آرشیو تیر ماه 1400

مجله گردشگري

شغل هاي عجيب با درآمد عالي

۸ بازديد

در سراسر جهان، مشاغل زيادي وجود دارند كه غيرعادي و در عين حال جذاب هستند و حقوق خوبي هم دارند.

عجيب‌ ترين مشاغل دنيا

تقريبا براي همه ما پيش آمده است كه در سر كار از ما وظايف عجيب و غريبي انتظار داشته باشند. ممكن است بسياري از اوقات تصور كنيم شغل ما عجيب‌ترين شغل دنيا است، در حالي كه اين‌طور نيست. در سراسر جهان، شغل‌هاي عجيبي وجود دارند كه شايد حتي تصور آن هم براي ما خنده‌دار باشد. اما همين مشاغل منبع درآمد خوبي براي بسياري از افراد هستند. با مجله دلتا همراه باشيد تا عجيب‌ ترين مشاغل دنيا را به شما معرفي كنيم.

شغل هل دادن مسافران مترو

ژاپني‌ها يكي از وقت‌شناس‌ترين مردمان دنيا هستند. در ژاپن براي آنكه همه مسافران مترو سر وقت بـه محل كار خود برسند، دولت افرادي را استخدام مي‌كند تا مسافران را به داخل قطارها هل دهند و تا جاييكه ممكن اسـت افراد بيشتري سوار قطار شوند. اين خدمه مترو طبق معمول از ۷ تا ۹ صبح كار مي‌كنند و ساعتي ۱۰ دلار درآمد دارند.

عجيب‌ ترين مشاغل دنيا

شغل عزاداري حرفه‌اي

وقتي كسي از دنيا مي‌رود، خويشاوندان و آشنايان براي متوفي سوگواري مي‌كنند. اما اگر كسي وجود نداشته باشد، از عزادارهاي حرفه‌اي استفاده مي‌شود. اين بازيگرها براي حضور در مراسم تشييع شخص متوفي و سوگواري براي مرگ او دست مزد دريافت مي‌كنند. اين شغل در كشور‌هـاي جنوب شرقي آسيا بسيار رايج اسـت و دست مزد اين كار، ۷۰ دلار براي تنها ۲ ساعت كار اسـت.

عجيب‌ ترين مشاغل دنيا

 شغل تست‌كننده بستني

تست‌كننده بستني يكي از عجيب‌ ترين مشاغل دنيا است. در اين شغل شما براي بستني خوردن حقوق مي‌گيريد و با اين حقوق به‌خوبي از پس مخارج زندگي بر‌مي‌آييد. حقوقِ شغلِ دانشمندِ موادِ غذايي، يا همان تست‌كننده بستني به گزارش فوربس حدود ۵۶ هزار دلار در سال است.

عجيب‌ ترين مشاغل دنيا

شغل تست‌‌كننده‌ سرسر‌ه‌ آبي

بسياري از ما حاضر هستيم اين كار را بدون دريافت حقوق انجام دهيم. اما افرادي هستند كه براي تست و ارزيابي سرسره‌هاي آبي حدود ۲۷ هزار دلار دريافت مي‌كنند.

عجيب‌ ترين مشاغل دنيا

شغل توپ گلف جمع‌كن

توپ گلف جمع‌كن‌ها افرادي هستند كه هر تالاب، درياچه يا بستر آبي را كه در نزديكي زمين‌هاي گلف واقع شده است را به دقت جست‌وجو مي‌كنند تا شايد توپ گلف مفقود شده‌اي را بيابند. آن‌ها توپ را بار ديگر جلا مي‌دهند و مجددا به فروش مي‌رسانند. شايد در نگاه نخست اين شغل چندان پر‌درآمد به‌نظر نرسد اما گفته مي‌شود اين افراد روزانه دست‌كم ۳۰۰۰ توپ گلف جمع مي‌كنند.

توپ گلف

شغل تخت‌خواب گرمكن

در گذشته در بريتانيا شغل عجيبي وجود داشت كه در فصول زمستان و پاييز رواج بسيار زيادي داشت.  البته اين كار بيشتر براي افراد ثروتمند و اشراف‌زادگان انجام مي‌شد. جالب است بدانيد كه اين شغل  هنوز  هم در برخي از هتل‌هاي اين كشور رواج دارد. يعني برخي افراد، براي گرم كردن رخت‌خواب شما حقوق دريافت مي‌كنند و اين كار به اين صورت است كه آن‌ها ۳۰ دقيقه قبل از خوابيدن شما به رخت‌خواب شما مي‌روند و آنجا را براي شما گرم مي‌كنند.

تخت‌خواب

پيشنهاد مطالعه: مطلب چند همسري زنان در قبيله‌اي آفريقايي‌! را مطالعه كنيد.

زيبايي از نوع باستاني

۶ بازديد

مفهوم زيبايي براي افراد مختلف مي‌تواند متفاوت باشد، همين اختلاف سليقه و ديدگاه است كه تفاوت انسان‌ها را به وجود آورده است.

مد هاي عجيب دوران باستان

وقتي نوعي لباس، مدل مو يا سبك آرايش مد مي‌شود، بيشتر مردم آن جامعه، آن را زيبا انگاشته و پيروي مي‌كنند. اما اينگونه گرايشات دايمي نيستند و بسته به زمان، تغيير مي‌كنند. شايد بتوان گفت، چيزي كه مد را مي‌سازد، گرايش گروهي مردم به يك سبك از پوشاك يا آرايش است كه در طول زمان تغيير مي‌كند. در همين راستا، شايد براي شما هم جالب باشد تا با مد هاي عجيب دوران باستان آشنا شويد كه در زمان خود مصداق و معيار زيبايي به شمار مي‌رفته‌اند. با مجله دلتا همراه باشيد.

