حلوا گردويي اصيل تبريزي با تمام نكات

۷ بازديد
گردو منبع خوبي از ويتامين‌ها و مواد معدني مختلفي ازجمله ويتامين B6، ويتامين E و ... بوده و براي بهبود عملكرد مغز، كاهش بيماري‌هاي قلبي، پيشگيري از سرطان سلامت پوست و مو مفيد است. كنجد در محافظت از سلامت قلب، بهبود فشارخون، مبارزه با سرطان و تنظيم هورمون‌ها اهميت دارد.
حلوا گردويي

حلوا گردويي يكي از قديمي‌ترين سوغات‌هاي تبريز است. اين شيريني سنتي، معمولا پس از ناهار و شام و همراه با چاي سرو مي‌شود، اما مي‌توانيد آن را به همراه نان، به‌عنوان يك صبحانه‌ مفصل و مقوي هم‌ميل كنيد. خوردن اين حلواي خوشمزه در وعده صبحانه باعث مي‌شود تا بخشي از انرژي موردنياز بدن خود را در طول روز تامين كنيد، چراكه اين دسر بسيار مقوي بوده و شامل گردو و كنجد است.

نكته جالب در مورد اين شيريني جذاب اين است كه براي تهيه آن به مواد اوليه زيادي نياز نخواهيد داشت و احتمالا همين حالا بيشتر مواد موردنياز براي تهيه آن را در منزل داريد. فقط كافي‌ است يك‌بار اين شيريني خوشمزه را درست كنيد تا طرفدار دائمي آن شويد. در ادامه با مجله دلتا همراه باشيد تا طرز تهيه حلوا گردويي اصيل تبريزي را به شما آموزش دهيم.

مواد لازم براي تهيه حلوا گردويي اصيل تبريزي

  • گردو (آسياب شده) يك پيمانه
  • برنج نيم دانه دو پيمانه
  • كنجد (آسياب شده) نصف پيمانه
  • روغن مايع سه‌چهارم پيمانه
  • شكر يك و نيم پيمانه
  • پودر نارگيل به مقدار لازم
  • پودر پسته به مقدار لازم

طرز تهيه حلوا گردويي اصيل تبريزي

مرحله اول

اين حلواي مقوي و خوشمزه را مي‌توانيد در كنار يك ليوان چاي خوشرنگ سرو كنيد و از طعم آن لذت ببريد. ‌براي تهيه حلوا گردويي، ابتدا بايد برنج نيم دانه را بشوييد. سپس آن در ظرفي ريخته و روي آن آب بريزيد. اجازه دهيد برنج به مدت ۲ ساعت خيس بخورد.

مرحله دوم

پس از گذشت ۲ ساعت، يك قابلمه روي حرارت گذاشته و روغن مايع را در آن بريزيد‌. سپس برنج خيس‌خورده را آبكش كرده و داخل قابلمه بريزيد. گردو‌ها را آسياب كرده و كنار بگذاريد. كنجد را به همراه گردوي آسياب شده به مواد داخل قابلمه اضافه كرده و قابلمه را روي حرارت بگذاريد. مواد را خوب تفت دهيد. سپس يك پارچ را آب كنيد. شكر را به آب پارچ اضافه كرده و هم بزنيد.

مرحله سوم

آب و شكر را به قابلمه اضافه ‌كرده و اجازه دهيد بجوشد. سپس زير حرارت را كم كنيد و در قابلمه را بگذاريد تا برنج بپزد. هرچند وقت يك‌بار برنج را هم بزنيد تا ته نگيرد. پس‌ازاينكه برنج به غلظت رسيد، در قابلمه را برداشته و با يك قاشق چوبي هم بزنيد تا برنج ته نگيرد‌. يك سيني را باكمي كره يا روغن چرب كنيد. هنگامي‌كه آب برنج گرفته شد و به روغن افتاد، آن را داخل سيني‌ چرب‌شده بريزيد و با يك قاشق سطح آن را صاف كنيد.

مرحله چهارم

پس از صاف كردن سطح سيني، آن را كنار بگذاريد تا حلوا كاملا سرد شود. سپس با يك چاقوي تيز حلوا را به شكل لوزي‌ها يا مربع‌هاي يك اندازه برش دهيد. روي حلوا گردويي را با پودر پسته، پودر نارگيل و كنجد تزئين كنيد. حالا حلوا گردويي اصيل تبريزي شما آماده است. نوش جان!

چند نكته براي تهيه حلوا گردويي اصيل تبريزي

  • در صورت تمايل مي‌توانيد در مرحله سوم، يك قاشق غذاخوري زعفران دم‌كرده به مواد حلوا گردويي اضافه كنيد.
  • به‌جاي برنج، در صورت تمايل مي‌توانيد از آرد برنج استفاده كنيد.
  • خوردن اين شيريني لذيذ به دليل اينكه طبع گرمي دارد، در اين روزهاي همه گيري كرونا در كنار چاي بسيار مقوي است.

پيشنهاد مطالعه : براي آشنايي با طرز تهيه انواع غذاهاي لذيذ مطلب دستور شير برنج عسلي فوري و خوش‌طعم را مطالعه كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.