آرشیو مهر ماه 1400

مجله گردشگري

زندگي تنهاترين مرد جهان در جنگل هاي آمازون!

۷ بازديد

يك سازمان دولتي در برزيل براي نخستين بار ويدئويي را از آخرين بازمانده يك قبيله بدوي آمازون در جنگل‌هاي انبوه اين كشور منتشر كرد.

تنها ترين مرد جهان

اين عضو قبيله بدوي آمازون كه تنها ترين مرد جهان لقب گرفته است در دهه پنجم زندگي خود به سر مي‌برد و هيچ ربطي به قبايل آدمخواران ندارد. با مجله دلتا همراه باشيد.

تنها ترين مرد جهان

اعتقاد بر اين است كه او آخرين بازمانده از اعضاي يك گروه شش نفره از قبيله بدوي آمازون است كه در سال ۱۹۹۵ دوستان خود را در جريان حمله كشاورزان برزيلي از دست داد و از آن پس به تنهايي در جنگل‌هاي انبوه اين منطقه گذران عمر كرده است.

در حال حاضر، نام و نشان دقيقي از او در دست نيست اما مردم محلي او را «مرد گودال» مي‌نامند. به گفته محلي‌ها، او براي حفاظت از خود، گودال‌هاي پنهان جنگل را با چوب‌هاي تيز پر مي‌كند و هميشه در گودال‌ها و حفره‌ها به صورت ناگهاني پنهان مي‌شود. تنها‌ترين مرد جهان در كلبه‌اي كه خودش بالاي درختان ساخته است زندگي مي‌كند. با تير و كماني كه ساخته دست خودش است گراز جنگلي، پرندگان و ميمون‌ها را شكار مي‌كند و ميوه و سبزيجات مورد نياز خودش را پرورش مي‌دهد.

سازمان دولتي برزيلي و شناسايي اين مرد

«فوناي»، يك سازمان دولتي برزيلي است كه براي نخستين بار تنها ترين مرد جهان را در جنگل‌هاي انبوه اين كشور شناسايي كرد. اين سازمان وظيفه رديابي و نظارت بر قبايل بومي برزيل را دارد.

در ويدئويي كه فوناي منتشر كرده است تنها‌ترين مرد جهان در حالي مشاهده مي‌شود كه با تبر مشغول شكستن ساقه درختان است. آن‌ها پيش از اين وجود اعضاي قبيله بدوي در جنگل‌هاي آمازون برزيل را پيش بيني كرده بودند به همين منظور گاهي اوقات تبر، ساطور و حتي دانه‌هاي گياهان را در نقاط مشخصي از جنگل قرار مي‌دادند تا از اين طريق به دست اعضاي باقي مانده احتمالي قبايل بدوي برسد و آن‌ها را در مسير ارتباط با جامعه مدرن قرار دهند.

اين در حالي است كه تنها ترين مرد جهان به رغم استفاده از ابزارآلاتي كه فوناي در اختيارش گذاشته، به هيچ عنوان تمايلي به ارتباط با جامعه مدرن ندارد.

رئيس سازمان فوناي در اين خصوص توضيح داد: او در برابر زندگي مدرن مقاومت نشان مي‌دهد. او شكارچي قابلي است و حتي در حفظ گياهان پاپايا و ذرت فعال است. اين مرد از سلامتي فوق العاده اي برخوردار است و فيزيك قدرتمندي دارد.

وي افزود: اين مرد كه همچنان براي ما ناشناخته است، همه چيز از جمله خانواده، قبيله و فرهنگش را از دست داده است. اما قانون بقا را با تنهايي زندگي كردن در جنگل ثابت كرده است.

پيشنهاد مطالعه: مطلب آشنايي با وحشي‌ترين قاتلين آدمخوار! را بخوانيد.

چگونه در طول روز كمتر احساس خستگي كنيم؟

۱۱ بازديد

احساس خستگي گاه به گاه طبيعي است اما اگر در طول زندگي به دنبال يك قهوه جوش هميشگي مي‌گرديد و هر زمان كه در دسترس‌تان نيست، آرزوي خوابيدن در تخت خود را داريد، وقت آن است كه عادت‌هاي خود را ارزيابي كنيد و عادت‌هايي را كه انرژي‌تان را كاهش مي‌دهند، تغيير دهيد.