مدل‌هاي عجيب ابرو، چين باستان

اين مدل ابروها در قرون ۷ و ۸ ميلادي در چين رايج بوده‌اند. در آرايش چيني‌هاي باستان، محو كردن ابرو و كشيدن طرح‌هاي عجيب و نامانوس كار دشواري نبوده است. اين شاهكارها همچنين نام‌هاي مختلفي همانند تپه‌هاي دور، بر‌گ‌هاي بيد يا شاخك پروانه نيز داشتند.

مد هاي عجيب دوران باستان

تتو لبخند روي لب‌ها، مردم قبيله اينو (لقب مردم اصيل ژاپن)

اهالي قبيله اينو در كشور ژاپن و روسيه زندگي مي‌كردند. زنان اين قبيله، طرحي شبيه جوكر را در بالاي لب‌هاي خود تتو مي‌كردند. آن‌ها اعتقاد داشتند، با اين كار مي‌توانند مردان را به خود جذب كرده و با آن‌ها ازدواج كنند. همچنين باور داشتند اين خالكوبي در جهان پس از مرگ موجب آرامش آن‌ها خواهد شد.

اين طراحي در چندين مرحله، از ۷ سالگي‌ روي صورت زنان ترسيم مي‌شد.

مد هاي عجيب دوران باستان

دندان‌هاي سياه، ژاپن باستان

اوهاگورو، يك سنت باستاني ژاپني است كه به موجب آن اشخاص دندان‌هاي خود را سياه مي‌كنند. اين رسم تا اواخر قرن ۱۹ ميلادي همچنان رايج بود. اما در حال حاضر فقط در تاتر مي‌توان اين گريم را ديد.

البته اين كار فقط جنبه زيبايي و آرايشي نداشته، بلكه از دندان‌ها محافظت نموده و آهن بدن را نيز تامين مي‌كرده. اين رنگ سياه، از آهن، دانه سماق و اسيد استيك تهيه مي‌شد.

مد هاي عجيب دوران باستان

چيدن مژه‌ها، اروپاي قرون وسطي

 اين روزها، ريمل و مژه‌هاي بلند و مشكي يكي از عناصر اصلي زيبايي به شمار مي‌رود. اما در قرون وسطي مردم اروپا اعتقاد داشتند كه زنان براي زيبايي هر چه بيشتر، بايد همه مژه‌ها را بچينند. حتي تراشيدن ابروها هم جزو معيارهاي جذابيت زنان به شمار مي‌رفت. اين رسم را نخستين بار يك اشراف‌زاده مد كرد و بقيه از آن تبعيت كردند.

مد هاي عجيب دوران باستان

نمايش ساق پا مردان، اروپاي قرون وسطي

در قرون وسطي، زنان پاهاي خود را در زير دامن‌هاي بلند مي‌پوشاندنداما برعكس، مردها با پوشيدن شلوارك يا دامن‌هاي كوتاه و پوشيدن جوراب، ساق و ماهيچه‌هاي پاهاي خود را به معرض نمايش مي‌گذاشتند.

اروپاي قرون وسطي

كله خربزه‌اي

يكي ديگر از مد هاي عجيب دوران باستان مد كله خربزه‌اي است. در گذشته‌هاي دور، در كشورهاي مختلف جهان مد بوده كه مردم سرهاي خود را به شكل خربزه حالت دهند. اين رسم در ميان قبيله‌هايي همانند ماياها، آفريقايي‌ها و حتي در قرن بيستم در كشور فرانسه رواج داشته است.

براي تغيير شكل جمجمه، از همان ابتداي تولد دور سر نوزاد را با روبان و باند به طور محكم مي‌بستند تا پيش از سفت شدن، جمجه كشيده و بلند شود.

اروپاي قرون وسطي

پيشنهاد مطالعه: مطلب قوانيني عجيب كه از شنيدن آن‌ها حيرت خواهيد كرد! را بخوانيد.

حقايقي خيره كننده درباره فضا

۶ بازديد

تعداد انگشت شماري از انسان‌هاي كره‌ زمين به فضا و حقايق آن دست يافته‌اند و رازهاي آن را لمس كرده‌اند و براي باقي ساكنين كره خاكي تنها در حد شنيده‌ها است.

حقايق فضا

دانستن درباره حقايق فضا هميشه جالب و هيجان‌انگيز است. همچنين، پيشرفت‌هاي تكنولوژي باعث شده است كه انسان‌ها در سده اخير، آگاهي بيشتري از كل ادوار قبل از آن درباره فضا داشته باشند. برخي از جالب‌ترين حقايق فضا را در اين مطلب به شما مي‌گوييم، با مجله دلتا همراه باشيد.

 ۱. اگر ستاره‌اي به يك سياه‌چاله بيش از حد نزديك شود، ستاره بلافاصله متلاشي و تكه تكه مي‌شود

گروهي از اخترشناسان ستاره‌اي را در مركز كهكشان، كه به مدت ۲۰ سال دور يك سياه‌چاله مي‌چرخيد را رصد كردند. ستاره به اندازه كافي به سياه‌چاله نزديك شده است، تا جايي كه جاذبه آن آنقدر نيرو بر ستاره وارد مي‌كند كه باعث انفجار و متلاشي شدن اين ستاره مي‌شود.

