آرشیو اسفند ماه 1399

مجله گردشگري

بهترين مواد غذايي براي تقويت حافظه و تمركز

۱۲ بازديد

توصيه مي‌شود روزانه بيشتر از ۴۰۰ ميلي گرم كافئين كه معادل ۴ يا ۵ فنجان قهوه در روز است مصرف نكنيد.

مواد غذايي براي تقويت حافظه

بسياري از مواد غذايي حاوي تركيبات سالمي همچون چربي‌هاي امگا-۳ است كه به مقابله با زوال عقل كمك مي‌كنند. برخي از آن‌ها هم ممكن است آنتي اكسيدان زيادي داشته باشد كه باعث جريان پيدا كردن اكسيژن و خون به سمت مغز و در عين حال، كاهش التهاب شود. در ادامه با مطلب مواد غذايي براي تقويت حافظه همراه مجله دلتا باشيد.

مواد غذايي براي تقويت حافظه

  • ميوه‌هاي مانند توت

اين ميوه‌ها به دليل وجود رنگدانه‌هاي ضد اكسايشي مي‌توانند التهاب را كاهش دهد، از سلول‌هاي مغزي محافظت كنند و به برقراري ارتباط ميان اين سلول‌ها كمك كنند، امري كه خطر بروز بيماري‌هاي تخريب‌گر اعصاب همچون زوال عقل را كاهش مي‌دهد.
طبق تحقيقات بلوبري بيشترين خاصيت را دارد.

  • آجيل

انواع آجيل سرشار از ويتامين E است كه از مغز در برابر تنش اكسيداتيو محافظت مي‌كند. گردو به طور خاص براي حافظه، اضطراب و يادگيري مفيد است. اين ماده غذايي داراي مقادير زيادي اسيد چرب گياهي با خاصيت ضد التهابي است.

  • ماهي‌هاي چرب

۶۰ درصد مغز انسان از چربي تشكيل شده به همين دليل براي داشتن يك عملكرد مناسب به مقادير زيادي چربي‌هاي سالم نياز دارد.
ماهي‌هايي مانند سالمون و خال مخالي حاوي نوعي اسيد چرب امگا-۳ است كه در مقايسه با اسيدهايي از منابع گياهي، بهتر جذب مغز مي‌شود.

  • تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از يك ماده مغذي ضروري به نام كولين است كه عصب‌ها و مغز به آن نياز دار‌د. كولين در بدن تبديل به يك انتقال دهنده عصبي مي‌شود كه نقش مهمي در عملكرد مغز از جمله حافظه و تمركز ايفا مي‌كند. بيشترين كولين تخم مرغ در زرده آن است.

  • سبزيجات برگ دار

سبزيجات برگ دار حاوي مقادير زيادي مواد مغذي مثل فولات، لوتئين و ويتامين E بوده كه جلوي افت شناختي مغز را مي‌گيرد.
برخي سبزيجات برگ دار عبارتند از: اسفناج، كلم كيل و كلم برگ.

مواد غذايي براي تقويت حافظه سبزيجات

  • قهوه

كافئين موجود در قهوه به بهبود تمركز و خلق و خو، افزايش انرژي و پيشگيري از افت شناختي كمك مي‌كند.
براي برخورداري از فوايد قهوه بهتر است خامه، شير يا شكر زيادي به آن اضافه نكنيد چون باعث بالا رفتن كالري و قند قهوه مي‌شود، امري كه موجب افزايش التهاب مي‌شود.

  • چاي سبز

چاي سبز اضطراب را كاهش مي‌دهد و حافظه و تمركز را بهبود مي‌بخشد.
بخشي از خواص چاي سبز از كافئين موجود در آن نشات مي‌گيرد اما اين نوشيدني حاوي يك ماده شيميايي گياهي به نام ال-تيانين هم هست كه آرامش بخش است و تنش را كاهش مي‌دهد.

  • پرتقال

ويتامين C موجود در پرتقال و ديگر ميوه‌ها و سبزيجات مانند فلفل دلمه‌اي، توت فرنگي، كلم بروكسل و كلم بروكلي در بهبود خلق و خو و حافظه مؤثر است.