خستگي

اگر احساس خستگي شما جديد است، با علائم ديگري همراه است يا چنان شديد كه نمي‌توانيد عملكرد طبيعي داشته باشيد، با مراجعه به پزشك، درمان را شروع كنيد. اگر مشكلي در سلامتي داريد و بيشتر روز‌ها دچار خستگي مي‌شويد، نيازي نيست كه اين خستگي را به صورت عادي بپذيريد. هنوز مي‌توانيد تغييراتي ايجاد كنيد كه سطح انرژي شما را بالا ببرد. با مجله دلتا همراه باشيد.

كنترل ميزان خواب در شبانه روز

واضح است كه خواب كم باعث خستگي خواهد شد. اگر غالبا كمتر از هفت ساعت در شب مي‌خوابيد، نه تنها ممكن است خسته شويد، بلكه ممكن است كه در حال به خطر انداختن مسائل جدي بهداشتي باشيد، از جمله:

• افزايش وزن

• افسردگي

• افزايش خطر تصادفات

• كاهش ايمني

• افزايش خطر ديابت و مشكلات قلبي

• اختلال در تفكر، حافظه و روحيه

كم‌خوابي شايع‌ترين علت خستگي است اما برخي مطالعات نشان داده است كه خواب منظم بيش از ۹ ساعت در هر شب خطر چاقي، ديابت و سردرد را نيز افزايش مي‌دهد. بيشتر بزرگسالان بايد هفت تا هشت ساعت خواب در هر شب داشته باشند.

افزايش انرژي با پروتئين

هر وعده غذايي و ميان وعده را با مقدار متعادل كربوهيدرات و پروتئين سپري كنيد. اگر وقت داريد، براي صبحانه نيمرو بخوريد. در غير اين صورت، كره بادام زميني را روي تكه‌اي از نان تست كامل بماليد و در كنار يك كاسه ماست با ميوه از خوردن آن لذت ببريد يا يك اسموتي غني از پروتئين را براي خود در نظر بگيريد. به جاي تنقلات و شيريني در بعد از ظهر بهتر است برش‌هايي از سيب را با يك تكه پنير كوچك تهيه كنيد. پروتئين نوسانات شديد قند خون را از بين مي‌برد و هوشياري بيشتري براي تان به ارمغان مي‌آورد.

از روي صندلي خود بلند شويد

به نظر غير عادي است، اما خستگي روزانه مي‌تواند راهي براي فرياد زدن فعاليت بيشتر بدن باشد. ورزش متابوليسم بدن را بالا مي‌برد، روحيه را تحريك مي‌كند و به شما كمك مي‌كند تا شب‌ها بهتر بخوابيد. نيازي نيست كه ساعت‌ها در باشگاه ورزش كنيد. حتي ۲۰ دقيقه پياده روي سريع در اطراف خانه يا محل كار مزاياي اندكي را به همراه خواهد داشت.

آب بيشتري بنوشيد

كمبود آب بدن منجر به خستگي مي‌شود و بسياري از افراد در طول روز به اندازه كافي آب نمي‌نوشند. يك ترفند سريع ديگر براي رفع خستگي، دوش گرفتن كوتاه است حتي مي‌توانيد با شستن صورت يا حتي شستن دست در آب سرد مي‌توانيد احساس هوشياري بيشتري داشته باشيد.

خستگي

پيشنهاد مطالعه: مطلب عاقبت مرد سريلانكايي كه كرونا را با آب مقدس درمان مي‌كرد!  را بخوانيد.

پيرمردي كه پس از ۳۰ سال با لباس‌هاي قديمي‌اش به خانه برگشت!

۱۶ بازديد

يك مرد رومانيايي ۳۰ سال پس از ناپديد شدن، با همان لباسي كه گم شده بود به خانه بازگشت.

بازگشت عجيب پيرمرد

خانواده يك مرد رومانيايي با تعجب خبر از بازگشت او پس از ناپديد شدن ۳۰ ساله به خانه دادند. جالب‌تر اينجا بود كه پيرمرد همان لباسي را بر تن داشت كه آخرين بار پوشيده بود. واسيلي گورگوس كه يك دامدار بود و در باكائو روماني زندگي مي‌كرد، در سال ۱۹۹۱ خانه خود را ترك كرد و ديگر بازنگشت. با مجله دلتا همراه باشيد تا با بازگشت عجيب پيرمرد آشنا شويد.