حقايق فضا

۲. ونوس گرم‌ترين سياره منظومه شمسي است

ونوس، به‌خاطر گاز‌هاي فراواني كه در جو خود دارد، اثر گلخانه‌اي ايجاد مي‌كند و اين باعث مي‌شود دما به طور مداوم بر روي سطح سياره ۴۶۲ درجه سانتيگراد باشد.

۳. عمر منظومه شمسي ما حدود ۴.۶ ميليارد سال است

دانشمندان بر اين باور هستند كه بعد از ۷.۵ ميليارد سال، سطح خورشيد آنچنان گسترش مي‌يابد كه زمين را خواهد بلعيد!

۴. بلندترين كوه كشف شده كوه المپوس است كه بر روي مريخ قرار دارد

ارتفاع تا نوك قله اين كوه ۲۵ كيلومتر است و اين ارتفاع از ارتفاع كوه اورست حدود سه برابر بيشتر است. 

۵. رد‌پا‌ها در ماه تا ۱۰۰ ميليون سال باقي خواهند ماند

ماه جو ندارد، يعني هيچ بادي براي از بين بردن سطح و هيچ آبي براي شستشوي ردپا‌ها وجود ندارد. اين بدان معني است كه ردپا‌هاي فضانوردان، ميليون‌ها سال در آنجا باقي خواهند ماند.

حقايق فضا

۶. سياره پلوتون از كشور آمريكا كوچك‌تر است

اگر بخواهيد خط استوا را در سياره پلوتون دور بزنيد اين فاصله برابر با فاصله لندن در انگلستان تا دنور در آمريكا است.

۷. رنگ آبي سياره اورانوس به خاطر گاز‌هايي است كه در اتمسفر آن وجود دارد

اتمسفر اورانوس از هيدروژن، هليوم و متان تشكيل شده است. متان موجود در لايه بالايي اتمسفر، رنگ قرمز نور خورشيد را فيلتر مي‌كند، اما نور آبي خورشيد در فضا بازتاب مي‌شود و رنگ آبي اورانوس را پديد مي‌آورد.

سياره اورانوس

۸. تعداد ستاره‌هايي كه در آسمان وجود دارد از تعداد دانه‌هاي شني كه بر روي زمين وجود دارد بيشتر است

۱۰ برابر ستاره بيشتر از تعداد دانه‌هاي شن بر روي زمين، در آسمان وجود دارد. اگر ۲۲ صفر جلوي عدد ۷ قرار دهيد به تعداد ستاره‌هايي مي‌رسيد كه به وسيله يك تلسكوپ مي‌توانيد در آسمان شب ببينيد.

۹. هر مايعي كه در فضاي آزاد در فضا قرار گيرد، به صورت يك كره تغيير شكل مي‌دهد

اين مسئله به دليل پديده‌اي به نام كشش سطحي است، كه يك عدم تعادل بين نيرو‌هاي جاذب بين مولكولي است.

فضاي آزاد در فضا

۱۰. در ونوس يك روز معادل يك سال در زمين است

زهره يا همان ونوس محور چرخش آهسته‌اي دارد كه معادل ۲۴۳ روز زمين طول مي‌كشد تا يك روز خود را كامل كند. مدار زهره در اطراف خورشيد ۲۲۵ روز زمين است.

پيشنهاد مطالعه: مطلب وسايلي كه ساخت آن‌ها را مديون سفرهاي فضايي هستيم! را بخوانيد

واكنش هاي عجيب بدن انسان

۸ بازديد

بدن انسان مملو از انواع چرخه‌ها و سيستم‌هاي بيولوژيكي است كه درك كامل آن‌ها تا حدي دشوار است.

واكنش عجيب بدن انسان

بدن انسان يك سيستم منحصر بفرد است و سيستم مكانيزم بسيار پيچيده‌اي دارد. با وجود آنكه قرن‌ها است، دانشمندان بر روي واكنش‌هاي بدن تحقيق مي‌كنند، هنوز رازهاي كشف نشده زيادي درباره آن وجود دارد. با مجله دلتا همراه باشيد تا علت چند واكنش عجيب بدن انسان را بدانيد.

چرا مفصل‌ها صدا مي‌دهند؟

بيشتر مفصل‌هاي بدن انسان، مفاصل دوتايي متحرك هستند. يعني دو استخوان را با پوششي به‌نام كپسول مفصلي به هم وصل مي‌كنند. داخل پوشش مفصل‌ها مايع لغزنده و زلالي وجود دارد كه گازهاي نامحلولي در آن جريان دارند.

وقتي كه شما مفصل‌هاي خود را مي‌كشيد، در واقع به آن‌ها و مايع بين آن‌ها فشار وارد مي‌كنيد. با وارد شدن فشار، گاز نيتروژن محلول رها مي‌شود. آزاد شدن هوا، بين پوشش مفصل‌ها، همان صدايي است كه شما مي‌شنويد. وقتي كه گاز آزاد مي‌شود، مفصل‌ها انعطاف پذيرتر مي‌شوند.
اما ممكن است متوجه شويد كه مفصل‌ها، بعد از يك بار صدا كردن ديگر صدا نمي‌دهند. به اين دليل است كه گازي كه آزاد مي‌شود بايد دوباره در مايع حل شود و اين فرآيند حدود ۱۵ الي ۳۰ دقيقه طول مي‌كشد.

واكنش عجيب بدن انسان

چرا موهاي بدن سيخ مي‌شود؟

اين واكنش عجيب بدن انسان زماني اتفاق مي‌افتد كه شما يا سردتان است يا ترسيده‌ايد.

