردن روياها باشد؛ مثل اختلال تنفسي در زمان خواب كه از نشانه‌هاي آن خروپف است.

شخصيت افراد هم تا حدي در ميزان به يادآوري روياها نقش دارد به طوري كه هنرمندان و كساني كه توانايي تجسمي و بنابراين حافظه بزرگ‌تري براي تصاوير دارند، بيشتر از سايرين روياهايشان را به ياد مي‌آورند.

هيجانات

به‌طور كلي، هسته اصلي رويا يك هيجان است و هر چه اين هيجان، مثل ترس درون ذهن فرد شدت بيشتري داشته باشد، تصاوير مربوط به آن با شدت بيشتري در خواب ظاهر مي‌‌شود.

پيشنهاد مطالعه: “آيا شبكه‌هاي اجتماعي باعث افسردگي مي‌شوند؟” را در مجله دانستني دلتا بخوانيد.