بازگشت عجيب پيرمرد

به نوشته روزنامه رومانيايي Adevărul، بستگان گورگوس ۹۳ ساله وي را مرده اعلام كردند و پس از چندين روز جستجوي بيهوده و نيافتن خبري از او، مراسم سنتي يادبود و ختم او را برگزار كردند. همسايه‌هايش وقتي ديدند يك ماشين در اواخر آگوست ۲۰۲۱ در جلوي خانه‌اي كه فرزندان و خانواده‌اش در آن زندگي مي‌كنند پارك كرد و واسيلي، كه ۳۰ سال پيش مفقود شده بود، از آن پايين آمد، بسيار تعجب كردند.

بازگشت عجيب پيرمرد

خانواده اين مرد را در وضعيت جسماني مناسبي يافتند اما او از زوال عقل رنج مي‌برد و به ياد نمي‌آورد كه در ۳۰ سال گذشته چه اتفاقي افتاده است و كجا زندگي مي‌كرد. اين پيرمرد مرتب تكرار مي‌كند: “من هميشه در خانه بودم. ”

بستگان وي معتقدند كه يك نفر متوجه شده است كه پيرمرد راه خود را گم كرده است و تصميم گرفته كه او را به آدرسي كه در اسناد شخصي او بوده بازگرداند.

پيشنهاد مطالعه: مطلب آشنايي با وحشي‌ترين قاتلين آدمخوار! را بخوانيد.

عادات غلطي كه ما را دچار اختلالات مغزي مي‌كند

۹ بازديد

اكثر ما هنوز از بسياري از عادت‌هاي خاص كه باعث بروز اختلالات مغزي مي‌شوند، بي‌خبر هستيم.

اختلالات مغزي

اگرچه بيماري‌هاي شناختي با عوامل ژنتيك و سن ارتباط دارند، برخي از شيوه‌هاي غلط زندگي كه هر روز تكرار مي‌شوند، نيز مي‌توانند بر عصب‌ها و بافت‌هاي مغزي آسيب رسانده و بر وقوع اين بيماري‌ها تاثير بگذارند. در اين نوشتار از مجله اينترنتي دلتا به بررسي عوامل موثر در اختلالات مغزي مي‌پردازيم.

عوامل موثر در اختلالات مغزي

برخي از عاداتي كه سبب به وجود آمدن اختلالات مغزي مي‌شوند عبارتند از:

كم خوابي

خواب كم كيفيت كارايي جسمي، سلامت ذهني و عاطفي را كاهش مي‌دهد و منجر به افزايش هورمون‌هاي استرس مي‌شود. در نتيجه توانايي فرد براي حل مشكلات روزمره كاهش مي‌يابد.

در معرض آلودگي هوا قرار نگيريد

قرار گرفتن طولاني مدت در آلودگي هوا، حتي اگر ميزان آلودگي كم باشد به بروز بيماري‌هاي شناختي مغز و ايجاد تغييرات ساختماني در آن منجر مي‌شود. دانشمندان دريافتند كساني كه در مناطق آلوده زندگي مي‌كنند،‌ مغزهاي كوچكتري خواهند داشت و ميزان بروز سكته‌هاي مغزي در آنان، بيشتر از ديگران است.

مواد قندي را بيش از حد مصرف نكنيد

مصرف بيش از حد شكر تصفيه شده با ابتلا به بيماري‌هاي متابوليك و مغزي ارتباط نزديك دارد. قند در بسياري از غذاها و رژيم‌هاي ما وجود دارد و توليد مواد شيميايي مغز را كاهش مي‌دهد و به مرور زمان بر عملكرد آن تاثير منفي مي‌گذارد. مصرف روزانه شكر تصفيه شده يكي از علل ابتلا به اضطراب، افسردگي و زوال عقل است.

اختلالات مغزي

سيگار كشيدن

سموم موجود در سيگار اندام‌هاي مختلف بدن را تحت تاثير قرار مي‌دهد. اين مواد سمي باعث سرعت بخشيدن به روند پيري مغز شده و علت مهمي براي ابتلا به اختلال در عملكرد شناختي است. ابتلا به آلزايمر با سيگار ارتباط نزديك دارد.