  • زردچوبه

كوركومين، ماده‌اي كه اين ادويه رنگ طلايي خود را از آن مي‌گيرد، به مقابله با بيماري آلزايمر كمك مي‌كند.

  • شكلات تلخ

مصرف شكلات تلخ به بهبود حافظه، گردش خون در مغز و سطح اكسيژن در بدن كمك مي‌كند. شكلات تلخ در بهبود افسردگي، اضطراب و ايجاد آرامش هم موثر است.

پيشنهاد مطالعه: مطلب «توصيه تغذيه‌اي براي ‌سلامت زنان» ، مجله سلامتي را دنبال كنيد.

همچنين بخوانيد:

فوايد گردو، پادشاه مغزها

رژيمي براي مبتلايان كم كاري تيروئيد!

شايع‌ترين علائم كمبود كلسيم

كمبود چه ويتامين‌‌هايي باعث بي‌خوابي مي‌شود؟

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

با مصرف كلم بروكلي سالم بمانيد

۱۴ بازديد

پيشگيري از انواع سرطان، كمك به عملكرد دستگاه گوارش، كاهش كلسترول، سم‌زدايي بدن، افزايش جذب انواع ويتامين‌ها و مواد معدني از خواص كلم بروكلي هستند.

خواص كلم بروكلي براي سلامتي

كلم بروكلي يكي از خوراكي‌هاي سرشار از ويتامين C، ويتامين K، فيبر، فولات، پتاسيم، ويتامين A، منگنز، ويتامين B۶ و فسفر است. تركيبات ارگانيك فوق‌العاده‌اي مانند تركيبات آنتي‌اكسيداني موجود در كلم بروكلي به روش‌هاي مختلف موجب سلامتي فرد مي‌شوند. با خواص كلم بروكلي براي سلامتي همراه مجله دلتا باشيد.

خواص كلم بروكلي

كلم بروكلي فوايد بسياري براي سلامتي دارد. خواص كلم بروكلي براي سلامتي عبارت‌اند از:

درمان سرطان

كمك به درمان و پيشگيري از برخي سرطان‌ها از خواص كلم بروكلي به‌شمار مي‌آيد. كلم بروكلي مي‌تواند يك داروي طبيعي فوق‌العاده براي درمان انواع سرطان‌ها مانند سرطان سينه، سرطان رحم، سرطان پروستات و سرطان اندام‌هاي داخلي مانند سرطان ريه، سرطان روده بزرگ، كبد، كليه و اندام‌هاي گوارشي باشد. كلم بروكلي در جلوگيري از سرطان سينه و رحم نقش پررنگي دارد، زيرا مي‌تواند استروژن اضافي را از بدن خارج كند.

سم‌زدايي بدن

وجود ويتامين C، گوگرد و برخي اسيدهاي آمينه از خواص كلم بروكلي است. كلم بروكلي در نابودي راديكال‌هاي آزاد و سمومي مانند اسيد اوريك از بدن و پاك‌سازي خون مؤثر است.

محافظت از پوست

كلم بروكلي با دارابودن آنتي‌اكسيدان‌هايي مانند بتاكاروتن و ويتامين C، ويتامين‌هاي گروه B، ويتامين E (اين ويتامين علاوه‌ بر احياي پوست موجب درخشندگي پوست و مو مي‌شود)، ويتامين‌هاي A و K، اسيدهاي چرب امگا ۳،‌ اسيدهاي آمينه و فولات به درخشندگي، سلامت و شادابي پوست‌ كمك مي‌كنند.

خواص كلم بروكلي

درمان اختلالات معده

دارا بودن مقدار زياد فيبر از خواص كلم بروكلي محسوب مي‌شود. ريشه‌ اغلب اختلالات معده در يبوست است. فيبر مي‌تواند با جلوگيري از يبوست تقريبا همه‌ اختلالات معده را درمان كند. فيبر به حجم غذا مي‌افزايد، موجب حفظ آب مي‌شود و به حركات روده‌اي كمك مي‌كند. همچنين منيزيم و ويتامين‌هاي موجود در كلم بروكلي با كاهش التهابات به كاهش اسيد معده، تسهيل گوارش، جذب مواد مغذي و تسكين معده كمك مي‌كنند.