در پايه هر مو، يك ماهيچه كوچك وجود دارد كه منقبض مي‌شود و برجستگي كوچكي روي پوست ايجاد مي‌كند. اين واكنش منجر مي‌شود كه گرما در لابه لاي موها محبوس شود و دما حفظ شود.
سيخ شدن موها، يك مشكل پزشكي نيست. اگر از نمايان شدن اثرات آن ناراحت هستيد، لباس گرم بپوشيد، در محيط‌هاي آرام قرار بگيريد و از هر گونه ترس و وحشتي جلوگيري كنيد.

واكنش عجيب بدن انسان

چه چيزي باعث خواب رفتگي و مورمور شدن مي‌شود؟

مورمور شدن به علت نرسيدن جريان خون به عصب ايجاد مي‌شود. اگر به مدت طولاني در يك جا بنشينيد يا حتي وقتي كه پاهاي خود را روي هم انداخته‌ايد، ممكن است روي عصب‌هاي شما، فشار زيادي وارد شود. اين باعث مي‌شود پا‌هاي شما به خواب رود يا احساس كرختي كنيد. مورمور شدن بيشتر در دست‌ها، پاها و قوزك پا اتفاق مي‌افتد. عوض كردن حالت نشستن شما، راه حلي است كه اين مشكل را برطرف مي‌كند.

اما اين احساس دلخراش به ندرت مي‌تواند نشانه بيماري‌هايي مانند ديابت، لوپوس و ام اس باشد. اگر مور مور شدن بدن شما با تغيير دادن حالت نشستن برطرف نشد، به پزشك مراجعه كنيد زيرا اين حس آزاردهنده، ممكن است درحال رساندن پيامي به مغز باشد. 

واكنش عجيب بدن انسان

چرا پياز اشك چشم‌ها را در مي‌آورد؟

وقتي كه شما پياز را پوست كنده و قاچ مي‌كنيد، سلول‌هاي پياز را پاره مي‌كنيد و آنزيم‌هايي كه گازي به‌نام پروپانتيل سولفكسيد، توليد مي‌كنند آزاد مي‌شوند. وقتي كه گاز به چشمان شما مي‌رسد، اشك از چشم‌ها جاري مي‌شود و اسيد سولفوريك بسيار رقيقي توليد مي‌شود كه چشم را مي‌سوزاند.
در اين هنگام، مغز به چشم پيغام مي‌دهد كه اشك بيشتري جاري شود و چشم‌ها قرمز و متورم شود. هرچه بيشتر پياز خرد كنيد، گاز بيشتري توليد شده و بيشتر اشك مي‌ريزيد.
قبل از اينكه پياز را خرد كنيد، آن را داخل فريزر بگذاريد تا از سوزش و اشك چشم‌ها جلوگيري كند. دماي سرد، روند آزاد شدن آنزيم‌ها را كند مي‌كند. بنابراين در سوزش و اشك چشم‌ها تاخير ايجاد مي‌شود.

اشك چشم

پيشنهاد مطالعه: مطلب چند همسري زنان در قبيله‌اي آفريقايي‌! را مطالعه كنيد.

قوانيني عجيب و حيرت انگيز

۶ بازديد

قوانيني در جهان وجود دارد كه با شنيدن آن‌ها، با خود ميگوييم قانون‌گذاران هنگام تصويب آن‌ها با خود چه فكري مي‌كردند.

قوانين عجيب

با اينكه اكثر قوانين وضع‌شده در كشورها، از منافع فردي و اجتماعي مردم محافظت مي‌كنند، هر از چند گاهي قوانين عجيب و غيرمنطقي‌اي در گوشه و كنار جهان ديده مي‌شود. در ادامه با مجله دلتا همراه باشيد تا شماري از اين قوانين عجيب و خنده‌دار را براي شما بازگو كنيم.

آدامس جويدن در سنگاپور

اگر به سنگاپور سفر مي‌كنيد، پيشنهاد مي‌كنيم براي خوش‌بو كردن دهان خود از قرص‌هاي نعنا به‌جاي آدامس استفاده كنيد. در ميان فهرست طولاني مواردي كه اجازه‌ ورود به سنگاپور را ندارند، نام آدامس نيز ديده مي‌شود. اين قانون كه يكي از عجيب‌ترين قوانين دنيا هم هست، با هدف تميز نگه‌داشتن مكان‌هاي عمومي وضع شده است. البته آدامس‌هاي مخصوص بهداشت دندان و آدامس‌هاي حاوي نيكوتين از اين قانون مستثني هستند.

قوانين عجيب

 رد شدن مرغ‌ها از خيابان در گرجستان

بي‌شك يكي از عجيب‌ترين قوانين دنيا متعلق به كشور گرجستان است. شهروندان گرجستان، بايد مراقب مرغ‌هاي خود باشند كه از خيابان‌ها عبور نكنند. اين قانون در واقع از افراد مي‌خواهد كه تحت هر شرايطي مراقب مرغ‌ و جوجه‌هاي خود باشند.

قوانين عجيب

 پوشيدن كفش پاشنه‌بلند در يونان

اگر در سفر به يونان مي‌خواهيد در شهرهاي تاريخي اين كشور قدم بزنيد، پيشنهاد مي‌كنيم كفش‌هاي پاشنه‌بلند خود را نبريد. اين قانون يكي از سرسختانه‌ترين قوانين اين كشور است و نه تنها جريمه دارد، بلكه ممكن است به زندان بيفتيد. دليل اين قانون اين است كه، قدم‌زدن با اين كفش‌ها در برخي محيط‌هاي باستاني ممكن است به اين آثار آسيب برساند.