به اندازه كافي آب بنوشيد

عدم مصرف آب يكي از عواملي است كه بر ضعف زودرس بافت مغز تاثير مي‌گذارد. از دست دادن آب بدن سطوح انرژي را كاهش مي‌دهد و تمركز را نيز سخت‌تر مي‌كند. قسمت عمده مغز از آب تشكيل شده و اين يعني كاهش آب بدن با كاهش عملكردها و كاهش اكسيژن مغز ارتباط دارد.

پيشنهاد مطالعه: مطلب توالتي كه فضولات را به پول تبديل مي‌كند! را بخوانيد.

آشنايي با وحشي‌ترين قاتلين آدمخوار!

۸ بازديد

آدمخواري فقط مربوط به فيلم‌هاي ترسناك نيست و در بعضي از قبيله‌هاي سياه پوست گينه در آفريقا اتفاق مي‌افتد.

۳ آدمخوار معروف دنيا

آدم‌خواري يا كانيباليسم عادت يا رسم خوردن گوشت انسان به وسيله انساني ديگر است. باستان‌شناسان نشانه‌هايي از اين عادت يا رسم را در جامعه‌هاي ابتدايي يافته‌اند. بررسي‌هاي مردم‌شناسان نشان مي‌دهد كه آدم‌خواري انگيزه‌هاي گوناگون داشته‌است. با مجله دلتا همراه باشيد تا با ۳ آدمخوار معروف دنيا آشنا شويد.

۳ آدمخوار معروف دنيا

آدمخواري را مي‌توان ثابت كرد كه نه تنها در قبايل ناشناخته بلكه در قرن معاصر نيز اين اتفاقات رخ داده است و انسان‌هايي وجود داشته‌اند به خاطر مسائل مختلف اقدام به كشتن و شكنجه انسان‌ها كنند و در نهايت گوشت افراد كشته شده را به دندان بكشند.
در  زير با افراديآشنا مي‌شويد كه به دلايل مختلفي نظير فرهنگي، بيماري و يا حتي لذت بردن دست به انجام قتل و خوردن بدن انسان‌ها كرده‌اند.

آلفرد پاكر

پاكر شخصيتي بود كه در سال ۱۸۷۴ به جرم آدمخواري به ۴۰ حبس محكوم شد. او كه جوينده طلاهاي زير خاكي بود، در ماموريتي ويژه به همراه ۵ تن ديگر به كوه هاي كلرادو فرستاده شد.
۲ ماه بعد پس از اينكه آلفرد تنها از اين سفر بازگشت از وي پرسيده شد چرا تنهاست؟ او در پاسخ گفت در يك دفاع شخصي مجبور شد آن‌ها را بكشد و براي اينكه بتواند زنده بماند گوشت شركاي خود را خورده است اما چيزي كه او گفت قابل باور نبود و به همين دليل پس از ۴۰ سال حبس از زندان آزاد شد. در آن زمان آلفرد بيشترين سال‌هاي حبس را در تاريخ ايالت متحده آمريكا كشيد.

آلبرت فيش

آلبرت فيش يكي از جاني‌هاي تمام عيار جهان است. او يك بيمار ساديسمي بود كه از آزار ديگران به طرز عجيب و غريبي لذت مي‌برد. در كنار قتل‌هاي سريالي و تجاوز به كودكان، او اقرار به آدمخواري هم كرده بود.

سي ساگاوا

ساگاوا يك دانشجوي ادبيات انگليسي ژاپني در پاريس بود كه در سال ۱۹۸۱ همكلاسي خود را با ضرب گلوله كشت. پس از كشتن وي، ساگاوا دو روز طول كشيد كه بدن مقتول را تكه تكه كرده و گوشت آن را بخورد.
پس از ارتكاب اين عمل، ساگاوا توسط پليس فرانسه دستگير شد ولي به علت جنون و ديوانگي كه به وي نسبت داده شد به پاي ميز محاكمه نرفت.

پيشنهاد مطالعه: مطلب سرگذشت باورنكردني مردي كه بدون داشتن مغز زندگي كرد! را بخوانيد.

آيا فرازميني ها واقعا وجود دارند؟

۱۲ بازديد

يكي از جالب‌ترين جنبه‌هاي علم، جستجو به دنبال زندگي در سيارات ديگر است.