كمك به سلامت استخوان

كلم بروكلي با دارا بودن مقدار چشمگير كلسيم (۴۷ ميلي‌گرم كلسيم در هر ۱۰۰ گرم كلم بروكلي) و ساير مواد مغذي مانند منيزيم، روي و فسفر مي‌تواند براي همه‌ افراد به‌خصوص كودكان، افراد مسن، زنان بادار و شيرده بسيار مفيد باشد، زيرا اين افراد بيشتر از ديگران در معرض پوكي استخوان، ضعف استخوان‌ها و دندان‌ها و كمبود كلسيم قرار دارند.

پيشنهاد مطالعه: مطلب «بهترين راه تامين كلسيم بدون لبنيات» ، مجله سلامتي را دنبال كنيد.

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

اندازه نرمال اكسيژن خون چقدر است؟

۱۵ بازديد

سطح اكسيژن خون مقداري است كه نشان مي‌دهد گلبول‌هاي قرمز چقدر اكسيژن را حمل مي‌كنند.

اندازه نرمال اكسيژن خون

اكسيژن موجود در جريان خون در جايگزيني سلول‌هاي فرسوده، تامين انرژي لازم بدن، كمك به عملكرد سيستم ايمني و موارد ديگر موثر است. پايين ‌بودن سطح اكسيژن خون نشان ‌دهنده وجود مشكلي در ريه‌ها يا سيستم گردش خون است. در اين نوشتار با اندازه نرمال اكسيژن خون با ما در مجله دلتا همراه باشيد.

اندازه نرمال اكسيژن خون

اكسيژن مهم‌ترين ماده براي سلول‌هاست. تمام عملكردهاي بدن به اكسيژن وابسته‌اند. كمبود اكسيژن خون موجب مي‌شود نتوانيم فعاليت بدني داشته باشيم و احساس خستگي كنيم. در تنفس، اكسيژن از طريق ريه‌ها به سلول‌ها مي‌رسد و موجب مي‌شود مغز كار كند و قلب بتپد؛ بنابراين، بي‌شك تنفس مهم‌ترين اولويت براي بدن است.

ميزان نرمال اكسيژن خون در آزمايش براي ريه‌هاي سالم بين ۸۰ و ۱۰۰ ميلي‌متر جيوه (mm Hg) است. اگر سطح اكسيژن خون را با دستگاه پالس اكسي‌متر اندازه‌گيري كنيد، ميزان نرمال اكسيژن خون معمولا رقمي بين ۹۵ و ۱۰۰ درصد است. البته اين محدوده‌ها در بيماري‌هاي ريوي صدق نمي‌كند و پزشك تعيين مي‌كند كه براي شرايط و بيماري خاص شما چه محدوده‌اي طبيعي و نرمال است.

در افراد سيگاري، ممكن است رقم نمايش‌داده‌شده در دستگاه پالس اكسي‌متر به ‌اشتباه بالا باشد، زيرا سيگاركشيدن موجب تجمع مونوكسيدكربن در خون مي‌شود و دستگاه پالس اكسي‌متر نمي‌تواند تفاوت ميان مونوكسيدكربن و اكسيژن را تشخيص دهد. اگر سيگاري هستيد و بايد سطح اكسيژن خون خود را بدانيد، آزمايش ABG تنها راه تشخيص درست سطح اكسيژن خون شماست.

پايين بودن سطح اكسيژن خون از حد نرمال

وقتي سطح اكسيژن خون از محدوده طبيعي خارج شود، ممكن است كه علائم زير را مشاهده كنيد:

  • سردرد
  • تنگي نفس
  • درد قفسه ‌سينه
  • ضربان تند قلب
  • گيجي

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه مطلب  «گياهان، به سلامت قلب كمك مي‌كنند»  مجله سلامتي دلتا را دنبال كنيد.

همچنين بخوانيد:

علت خون دماغ چيست؟

درمان سرگيجه فقط در ۵ دقيقه

بوي بد دهان؛ علت و راه حلي براي آن!

زينك؛ ماده معدني ضروري براي بدن!

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

توصيه تغذيه‌اي براي ‌سلامت زنان

۱۳ بازديد

پزشكان توصيه‌ مي‌كنند براي اجتناب از كمبود كلسيم محصولات لبني را به رژيم غذايي خود اضافه كنيد. خوردن تخم‌ مرغ، كشك، پنير، شير و ديگر محصولات لبني به شدت توصيه مي‌شود.