قوانين عجيب

 تمام شدن بنزين در اتوبان‌هاي آلمان

يكي ديگر از عجيب‌ترين قوانين دنيا مربوط به كشور آلمان است. رانندگي پرسرعت با ماشين‌هاي آلماني در اتوبان‌هاي اين كشور بسيار لذت‌بخش است. اما فراموش نكنيد كه علاوه‌بر كيلومتر‌ شمار، بايد مراقب نشانگر بنزين هم باشيد. تمام شدن بنزين خودرو در اتوبان‌هاي اين كشور غيرقانوني است. هر شهروند محترم آلماني بايد همه‌ چيز را پيش‌بيني و براي آن‌ها برنامه ريزي كند.

بنزين در اتوبان‌هاي آلمان

كودك خود را در دانمارك گم نكنيد

عجيب‌ترين قانون كشور دانمارك اين است كه كودكاني كه ‏گم مي‌شوند و والدين آن‌ها به مدت زمان ۲ ساعت نتوانند آن‌ها را پيدا كنند. شهروندان دانماركي مي‌توانند حضانت فرزندان را بر عهده بگيرند.

كودك در دانمارك

پرورش خرس خانگي در آفريقا

در آفريقاي جنوبي، مي‌توان خرس‌ها را به‌عنوان حيوانات خانگي پرورش داد. وجود خرس در خانه جرم محسوب نمي‌گردد. ولي آوردن آن‌ها به مكان‌هاي عمومي و سواحل ايراد دارد.

خرس خانگي در آفريقا

كشور فرانسه و امكان ازدواج با اموات

در كشور فرانسه يك قانون عجيب وجود دارد و آن اين است كه اگر شخصي مردي را دوست داشته باشد و قبل از اين كه بتواند با او ازدواج كند، آن مرد بميرد، زن مي‌تواند با مرده آن مرد به صورت قانوني ازدواج كند.

ازدواج با اموات

پيشنهاد مطالعه: مطلب با سازه‌هاي حيرت‌انگيز دنيا در هنر معماري آشنا شويد! را بخوانيد.

چند همسري زنان در قبيله اي

۹ بازديد

شايد بتوان گفت كه آفريقا بكرترين و دست نخورده‌ترين مكان دنيا از نظر آداب و رسوم است و هنوز هم چيزهاي زيادي در آن يافت مي‌شود كه از قرن‌ها پيش ديگر در ساير نقاط جهان يافت نمي‌شوند.

قبيله وودابي

در قاره شگفت انگيز آفريقا هنوز هم قبائلي وجود دارند كه به‌دور از هياهوي دنياي مدرن اطرافشان، همان سنت‌هاي قديمي خود را انجام مي‌دهند كه از نظر انسان امروزي بسيار بدوي و غيرقابل باور خواهد بود. با مجله دلتا همراه باشيد تا شما را با يكي از سنت‌هاي عجيب‌ آفريقايي، در قبيله وودابي آشنا كنيم.

در انتهاي فصل بارندگي در نزديكي رودخانه چاد در شمال نيجر، مردم قبيله وودابي (Wodaabe) براي برگزاري جشن «كيور سالي» يا «جشنواره صحرا نشين‌ها» دور هم جمع مي‌شوند. در اين جشنواره مسابقه‌اي به نام «گِرِوول» برگزار مي‌گردد كه در آن مردان بر اساس زيبايي با هم رقابت مي‌كنند.
قبيله وودابي
در اين مسابقه، مردان جوان بخصوص دامداران با آرايش كامل، زيورآلات و برترين لباس‌هايي كه دارند كنار هم مي‌ايستند تا داوران زن، زيباترين آن‌ها را گزينه كنند. در اين مراسم، دندان‌ها و چشم‌هاي سفيد طرفداران بيشتري دارند، از اين رو مردهاي جوان تا جايي كه مي‌توانند پوزخند مي‌زنند و دهان و چشم‌هايشان را به شكل‌هاي گوناگون باز مي‌كنند تا نظر داوران را جلب كنند.
قبيله وودابي

اسم ديگر اين مراسم زن دزدي است و مرداني كه بتوانند هر ساله دل زنان اين قبيله را به‌دست آورند، زن را از شوهر قبلي‌ او مي‌دزدند.

همچنين، زنان قبيله وودابي در كشور نيجر طبق آداب و رسوم سنتي حق دارند سالي يكبار شوهر خود را عوض كنند.

آرايش مردان

در اين مراسم يك هفته‌اي، مردان قبيله وودابي در آفريقا براي جلب توجه زنان و ازدواج با آنان خود را آرايش مي‌كنند.

آفريقا

اين كار ساعت‌ها طول مي‌كشد و براي آرايش خود از خاك رس، استخوان و اسيد استفاده مي‌كنند. اعتقاد مردان وودابي بر اين است كه آرايش به آنان قدرت جادويي مي‌دهد.

البته مردان در اين راه مشقت زيادي را نيز متحمل مي‌شوند. آن‌ها براي پيدا كردن پودر چاي نارنجي كه در نزديكي كوهي در جونگوريا در نيجر قرار دارد، حدود ۱۴۰۰ كيلومتر سفر مي‌كنند. مردان وودابي خود را زيباترين مردم جهان مي‌دانند.

همچنين هر مرد قبيله‌اي كه خود را آرايش مي‌كند يك آينه كوچك نيز به همراه خود دارد و دائما خود را در آن نگاه مي‌كند. انتخاب شوهر نيز توسط زنان اين قبيله عجيب است. مردان در يك صف مي‌ايستند و زن در حالي كه پشت به آن‌ها است بدون اينكه نگاهشان كند يكي را براي همسري انتخاب مي‌كند.