فرا زميني ‌ها واقعا وجود دارند

اگر چه حيات فرازميني‌ها تا به حال كشف نشده است و شايد اصلا هم وجود نداشته باشد، با اين وجود جستجوهايي كه در اين زمينه انجام مي‌شود، هم از نظر علمي و هم فلسفي اهميت دارد. با مجله دلتا همراه شويد تا ببينيم آيا فرا زميني ‌ها واقعا وجود دارند ؟

وجود تكنولوژي پيشرفته در دوران گذشته

كشفيات باستان شناسان پرده از اشيا و تصاويري برداشته كه قدمت آن‌ها به هزاران سال قبل بر مي‌گردد. براي مثال يكي از اين كشفيات تصاويري روي ديوارها هستند كه قدمت آن‌ها متعلق به دوران مصر باستان است، به اين نقاشي‌ها و خطوط، هيروگليف گفته مي‌شود و در واقع تصاويري شبيه به هليكوپتر هستند. سوال اين جاست كه در آن دوران كه خبري از اين تكنولوژي‌ها نبوده است، چطور از چنين چيزي با خبر بوده‌اند؟ ممكن است تكنولوژي كه ما امروزه در اختيار داريم، از جايي خارج كره زمين به ما منتقل شده باشد!

سيگنال عجيبي به نام WOW

در سال ۱۹۷۷ محققان يكي از دانشگاه‌هاي آمريكا، در حال بررسي سيگنال‌هاي يك تلسكوپ راديويي بودند كه به مورد عجيبي برخوردند. آن‌ها به سيگنال ۶EQUJ5 رسيدند كه سيگنالي بسيار قدرتمند است. اما نكته بسيار عجيب اين بود كه اين سيگنال از جايي دريافت شده بود كه حتي در آن محدوده تا فاصله ۲۲۰ ميليون سال نوري هيچ ستاره‌اي وجود نداشته است. به عبارت ديگر اين سيگنال كه اسم WOW روي آن گذاشته شده بود، از فضايي كاملا خالي به دست آن‌ها رسيده بود. اين سيگنال ۳۷ ثانيه طول كشيد.

اسناد فيزيكي

از افرادي در جاهاي مختلف خبر وجود فرا زميني‌ها شنيده شده است اما وقتي اين گفته‌ها همراه با سند و مدرك باشد، نمي‌توان بي‌اعتنا از كنار آن‌ها گذشت. در سال ۱۹۵۷ يكي از ماهيگيران آرژانتيني ادعا كرد كه يك ديسك پرنده را در آسمان ديده و بعد هم منفجر شده است البته نه يك انفجار عادي، انفجاري بسيار درخشان و بي‌مانند. او قطعه‌اي فلز را از اين ديسك پرنده منفجر شده برداشته بود كه از جنس فلزي ناشناخته است، بعدها معلوم شد كه اين فلز ناشناخته منيزيم بسيار خالصي است كه توليد آن توسط انسان‌ امكان‌پذير نيست.

پيشنهاد مطالعه: زمين در حال نابودي است! را در مجله دانستني دلتا بخوانيد.

حداكثر عمر انسان چقدر است؟

۱۲ بازديد

شايد براي همه ما جالب باشد تا در خصوص ميزان عمرمان مطلع شويم.

حداكثر عمر انسان

محققان با كمك هوش مصنوعي و اطلاعات پزشكي و دي ان‌ اي صد‌ها هزاران داوطلب اپليكيشني توسعه دادند كه حداكثر عمر انسان را تخمين مي‌زند. طبق اين اپ حداكثر عمر انسان ۱۵۰ سال است. با مجله دلتا همراه باشيد.

محققان اپليكيشني براي پيش بيني حداكثر عمر انسان توسعه داده‌اند. اين نرم‌افزار نشان مي‌دهد انسان هيچ گاه نمي‌تواند بيش از ۱۵۰سال عمر كند.

محققان حوزه‌هاي زيست شناسي و بيوفيزيك انبوهي از اطلاعات پزشكي و دي ان‌اي مربوط به صد‌ها هزار داوطلب در انگليس و آمريكا را به يك سيستم هوش مصنوعي وارد كردند.