تغذيه ‌اي براي ‌سلامت زنان

با افزايش سن تراكم استخوان‌ها كاهش يافته و اين امر باعث بروز مشكلاتي مانند سختي در راه رفتن، شكنندگي، ورم، درد مفاصل و ديگر مشكلات مفصل و استخواني مي‌شود در زنان به ويژه پس از ۴۰ سالگي، شرايط بدن تغييرات زيادي مي‌كند و مشكلات متابوليسمي و هورموني در اين زمان افزايش مي‌يابد و از همين رو توجه به سلامت در اين دوره اهميت خاصي دارد. با مطلب تغذيه ‌اي براي ‌سلامت زنان همراه مجله دلتا باشيد.

تغذيه ‌اي براي ‌سلامت زنان

  • نوشيدن آب كافي

كاهش سطح هورمون استروژن يكي از علل اصلي يائسگي است كه علائم بسياري از جمله خشكي پوست را به همراه دارد. به همين علت بايد روزانه حدودا هشت ليوان آب بنوشيد تا رطوبت و زيبايي پوست خود را حفظ كنيد.

  • دريافت ميزان كافي كلسيم

كلسيم يك ماده معدني بسيار ضروري براي سلامت استخوان‌ها است. بعد از ۴۰ سالگي، تراكم استخوان‌ها به دليل تغييرات هورموني كاهش مي‌يابد. پزشكان توصيه‌ مي‌كنند براي اجتناب از اين مشكل محصولات لبني را به رژيم غذايي خود اضافه كنيد. خوردن تخم‌ مرغ، كشك، پنير، شير و ديگر محصولات لبني به شدت توصيه مي‌شود.

تغذيه ‌اي براي ‌سلامت زنان كلسيم

  • ضرورت دريافت ويتامين D

ويتامين D براي بدن ضروري است و كمك مي‌كند تا كلسيم لازم را جذب كند. اگر چه همه مي‌دانيم مي‌توان ويتامين D را از طريق نور خورشيد جذب كرد اما خوردن ماهي تن، تخم مرغ و گوشت نيز براي دريافت ويتامين D لازم است.

  • مصرف مقادير كافي ميوه‌ها و سبزيجات

ميوه‌ها و سبزيجات هميشه براي سلامت مفيد است. از آن‌جايي كه متابوليسم بدن با افزايش سن كاهش مي‌يابد براي جلوگيري از افزايش وزن بايد غذاهايي با كالري كمتر و فيبر بيشتر مصرف كنيد.

  • گنجاندن آهن كافي در رژيم غذايي

اكثر زنان از مشكل كمبود آهن رنج مي‌برند و زنان بالاي ۴۰ سال به احتمال بيشتري با اين مشكل دست و پنجه نرم مي‌كنند. بهتر است غذاهاي سرشار از آهن را به رژيم غذايي خود اضافه كنند تا از هر گونه مشكل ناشي از فقر آهن در امان بمانند.

پيشنهاد مطالعه: مطلب «درمان سرگيجه فقط در ۵ دقيقه» ، مجله سلامتي را دنبال كنيد.

همچنين بخوانيد:

فوايد خوردن قرص آهن!

 

با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد

تاثير بي‌خوابي در افسردگي!

۱۱ بازديد

بي‌خوابي و افسردگي ارتباط مستقيمي با يكديگر دارند.

تاثير بي خوابي در افسردگي

بي‌خوابي و افسردگي دو اختلالي هستند كه با يكديگر رابطه علت و معلولي دارند و براي افراد مشكلات متعددي ايجاد مي‌كنند. مشكلات خواب در زندگي فرد مبتلا به افسردگي، تاثيرات مخرب و زجرآوري دارد. در اين نوشتار از مجله دلتا در مورد تاثير بي‌خوابي در افسردگي با ما همراه باشيد.

علل بي‌خوابي و ارتباط آن با افسردگي

مشكلات مربوط به خواب با توجه به مشغله‌هاي ذهني افراد، امر شايعي به نظر مي‌رسد و علل گوناگوني را در بر مي‌گيرد كه برخي از آن‌ها شامل افسردگي، استرس و بيماري‌هاي جسمي مانند تكرر ادرار است. در اين ميان، نقش افسردگي بسيار بيشتر از عوامل ديگر است.