پيشنهاد مطالعه: مطلب تبديل زباله‌هاي مدرن به زيورآلات! را مطالعه كنيد.

وسايلي كه ساخت آنها را مديون سفرهاي فضايي هستيم؟

۱۴ بازديد

آيا مي‌دانستيد خيلي از اختراعاتي كه هر روز از آن‌ها استفاده مي‌كنيم در واقع به دست دانشمندان و مهندسان فضايي طراحي شده‌اند؟

سفرهاي فضايي

اگر انسان نسبت به جهان هستي و فضا كنجكاو نبود، شايد هيچوقت نه گوشي‌ها دوربين داشتند نه كامپيوترها. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا با وسايلي كه ساخت آن‌ها را مديون سفرهاي فضايي هستيم، آشنا خواهيد شد.

۱. كفش‌هاي ورزشي

اگر فناوري ساخت لباس‌هاي فضانوردي نبود، از كفش‌هاي راحت ورزشي به شكلي كه امروزه استفاده مي‌كنيم، استفاده نمي‌شد. كفي ضربه‌گيري كه در وسط كفش‌هاي ورزشي قرار دارد، با همان فناوري‌‌ ساخته مي‌شود كه در توليد لباس‌هاي فضانوردي به كار مي‌رود. در لباس فضانوردان، ضربه گير به‌منظور استحكام بيشتر استفاده مي‌شود.

سفرهاي فضايي

۲. گوشي‌هاي دوربين دار

اگر بخواهيم چيزي را روي دستگاهي نصب كنيم و آن را به فضا بفرستيم، از جهت اندازه و وزن با محدوديت زيادي روبه‌رو هستيم. به همين دليل در دهه ۱۹۹۰، گروهي براي ساخت دوربين‌هاي بسيار كوچك و سبك دست به‌كار شدند. امروزه، دوربين‌هاي گوشي‌ها نيز با استفاده از همين فناوري ساخته مي‌شود.

سفرهاي فضايي

۳. موس

كسي كه براي اولين بار موس را اختراع كرد يكي از محققين ناسا بود. البته او اين اختراع را با نام «نشانگر محل x-y در صفحه نمايش» ثبت كرده است. هدف از ساخت اين وسيله راحت‌تر كردن تعامل ميان كامپيوترها و فضاپيما بود. اين محقق نمي‌دانست سال‌ها بعد با اختراع خود زندگي بسياري از افراد را تحت تاثير قرار خواهد داد.

سفرهاي فضايي

۴. سيستم‌هاي تصفيه هوا

فضانوردان براي آنكه بتوانند در سفرهاي طولاني مدت فضايي دوام آورند به يك منبع غذايي قابل اتكا نياز دارند. ايجاد سيستم گردش هوا براي پرورش مواد غذايي، چالش بزرگي براي مهندسان فضايي بود. اما آن‌ها راه حلي براي اين چالش پيدا كردند كه به فناوري‌ تصفيه هوا تبديل شد. امروزه، از اين دستگاه‎‌ها در بيمارستان‎‌ها، خانه‎‌ها، فروشگاه‌هاي مواد غذايي و … استفاده مي‎‌شود.

سفرهاي فضايي

۵. جاروهاي شارژي

سال‌ها پيش ناسا موتوري طراحي كرد، تا بتواند از لايه‌هاي عميق كره ماه نمونه برداري كند. اين همان فناوري‌ ساخت جاروهاي كوچك، دستي و پراستفاده يعني جاروهاي شارژي است.

فضانوردي

۶. لامپ‌هاي ال‌اي‌دي

لامپ‌ ال‌اي‌دي نسبت به لامپ‌ معمولي ايمن‌تر است و مقاومت بيشتري در برابر شكستگي دارد. همچنين، اين لامپ‌ برق كمتري مصرف مي‌كند. به همين دليل اين روزها طرفداران زيادي پيدا كرده‌ است. از فناوري چراغ‌هاي ال‌اي‌دي (قرمز رنگ) در ابتدا براي پرورش گياه در فضا استفاده مي‌شد.

فضانوردي

پيشنهاد مطالعه: مطلب عينك هوشمند گوگل بالاخره راهي بازار شد! را بخوانيد.

سازه هاي حيرت انگيز دنياي معماري

۶ بازديد

سبك عجيبي در دنيا معماري وجود دارد كه انگار ساختمان‌ها در حال فروريختن و كج شدن هستند.

فرانك گري

فرانك گري يكي از پيشگامان سبك فولدينگ در عرصه معماري است كه هرگز به شيوه معمولي كار نكرده است. او بيش از نيم قرن را صرف دگرگون كردن معناي طراحي در هنر معماري و خلق فضاهايي با فرم‌ها و سطوح دستكاري شده، كرده است. با مجله دلتا همراه باشيد تا با آثار شگفت انگيز اين معمار آشنا شويد.

در كل مي‌توان گفت معماري فرانك گري هيچ محدوديتي ندارد و يك معماري شخصي و غيرتقليدي محسوب مي‌شود.

سالن كنسرت والت ديزني (لس آنجلس، كاليفرنيا)

اين پروژه، سالن كنسرت والت ديزني است كه در سال ۲۰۰۳ افتتاح شد و از معروف‌ترين تالارهاي كنسرت در آمريكا به‌شمار مي‌رود. منتقدين و عموم مردم بر اين باور هستند كه اين ساختمان، نماد صبر است. طرح با ظاهر يك كشتي بزرگ، بازتاب علاقه طولاني مدت اين معمار به قايق‌راني است. همچنين، اين ساختمان متشكل از هزاران قطعه فولاد ضد زنگ است.