به اين ترتيب آن‌ها يك نرم‌افزار مخصوص گوشي‌هاي آيفون ساختند كه با دريافت اطلاعات ورودي كاربر مي‌تواند نرخ سالمندي و حداكثر  سن او را تخمين بزند. آن‌ها طي تحقيقات خود متوجه شدند ۲ پارامتر طول عمر انسان را تعيين مي‌كنند كه هر دو عوامل چرخه حيات و چگونگي واكنش بدن انسان را پوشش مي‌دهند.

  • پارامتر اول سن زيستي انسان است كه با استرس، شيوه زندگي و بيماري‌ها مرتبط است.
  • پارامتر دوم ميزان انعطاف‌پذيري انسان است كه نشان مي‌دهد پارامتر عوامل با چه سرعتي به حالت نرمال بر مي‌گردد.

پژوهشگران با كمك اين اطلاعات متوجه شدند طولاني‌ترين عمر يك انسان احتمالا ۱۵۰ سال است و احتمال عمر بيشتر از اين سن تا حدودي ناممكن است.

اين يافته براساس نمونه‌هاي خوني و مطالعه طولي دي ان اي انجام شد كه گروهي از محققان يك شركت فناوري زيستي سنگاپوري و مركز تحقيقات سرطان رزول پارك نيويورك بر روي آن تحقيق كردند.

پيشنهاد مطالعه: مطلب آيا حيوانات هم گريه مي‌كنند و اشك مي‌ريزند؟ را بخوانيد.

زمين در حال نابودي است!

۱۰ بازديد

تحقيقات جديد نشان مي‌دهد كه فقط ۳ درصد اكوسيستم موجود روي زمين، هنوز داراي شرايط زيست محيطي دست نخورده است و انسان‌ باعث نابودي ۹۷ درصد اكوسيستم زمين شده است.

زمين در حال نابودي

ارزيابي‌هاي قبلي نشان مي‌داد كه ۲۰ تا ۴۰ درصد زمين هنوز توسط انسان‌ها به نابودي كشيده نشده است، اما بررسي‌هاي جديد تصوير بسيار نااميد كننده‌تري از شرايط زمين را نشان مي‌دهد و انسان ۹۷ درصد اكوسيستم زمين را به نابودي كشانده است. تصاوير ماهواره‌اي جزئيات زيادي از آنچه روي زمين اتفاق مي‌افتد ارائه نمي‌دهد، اما براساس همين تصاوير موجود نيز، زمين در حال نابودي به دست انسان است. با مجله دلتا همراه باشيد.

انسان چه بر سر طبيعت آورده است؟

بسياري از گونه‌هاي گياهي و زيست‌گاه‌هاي طبيعي حيوانات، با دخالت انسان از بين رفته‌اند. شكار بي‌رويه حيوانات و خصوصا گوشت‌خواران، باعث شده است برخي گونه‌هاي حيواني منقرض شوند. بسياري از حيوانات نيز به دليل حضور انسان در زيست‌گاه‌هاي طبيعي دچار بيماري‌هاي مختلف شده و جان خود را از دست داده‌‌اند. نقشه‌هاي ماهواره‌اي نشان مي‌‌دهد كه تعداد گونه‌هاي جانوري هر روز كمتر مي‌شود.

انسان‌ها نه تنها در از بين بردن حيوانات وحشي نقش موثري داشته‌اند، بلكه با از بين بردن جنگل‌ها و ساخت و ساز بي‌رويه، به گونه‌هاي طبيعي نيز صدمه وارد كرده‌‌اند.

در حال حاضر اكوسيستم‌هاي دست نخورده‌اي كه تيم تحقيقاتي شناسايي كرده‌اند به كنگو، تانزانيا، جنگل‌هاي باراني آمازون‌، سيبري و جنوب شيلي مربوط مي‌شود.

محققان مي‌گويند اگر انسان‌ها به خود بيايند، مي‌‌توانند ۲۰ درصد اكوسيستم نابوده شده زمين را به حالت عادي برگردانند و مانع نابودي زمين شوند. محققان از شش موقعيت جغرافيايي روي زمين صحبت مي‌كنند كه قابليت احيا شدن را دارند. شرق روسيه، شمال كانادا، آلاسكا، جنگل باراني آمازون، صحراي ساهارا و جنگل گرمسيري كنگو از جمله مناطقي هستند كه با وجود اينكه اكوسيستم زيستي آن‌ها آسيب ديده است، اما قابليت احيا شدن دارند.