تاثير بي خوابي در افسردگي

افسردگي چگونه بر خواب افراد تأثير مي‌گذارد؟

در واقع، افسردگي انواع مشكلات بي‌خوابي را مي‌تواند براي فرد ايجاد كند، اما بطور كلي باعث كم شدن حد طبيعي خواب مي‌شود. تاثير بي‌خوابي در افسردگي و عوارض ناشي از آن شامل موارد زير است:

  • در زمان خوابيدن، آنقدر فكر شما را آشفته مي‌كند كه تا چند ساعت در رختخواب در حال كلنجار رفتن با خود و افكار خود هستيد.
  • نيمه‌هاي شب مكرر بيدار مي‌شويد و دوباره براي خوابيدن تلاش مي‌كنيد.
  • صبح پيش از آن كه خوابتان كامل شود از خواب بيدار مي‌شويد و در به خواب رفتن دوباره مشكل ايجاد مي‌شود.
  • حتي اگر ساعات خواب خود را تنظيم كنيد و بتوانيد به ساعات استاندارد و خواب طبيعي دست پيدا كنيد، بعد از بيدار شدن، نوعي رخوت سنگين و بي‌حالي در شما باقي مي‌ماند كه در باقي روز احساس خستگي مي‌كنيد.

در برخي موارد كه افسردگي حادتر مي‌شود، خواب بيش از حد پيش مي‌آيد. به اصطلاح، ديگر در رختخواب نمي‌خوابيد، بلكه بيهوش مي‌شويد. اين مشكل مي‌تواند به وضعيتي برسد كه فرد تمام طول روز يا بيشتر آن را در رختخوابش بگذارند. جالب اينجاست كه هرچه بيشتر مي‌خوابيد، بيشتر خسته مي‌شويد و افسردگي شدت پيدا مي‌كند.

پيشنهاد مطالعه: مطلب پرخوري عصبي را كنترل كنيد! را در مجله دلتا بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

ظروف پلاستيكي تهديدي براي زندگي ما!

عوارض نخوابيدن در شب

۶ حقيقت عجيب درباره فضا!

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

ظروف پلاستيكي تهديدي براي زندگي ما!

۱۴ بازديد

ظروف پلاستيكي مضرات فراواني دارند. بهترين جايگزين براي اين ظروف، ظروف گياهي، چيني و شيشه‌اي است. ماده موجود در ظروف پلاستيكي اثرات مختلفي بر جسم، ذهن و رفتار ما دارد.

مضرات ظروف پلاستيكي

ظروف و كيسه‌هاي پلاستيكي خطرناك هستند. اين جمله را بارها شنيده‌ايم، اما همچنان از اين ظروف و كيسه‌ها استفاده مي‌كنيم، بدون اينكه به مشكلاتي كه ممكن است برايمان پيش بيايد، توجه كنيم‎.‎ تبليغات زيادي براي حذف پلاستيك از زندگي روزمره انجام مي‌شود، اما به نظر مي‌رسد چندان موثر نبوده است. در ايران هم مردم به اين ظروف عادت كرده‌اند. شايد قبلاً استفاده از آن‌ها محدود به نذري‌ها بود اما امروز پايشان به ميهماني‌هاي خانوادگي هم باز شده است. امروزه  پذيرايي در ظروف يكبار مصرف انجام مي‌شود كه زحمت شستن و تميز كردن صاحبخانه كم شود.‎ براي كسب اطلاع بيشتر در اين نوشتار از  مجله دلتا با مضرات ظروف پلاستيكي با ما همراه باشيد.

ظروف پلاستيكي و خطرات استفاده از آن ها

چيزي كه استفاده از ظروف پلاستيكي را خطرناك مي‌كند، ماده �بيسفنول آ� است. اين ماده با مصرف مواد غذايي در ظروف پلاستيكي وارد بدن مي‌شود و البته در بدن باقي مي‌ماند. اين ماده جزء ساختار چندين پليمر و افزودني پليمري مهم است و در بطري‌هاي پلاستيكي، وسايل ورزشي، ابزار پزشكي و دندانپزشكي و… به كار مي‌رود.