فرانك گري

غرفه المپيك ماهي (بارسلونا، اسپانيا)

مجسمه ماهي از فولاد ضد زنگ طلايي براي غرفه المپيك ۱۹۹۲ در بارسلونا، نمونه‌اي ديگر از هنر معماري فرانك گري است. اين پروژه نشان دهنده پيشرفت تكنولوژي در معماري است. چراكه از يك نرم افزار سه بعدي طراحي هواپيما، براي تحقق اين مفهوم استفاده شده است.

فرانك گري

موزه گوگنهايم بيلبائو (بيلبائو، اسپانيا)

ساختمان گوگنهايم در اسپانيا، در دل يك كوه سنگ، شيشه و تيتانيوم تراشيده شده است. نكته هيجان انگيز اين ساختمان اين است كه، در مدت يك شب، از يك مركز پساصنعتي رو به افول، تبديل به قطب فرهنگ و معماري شد. اين موزه سبك فولدينگ، جايگاه اين معمار را به‌عنوان يك استاد در ميان معماران تثبيت كرده است و موجب تحريك اقتصاد شهر بيلبائو در اسپانيا شد.

فرانك گري

موزه EMP (سياتل، واشنگتن)

اين موزه از صفحات فولادي ضدزنگ و صفحات آلومينيومي رنگي يكنواخت ساخته شده است. موزه EMP زاييده افكار موسس مايكروسافت است. اين پروژه، تاكيد بر سنت‌ها و موسيقي نواحي شمال غربي اقيانوس آرام را نشان مي‌دهد.

فرانك گري

بنياد لويي ويتون (پاريس، فرانسه)

بنياد لويي ويتون فرانك گري در محوطه يك پارك در پاريس مستقر شده است. اين پروژه معماري در سال ۲۰۱۴ تكميل شد. ساختار بيروني اين ساختمان شبيه يك كشتي با ۱۲ بادبان است. همچنين، شيشه‌ به كار رفته در نماي اين ساختمان، با روش پيشرفته ميلي‌متري به شكل منحني درآمده‌ است.

فرانك گري

مارتا هرفورد (هرفورد، آلمان)

در اين ساختمان، آجر قرمز با يك سقف فولادي ضد زنگ درخشان تركيب شده است. همچنين، اين ساختمان شامل يك كارخانه نساجي در حياط خود است.

معمار آوانگارد

مركز استاتا (كمبريج، ماساچوست)

اين ساختمان براي موسسه فناوري ماساچوست (ام‌آي‌تي) طراحي شده است.

معمار آوانگارد

ساختمان IAC (نيويورك، نيويورك)

اين ساختمان ۹ طبقه، يكي از جذاب‌ترين ساختمان‌هاي اداري در جهان است. ساختمان اصلي اين سازه، شيشه‌اي است و برج‌هاي پيچ‌خورده اطراف ساختمان، همانند يك قايق بادباني عمل مي‌كنند.

هنر معماري

پيشنهاد مطالعه: مطلب مواد بازيافتي به كمك المپيك توكيو مي‌آيند! را بخوانيد.

از دزديدن عروس تا زندگي با حيوانات در كنيا

۸ بازديد

چيزي كه مردم كنيا را از ديگر مردم جهان متمايز ساخته است، آداب و رسوم عجيبي است كه در اين كشور وجود دارد.

سنت باور نكردني

كنيا كشوري است كه در آفريقا واقع شده است و از جاذبه‌هاي توريستي فراواني برخوردار مي‌باشد. همچنين، اين كشور از نظر تنوع فرهنگي و آداب و رسوم مي‌تواند حرف اول را در جهان بزند. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا مي‌خواهيم شما را با چند سنت باور نكردني كه هنوز در ميان قبيله‌هاي آفريقايي وجود دارند آشنا كنيم. با ما همراه باشيد.

دزديدن عروس

در قبيله لاتوكا در كنيا، يك سنت باور نكردني وجود دارد و آن اين است كه، وقتي يك مرد جوان مي‌خواهد ازدواج كند، بايد روش جالبي را براي به‌دست آوردن همسر آينده‌ خود انتخاب كند و آن چيزي نيست، جز اين‌كه همسر آينده خود را بدزدد.

والدين و بزرگترهاي خانواده مرد جوان، به خانه پدر دختر رفته و از او مي‌خواهند اجازه ازدواج دخترش را با پسر آن‌ها بدهد. در صورتي كه وي با اين موضوع موافقت كند در برابر چشم همه، خواستگار را به نشانه پذيرفتن درخواست او كتك خواهد زد. اما در صورتي كه پدر با ازدواج دختر خود موافقت نكند، خواستگار دست بردار نبوده و در صورت رضايت ندادن خانواده دختر او را خواهد دزديد.

سنت باور نكردني

تف كردن به معناي دعاي خير

اعضاي قبيله ماسايي در كنيا و تانزانيا، تف كردن را روشي براي ابراز كردن دعاي خوشبختي مي‌دانند. مردان با ريختن آب دهان خود روي بدن نوزادان براي او آرزوي خوشبختي مي‌كنند. آن‌ها بر اين باور هستند كه اگر اين كار را نكنند و يا با روش‌هاي ديگر تولد او را تبريك بگويند بدون شك آن بچه نفرين شده خواهد شد. جنگجويان ماسايي نيز قبل از دست دادن، با بزرگان قبيله خود آب دهان خود را كف دست خود مي‌ريزند.