بايد ديد آيا انسان فكري به حال نابودي اكوسيستم‌هاي طبيعي زمين مي‌كند يا همين روال را ادامه مي دهد تا به نابودي ۱۰۰ درصدي برسد!

پيشنهاد مطالعه: مطلب چگونه سه بعدي مي‌بينيم؟ را در مجله دلتا بخوانيد.

راز قبيله‌اي كه تمام اهالي‌ آن چشمان عجيبي دارند!

۸ بازديد

قبيله‌اي بومي در يكي از جزاير اندونزي بر اثر جهش ژنتيكي چشم‌هايي به رنگ آبي براق دارند.

رنگ چشمان اعضاي يك قبيله

رنگ چشمان اعضاي يك قبيله در منطقه سوالوسي در جنوب شرقي اندونزي بسياري را شگفت زده كرده است. يك جهش ژنتيكي باعث شده اعضاي اين قبيله چشماني به رنگ آبي متاليك پيدا كنند، رنگ چشمي كه در اندونزي بي‌نهايت كمياب است. مردم اين كشور بيشتر مو و چشم سياه دارند. با مجله دلتا همراه باشيد.

مردم بوتون در نوزدهمين جزيره بزرگ اندونزي به همين نام زندگي مي‌كنند كه در منطقه سوالوسي در جنوب شرقي اين مجمع ‌الجزاير واقع است.

سندروم واردنبورگ و رنگ چشمان اعضاي يك قبيله

سندروم واردنبورگ جهشي ژنتيكي و وراثتي است كه بنا به تخمين، از هر ۴۲ هزار نفر، يك نفر آن را دارند.

اين سندروم علاوه بر تاثيرات غيرعادي بر رنگدانه‌هاي عنبيه چشم، كه باعث پيدايش چشماني با رنگ‌هاي متفاوت مي‌شود، ممكن است باعث از دست رفتن شنوايي هم بشود.

اين جهش ژنتيكي و سندروم باعث شده اعضاي اين قبيله چشماني به اين رنگ پيدا كنند، رنگ آبي متاليك در اندونزي بي‌نهايت كمياب است و مردم اين كشور اكثرا مو و چشم سياه دارند.

كورچنوي پاساريبو، زمين‌شناس اهل جاكارتا پايتخت اندونزي، روز ۱۷ سپتامبر سال گذشته در ديداري از اين جزيره، از مردمان قبيله عكس گرفت.

اين عكاس ۳۸ ساله از سال ۲۰۱۹ مشغول ثبت زندگي در مناطق روستايي اندونزي بوده و توجه خاصي به قبايل گوناگون و ميراث فرهنگي آن‌ها دارد.

وي گفت كه عكاسي حرفه تمام وقتش نيست، بلكه عشق و سرگرمي است. كار واقعي من زمين‌شناسي در معدن نيكل است، عكاسي سرگرمي من است. پاساريبو مي‌گويد منحصر‌به‌فرد بودن چشم‌هاي آبي برايش الهام ‌بخش بوده ‌است.

رنگ چشمان اعضاي يك قبيله

پيشنهاد مطالعه: مطلب عاقبت مرد سريلانكايي كه كرونا را با آب مقدس درمان مي‌كرد! را بخوانيد.

چرا فقط مردان ريش دارند؟

۷ بازديد

زنان و كودكان بدون وجود ريش و موي صورت به راحتي زندگي مي‌كنند اما چرا در مردان ريش يا موي صورت وجود دارد؟

ريش در مردان

محققان فرضيه هايي براي وجود ريش در مردان طي تكامل انسان محتمل دانسته‌اند. با مجله دلتا همراه باشيد تا با فرضيه‌هاي وجود ريش در مردان آشنا شويد.