اين ماده اثرات مختلفي بر جسم، ذهن و حتي رفتار انسان‌ها دارد. بيسفنول آ حتي در مقادير كم باعث بروز بيش فعالي، افزايش خشونت، تغيير در پاسخ به محركات دردناك و ترسناك، اختلال يادگيري، تغيير در رفتارهاي جنسي، كاهش رفتارهاي مادرانه و افزايش احتمال اعتياد مي‌شود. اين ظروف توانايي تحمل دماي بالاتر از ۶۵ درجه را ندارند.

جايگزين‌هاي مناسب ظروف  پلاستيكي

بهترين جايگزين براي ظروف پلاستيكي استفاده از انواع ظروف گياهي، مقوايي و اسفنجي است. هرچند تعدادي از متخصصان معتقدند، ظروف گياهي هم مضراتي دارند و چندان مناسب نيستند اما به هر حال اثرات منفي كمتري به نسبت همتايان پلاستيكي‌‌شان دارند.

پيشنهاد مطالعه: مطلب چرا بد‎ن‌مان در تماس با بعضي وسايل جرقه مي‌زند؟ ر ا در مجله دلتا بخوانيد.

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

چرا بد‎ن‌مان در تماس با بعضي وسايل جرقه مي‌زند؟

۱۵ بازديد

وقتي به چيزي دست مي‌زنيم، امكان دارد جرقه بزند؛ كه مثل برق گرفتگي اتفاق مي‌افتد. اين سوال در ذهن ما به وجود مي‌آيد كه چه چيزي باعث ايجاد اين اتفاق مي‌شود؟

علت جرقه زدن بدن

حتما براي‎‌تان زياد اتفاق افتاده‌ است كه خواسته‌ايد به وسيله‌‎اي دست بزنيد، يا چيزي را از دست كسي بگيريد؛ اما ناگهان احساس كنيد دست‎‌تان جرقه زده است و شوكه شده‌‎ايد. به‌ نظر شما علتش چيست؟ چرا بدون اينكه كار خاصي كرده‌ باشيد، بدن‌‎تان الكتريسيته توليد مي‌‎كند؟ علت جرقه زدن بدن را در اين نوشتار از مجله دلتا بخوانيد.

علت جرقه زدن بدن

جالب است بدانيد جرقه زدن بدن بيشتر در فصل‌هاي سرد اتفاق مي‌‏افتد. مي‏‌دانيد چرا؟ چون در زمستان رطوبت كم مي‎‌شود و هوا سرد و خشك است (غير از زماني‌كه باران و برف مي‌بارد). آب يا همان رطوبت، به‌ دليل داشتن رسانايي، مي‎‌تواند قبل از زياد شدن الكتريسيته آن را از راه‌‎هاي ديگر عبور دهد. از طرف ديگر در فصل‌‏هاي سرد، دماي محيط داخل خانه با دماي بيرون اختلاف زيادي پيدا مي‌‏كند و همين قضيه باعث احساس جرقه در لباس يا اشيا مي‌‏شود.

پوشيدن لباس‌‏هاي پشمي و چرمي و پارچه‏‌هايي كه در آن‌ها پلاستيك به ‌كار رفته ‌است، باعث مي‏‌شود بدن شما موقع تماس با سطح آن‌ها جرقه بزند؛ در واقع چون مقدار بارهاي الكتريكي در اجسام مختلف با هم فرق دارد، از يك جسم به جسم ديگر جريان پيدا مي‌‏كند. به اين اتفاق تخليه الكتريكي مي‌‏گويند و چيزي كه ما از آن احساس مي‏‌كنيم يك شوك كوچك است كه به‌ صورت جرقه زدن تجربه‌‎ مي‌شود. اين الكتريسيته، خاصيتي است كه به‌دليل جابه‌‎جا شدن ذراتي به‌‎اسم الكترون ايجاد مي‌شود كه در تمام مواد وجود دارد و ارتباطي به بدن ما ندارد. پس اگر بدن‌تان جرقه مي‌‎زند، اصلا نگران نباشيد!