سنت باور نكردني

ضد آفتاب قرمز

مردم قبيله هيمبا در شمال كنيا، صورت‌هاي خود را با تركيبي از چربي طبيعي و يك نوع خاك رس خاص مي‌پوشانند. اين ماده به دليل داشتن مقادير زيادي اكسيد آهن قرمز رنگ است و از صورت آن‌ها در برابر نور شديد آقتاب محافظت مي‌كند. به همين دليل مردم هيمبا اكثرا پوستي متمايل به رنگ قرمز دارند.

سنت باور نكردني

 تميز كردن بدن مرده

قبيله چوايكي از بزرگ‌ترين قبايل آفريقا است كه در سراسر آفريقاي جنوبي و مركزي زندگي مي‌كنند. وقتي يكي از افراد اين قبيله مي‌ميرد، جنازه او را به جنگل برده و گلوي او را مي‌برند و آب را با فشار وارد بدن او مي‌كنند تا به اصطلاح تميز شود. آن‌ها اين كار را تا زماني كه روده‌ها و معده شخص مرده كاملا پاك شود ادامه مي‌دهند.

زندگي با حيوانات

مردم قوم ماسايي در كنيا و تانزانيا قوانين سخت گيرانه‌اي براي كشتن جانوران وحشي دارند. آن‌ها عمدتا دامداري مي‌كنند اما به حيوانات وحشي دست درازي نخواهند كرد. در واقع هر خانداني خود را منتسب به يك گونه خاص جانوري مي‌داند و هر خانواده، حيواني كه منتسب به خود مي‌داند را در كنار خود داشته و مانند يكي از اعضاي خانواده با آن رفتار خواهند كرد.

سنت هاي عجيب در كنيا

پيشنهاد مطالعه: مطلب امپراطوري زنان كجاست؟ را مطالعه كنيد.

عينك هوشمند گوگل بالاخره راهي بازار شد

۸ بازديد

تكنولوژي عينك هوشمند، ايده جديدي نيست، اما توجه بسياري از رسانه‌ها و كاربران را به خود جلب كرده است.

عينك هوشمند گوگل

شركت گوگل، چند سال پيش روي پروژه عينك هوشمند كار مي‌كرد، تا اينكه بطور كل ساخت چنين محصولي متوقف شد. اما گوگل تصميم گرفته است، دوباره پروژه ساخت عينك هوشمند را ادامه دهد و شانس خودش را در بازار گجت‌هاي پوشيدني امتحان كند. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا درباره اين عينك هوشمند گوگل بيشتر بخوانيد.

عينك گوگل در واقع يك كامپيوتر پوشيدني به حساب مي‌آيد. گوگل با يك طراحي ساده و معمولي سعي بر آن داشته است كه عينكي با وزن كمتر از يك عينك آفتابي توليد كند كه به مدت يك روز باتري آن شارژ را نگه مي‌دارد.

ديد كاربر از پشت عينك هوشمند

اين عينك بدون شيشه است. در واقع يكي از چشم‌هاي كاربر كاملا آزاد بوده و تصوير توسط يك منشور بر روي چشم ديگر تابش مي‌شود. تصوير نهايي معادل يك نمايشگر ۲۵ اينچي است، مادامي كه كاربر در فاصله ۲٫۵ متري آن قرار بگيرد.

يك دوربين ۵ مگاپيكسلي در جلوي عينك وظيفه عكس‌برداري و فيلم‌برداري با كيفيت ۷۲۰ پيكسل را دارد. اين دوربين به همراه صفحه نمايش، صفحه كنترل لمسي، باتري و ساير اجزا در سمت راست كاربر قرار داشته و بقيه اجزاي عينك در قاب آن قرار گرفته‌ است.

نحوه برقراري ارتباط كاربر با عينك

اين دستگاه قابليت ارتباط با اينترنت به صورت واي-فاي را دارد. همچنين، با اتصال به تلفن‌هاي هوشمند، مي‌توان از اينترنت ۳G و ۴G بر روي اين عينك گوگل استفاده كرد.

امكان استفاده از فناوري بلوتوث نيز در اين عينك فراهم است. اما هنوز در نسخه‌هاي اوليه اين دستگاه از درگاه سيم‌كارت، به صورت مجزا استفاده نشده‌ است.

قيمت عينك هوشمند گوگل

انتقال صوت در اين دستگاه نيز با استفاده از تكنولوژي هدايت استخواني صورت مي‌گيرد. يك المنت در داخل گوگل گلس، فريم عينك را به لرزه درمي‌آورد و اين لرزش از طريق فريم به استخوان جمجمه كاربر منتقل مي‌شود.

علت لزوم كاربرد اين تكنولوژي اين است كه به كاربر امكان شنيدن صداهاي محيطي را بدهد و خطر تصادف يا موارد مشابه بخاطر نشنيدن صداها، كاربر را تهديد نكند.

سيستم عامل اين عينك اندرويد است و حافظه داخلي آن، ۱۶ گيگابايت است كه ۱۲ گيگابايت آن قابل استفاده است. همچنين، اپليكيشن‌هاي پيام‌رسان، گاه‌شمار گوگل، گوگل مپس، فضاي اجتماعي گوگل پلاس، جستجوگر گوگل، چت تصويري گوگل و ساير موارد قبل از ارائه اين عينك مورد استفاده كاربران گوگل بوده‌اند.

كنترل اين عينك از طريق فرمان صوتي، صفحه لمسي جانبي و دكمه‌اي كه روي آن قرار داده شده است، انجام مي‌شود.

پيشنهاد مطالعه: مطلب كاربردي‌ترين اپليكيشن‌هاي سفر بدون نياز به اينترنت! را بخوانيد.