۱- برتري (نشان دهنده قدرت بيشتر) مردان با ريش بيشتر

براي كمك به مشخص شدن منشا تكامل ريش و صداها، محققان آزمايشي كردند كه آيا داشتن ريش بييشتر و صداي كلفت مردان، باعث جذاب‌تر و قوي‌تر به نظر رسيدن از نظر ديگران مي‌آيد يا خير؟

آن‌ها از ۲۰ مرد و ۲۰ زن خواسته‌اند كه تسلط و جذابيت شش مرد را كه در ۴ نوبت از آن‌ها فيلمبرداري شده ارزيابي كنند و در هر فيلمبرداري اجازه دادند تا موهاي صورت مردان آزمايش بيشتر رشد كند. سپس با نرم افزار رايانه‌اي چهار نسخه از هر ويديو با تغيير صداي بم‌تر و زيرتر تهيه شد. نتايج حاصل از اين تحقيقات نشان داد كه ريش به صورت پيوسته بر ميزان جذابيت مردان تاثير نمي‌گذارد، اما كساني كه اجازه مي‌دهند موهاي صورتشان رشد كند، قوي‌تر تلقي مي‌شوند.

در يك پژوهش نشان داد زنان و مردان، ريش بيشتر مردان را نشانه قوي‌تر، پيرتر بودن آن مرد مي‌دانند و احتمالا دليل تكاملي ريش، ترساندن رقبا و پيروزي بر آن‌ها بوده است.

۲- جلوگيري از ضربه به صورت به‌خاطر ريش مردان

گذشته از تقويت صفات تسلط (و فراهم كردن زمينه‌هاي مناسب پرورش باكتري‌ها و ساير ميكروب‌ها)، ريش ممكن است هدف بسيار عملي نيز داشته باشد.

يك مطالعه جديد نشان مي‌دهد كه رشد ريش ضخيم، فك انسان را از ضربه و آسيب محافظت مي‌كند.

تحقيقات قبلي حاكي از آن است دست انسان به‌عنوان سلاح به شكل و فرم امروزي تكامل يافته است و صورت انسان به طور طبيعي براي مقاومت در برابر نيروي و ضربه شكل گرفته است.

مطالعه جديد نشان مي‌دهد كه ريش همچنين مي‌تواند در هنگام درگيري‌هاي جسمي با ديگر مردان، حس قدرت بيشتري بدهد. محققان جمجمه محكم انسان را كه با مو و ريش تكامل يافته از پشم گوسفند پوشيده شده است را مرتبط با درگيري‌هاي مردان در مواجهه با حوادث مختلف طي تكامل مي‌دانند.

آزمايش‌هاي محققان نشان داد كه ريش ۳۷٪ بيشتر جلو ضربه را مي‌گيرد و نسبت به افراد بدون ريش نيروي آن را جذب مي كند و ۴۵% ديرتر موجب شكستگي استخوان شد.

وجود اين ويژگي‌هاي متمايز كه باعث افزايش مدت زمان وراد شدن ضربه تا برخورد آن به صورت مي‌شود از اين فرضيه حمايت مي‌نمايد كه ريش انسان از مناطق آسيب‌پذير اسكلت صورت در برابر آسيب‌هاي مضر محافظت مي‌كند.

۳- آندروژن و موهاي بيشتر صورت مردان

كودكان بعد از بلوغ هورمون‌هاي جنسي ترشح مي‌كنند. هورمون‌هاي موسوم به آندروژن‌ها، كه در هر دو جنس وجود دارد، موهاي حجيم را تحريك مي‌كنند تا تيره و درشت شوند. قسمت‌هاي زير بغل و جنسي بيشتر به تستوسترون و ساير آندروژن‌ها حساس هستند، به همين دليل هم در زن و مرد بعد از بلوغ موهاي تيره در آن مناطق رشد مي‌كند.

اما مردان سطح آندروژن بالاتري نسبت به زنان دارند. بنابراين رشد موهاي آن‌ها بيشتر از خانم‌ها تغيير مي‌كند. موهاي بدن تيره‌تر مي‌شوند و موهاي صورت جوانه مي‌زنند، كه معمولاً از لب فوقاني شروع مي‌شود و به گونه‌ها و چانه گسترش مي‌يابد.

اين نكته را اما بايد بدانيد كه ميزان هورمون تستوسترون مردان دليل وجود ريش بزرگ‌تر يا بيشتر نيست، بلكه ژنتيك عامل اصلي در مقدار بيشتر ريش است.

ريش در مردان

پيشنهاد مطالعه: مطلب توالتي كه فضولات را به پول تبديل مي‌كند! را بخوانيد.