پيشنهاد مطالعه: «آيا فرازميني ها واقعا وجود دارند؟» را در مجله دانستني دلتا بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

جهان چگونه پايان مي‌يابد؟

دنياي فناوري در سال ۲۰۲۱ چه دستاوردهايي خواهد داشت؟

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

مغز زنان با مردان چه تفاوتي دارد؟

۱۴ بازديد

اتصالات دو نيمكره زنان از مردان بيشتر و مغز مردان ۱۰ درصد بزرگ‌تر از زنان است.

تفاوت مغز زنان با مردان

در تحقيقاتي كه اخيرا انجام شد، محققان دريافتند كه تفاوت‌هايي بين مغز آقايان و خانم‌ها وجود دارد كه اغلب به دليل ژنتيك و خواص بيولوژيكي ذاتي اتفاق مي‌افتند. تفاوت مغز زنان با مردان را در اين نوشتار از مجله دلتا بخوانيد.

تفاوت مغز زنان با مردان

بدون ورود به جزييات عصبي، محققان اعتقاد دارند كه اين اختلافات در نحوه عصب كشي مغزي، منجر به ظهور قدرت‌هاي مختلف در مردان و زنان مي‌شود. در اينجا به برخي از يافته‌هاي علمي در ارتباط با تفاوت مغز زنان و مردان اشاره شده است:

  • مردان در انجام كارهاي تكي در يك زمان بهتر هستند. زنان در انجام چند وظيفه در آن واحد بهتر هستند.
  • زنان در توجه، حافظه كلمه‌اي، شناخت اجتماعي و توانايي‌هاي كلامي بهتر از مردان‌اند.
  • مردان در درك و پردازش موارد سه بعدي، سرعت حسي و حركتي بهتر هستند.
  • زنان در هماهنگي حركتي، بازيابي اطلاعات و حافظه طولاني مدت بهتر از مردان هستند.
  • زنان در به خاطر سپردن چهره‌ها و خاطرات عملكرد بهتري دارند.
  • مردان در تعيين صحيح زاويه، رديابي اشيا در حال حركت، هدف گيري گلوله‌ها بهتر هستند.
  • مردان در يافتن راه خود بيشتر به خود اعتماد مي‌كنند، يعني موقعيت مكاني خود را از جهت و مسافت پيموده شده تعيين مي‌كنند. زنان تمايل بيشتري به استفاده از نشانه‌ها و تابلوها دارند.

پيشنهاد مطالعه: «آيا فرازميني ها واقعا وجود دارند؟» را در مجله دانستني دلتا بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

با فوايد زيتون آشنا شويد

استفاده از دو ماسك مفيدتر است؟

چه عواملي باعث زودتر سفيد شدن مو مي‌شود؟

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

كمبود فعاليت فيزيكي باعث مرگ مي‌شود؟

۱۶ بازديد

تحقيقي كه به تازگي با استفاده از داده‌هاي ۱۰ تحقيق در اروپا انجام شده، كمبود فعاليت فيزيكي را دليل احتمالي مرگ آني پس از سكته قلبي مي‌داند.

فعاليت فيزيكي

به گفته محققان سبك زندگي مي‌تواند نقش بزرگي در زنده ماندن يا نماندن افراد پس از سكته قلبي بازي كند. تحقيقات مشابه قبلي رابطه ميان فاكتورهاي سبك زندگي مثل فعاليت فيزيكي با افزايش احتمال ابتلا به بيماري قلبي، كه عامل اصلي مرگ و مير در جهان است، را به طور كلي بررسي كرده‌اند. اما تحقيق جديد به طور جزئي‌تر به بررسي اين رابطه پرداخته كه در مجله دلتا آن را مي‌خوانيد.

محققان براي اين تحقيق از داده‌هاي حدود ۲۸ هزار نفر استفاده كردند كه افراد در ابتداي جمع‌آوري اطلاعات سالم بوده و پس از گذشت زمان در طول دوران تحقيق دچار سكته قلبي شدند. داده‌هاي مربوط به فعاليت فيزيكي شركت كنندگان به چهار دسته‌بندي تقسيم و شامل يكجانشيني تا فعاليت بالا شد. محققان همچنين به منظور بالا بردن دقت تحقيق، فاكتورهاي تأثيرگذار ديگري مثل شاخص توده بدني (BMI)، وضعيت سيگار كشيدن و ديابت را در نظر گرفتند.

محققان در اين تحقيق به افرادي توجه كردند كه ظرف ۲۸ روز از تجربه سكته قلبي فوت كرده بودند. از حدود ۴ هزار نفر، ۳ هزار نفر به فاصله كوتاه از سكته قلبي جان خود را از دست داده بودند. محققان با انجام اين تحقيق به رابطه‌اي قوي ميان ريسك مرگ آني و كمبود فعاليت فيزيكي پي بردند.

ريسك مرگ آني ناشي از سكته قلبي در داوطلبان با سطح فعاليت فيزيكي متوسط و بالا، در مقايسه با داوطلباني كه سبك زندگي بي‌تحرك داشتند، به ترتيب ۳۳ و ۴۵ درصد كاهش نشان داد. يافته‌هاي اين تحقيق نشان مي‌دهد كه داشتن فعاليت فيزيكي مداوم مي‌تواند ريسك مرگ ناشي از سكته قلبي را كم كند.

پيشنهاد مطالعه: «چه بر سر كشتي تايتانيك آمد؟» را در مجله دانستني دلتا بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

با فوايد زيتون آشنا شويد

استفاده از دو ماسك مفيدتر است؟

چه عواملي باعث زودتر سفيد شدن مو مي‌شود؟

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

عشق با بدن چه مي‌كند؟

۱۳ بازديد

عشق از جمله احساسات سرشار از انرژي و حالتي است كه تمامي انسان‌ها به آن نياز دارند و مفهوم اصلي زندگي‌شان بر اساس آن تعريف مي‌شود.

تاثير عشق بر بدن

اكسي‌توسين كه هورمون عشق هم ناميده مي‌شود و يكي از شگفت ‌انگيزترين مولكول‌هاي جهان است، سبب كاهش استرس، كاهش فشار خون و كاهش ميزان هيجانات منفي حاصل از اضطراب مي‌شود. همچنين اعتمادبه‌نفس را افزايش داده و به فرد كمك مي‌كند تا به مبارزه با افسردگي بپردازد. تاثير عشق بر بدن را در مجله دلتا بخوانيد.

تاثير عشق بر بدن

نگاه كردن به تصوير فردي كه دوستش داريد سبب افزايش آستانه تحمل درد شما و كاهش ميزان درد (تا ۴۰ درصد در موارد متوسط و ۱۵ درصد در موارد شديد) مي‌شود. مغز انسان تصوير معشوق را به عنوان يك عامل خوشايند براي حواس‌پرتي تصور مي‌كند و به همين خاطر ميزان تحمل درد در فرد را افزايش مي‌دهد. هورمون‌هاي عشق (اكسي‌توسين و اندروفين) ترشح كورتيزول را مسدود مي‌كند. كورتيزول مسئول استرس است.

اثر عشق بر بدن

وقتي از ترشح اين هورمون جلوگيري شود، فرد به لحاظ روحي و فكري آرام‌تر خواهد بود و در نتيجه خواب راحت‌تري نيز خواهد داشت. عشق، علاوه بر افزايش ترشح دوپامين، ميزان ترشح تستوسترون و اكسي‌توسين را نيز افزايش مي‌دهد كه بهترين تركيب براي پيشگيري و مبارزه با اعتياد است. عشق سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كند و به روند درمان بيماران واكنش‌هاي مثبت‌تري نشان مي‌دهد.

همچنين تحقيقات ثابت كرده‌اند كساني كه در رابطه‌هاي عاطفي سالم و طولاني قرار دارند، جسم سالم‌تري نيز دارند. از آن‌جا كه ازدواج‌هاي مبتني بر عشق خواب راحت، قلب سالم، روحيه خوب و سيستم ايمني قوي براي فرد به دنبال دارد، در نتيجه زوج‌هاي حاضر در چنين پيوندهايي از طول عمر بيشتري برخوردار هستند.

پيشنهاد مطالعه: چه بر سر كشتي تايتانيك آمد؟ را در مجله دلتا بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

دنياي فناوري در سال ۲۰۲۱ چه دستاوردهايي خواهد داشت؟

چه بر سر كشتي تايتانيك آمد؟

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد