آرشیو آذر ماه 1399

مجله گردشگري

چين نمونه خاك ماه را به زمين آورد

۲۴ بازديد

كپسول دربردارنده‌ي خاك و سنگ‌هاي ماه با فرود در ناحيه مغولستان داخلي در چين، مأموريت پيچيده‌ چانگ‌اي ۵ را به پايان رساند.

رسانه دولتي چين تأييد كرد كه نخستين مأموريت اين كشور براي آوردن نمونه خاك ماه به‌تازگي به ‌همراه محفظه‌اي حاوي سنگ‌هاي قمري به زمين بازگشته است. كپسول شامل نمونه كه فضاپيماي چيني دو هفته‌ي پيش آن را از سطح ماه برداشت كرده بود، شب گذشته پس از عبور از جو زمين با چتر نجات در ناحيه‌ مغولستان داخلي فرود آمد. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا درباره اين ماموريت مي‌خوانيد.

چين نمونه خاك ماه را به زمين آورد

فرود كپسول، پايان مأموريت قمري به‌شدت پيچيده چانگ‌اي ۵ را رقم زد. اين مأموريت چهارم آذر پرتاب شد و مجموعه‌اي متشكل از چهار فضاپيماي رباتيك را روانه مدار ماه كرد. ۱۱ آذر، دو فضاپيما شامل سطح‌نشين و ماژول صعود روي سطح ماه فرود آمدند تا نمونه‌هايي از سنگ‌هاي قمري برداشت كنند. به‌ محض آن‌كه مواد كافي جمع‌آوري شد، صعودگر از روي ماه برخاست و نمونه‌ها را تا اتصال به فضاپيماي مدارگرد با خود حمل كرد.

سپس سفر بازگشت به زمين آغاز شد. ماژول صعود نمونه خاك ماه را به فضاپيماي ديگري منتقل كرد كه در مسير بازگشت به خانه قرار داشت. شب گذشته، كپسول حاوي نمونه درون جو شيرجه زد و در نهايت با چتر نجات روي زمين فرود آمد. فرود كپسول مأموريت چانگ‌اي ۵، چين را پس از ايالات متحده و شوروي سابق به سومين كشوري تبديل كرد كه نمونه‌هاي ماه را به زمين ‌آورده است. درواقع آخرين بار شوروي سابق با مأموريت رباتيك لونا ۲۴ در سال ۱۹۷۸ موفق شده بود سنگ‌هاي قمري را به زمين بياورد.

پس از فرود، مقام‌هاي چيني موقعيت كپسول را شناسايي و آن را به‌سرعت به آزمايشگاه منتقل كردند. چين اميدوار است حداكثر ۴ كيلوگرم مواد از ناحيه‌اي كاوش‌نشده از ماه به‌ نام «اقيانوس طوفان‌ها» جمع‌آوري كرده باشد. اين بخش از سطح قمري بسيار هموارتر از ديگر نواحي است و دانشمندان گمان مي‌كنند سنگ‌هاي آنجا در اثر فعاليت اخير آتشفشاني يك‌دست شده‌اند. مطالعه اين مواد در محيط آزمايشگاه مي‌تواند از تكامل ماه و همچنين كل تاريخچه‌ پيچيده‌ منظومه‌ زمين و ماه درك بهتري به دانشمندان بدهد.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه بيشتر مطلب «شواهدي كه از وجود سياره نهم در منظومه شمسي خبر مي‌دهد» را بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

رقابت دانش آموزان در ماه با ماشين هاي كنترلي

جف بزوس: بلو اوريجين اولين زن را به سطح ماه مي‌برد

موشك استارشيپ نخستين انسان را در سال ۲۰۲۴ به مريخ خواهد برد

مسير جديدي در منظومه شمسي براي سفرهاي فضايي

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

بازسازي مغز دايناسور

۲۳ بازديد

دانشمندان براي دسترسي به اطلاعات بي‌سابقه‌اي از دايناسور هاي تاريخي، مغز يكي از قديمي ترين آنها را بازسازي كردند. به اين ترتيب اطلاعاتي از اين فسيل به دست آمد كه تاكنون شبيه به آن ديده نشده بود.

بازسازي مغز دايناسور

دانشمندان به لطف فناوري هاي جديد قادر به شناخت بيشتري در مورد دايناسورها شده اند و اين بار اين اتفاق در مورد يكي از قديمي ترين آنها كه بيش از ۲۰۰ ميليون سال پيش زندگي مي كرده، رخ داده است. مطالعه جديدي كه مربوط به بازسازي ديجيتالي مغز يكي از اولين دايناسورها است، عادت هاي غذايي و چالاكي آن را روشن كرده است. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا درباره بازسازي مغز دايناسور مي‌خوانيد.

بازسازي مغز دايناسور تكودونتوسور

دانشمندان دانشگاه “بريستول”(Bristol) با انتشار نسخه‌اي ديجيتالي مغز اين دايناسور موسوم به “تكودونتوسور“(Thecodontosaurus) را بازسازي كردند و در پي آن اطلاعاتي را كشف كردند كه قبلاً در هيچ فسيلي ديده نشده بود.

“تكودونتوسور” يا دايناسور چاله‌دندان معروف به “دايناسور بريستول”، دايناسوري گياه‌خوار و كوچك بوده كه در اواخر دوره ترياس و اوايل ژوراسيك مي‌زيسته است. فسيل‌هاي اين دايناسور در انگليس و ولز يافت شده‌اند. اولين فسيل تكودونتوسور در سال ۱۸۴۳ در بريستول انگليس كشف شد.

تكودونتوسور بدني كوچك و به درازاي ۱٫۲ متر داشته است. دم او دراز و سر و گردنش كوچك بوده است. وزن بدن تكودونتوسور را در حدود ۱۰ كيلوگرم تخمين زده‌اند. اين دايناسور بر روي دو پا راه مي‌رفته و از دستان خود فقط در هنگام جهش يا خوردن گياهان كوتاه استفاده مي‌كرده است. همچنين دندان‌هاي او كوچك و مناسب تغذيه از گياهان بوده است.

دانشمندان از طريق بازسازي مغز دايناسور به اطلاعات بيشتري در مورد اين موجود دست پيدا كردند. در اين بازسازي از مدل‌هاي سه بعدي سي تي اسكن و روش‌هاي تصويربرداري و مدلسازي سه بعدي استفاده شد. آنتونيو بالل، از محققين اصلي اين بررسي مي‌ گويد: با كمك نرم‌افزارها توانستيم شكل مغز و گوش داخلي را با كمك حفره هاي موجود در فسيل بازسازي كنيم. تجزيه و تحليل بازسازي‌ها نشان مي دهد كه اين موجود با ثابت نگه داشتن سر و چشم و نگاه در حين حركت يك مغز كاملاً توسعه يافته داشته است. پيش از اين تصور مي‌شد كه اين موجود فقط از گياهان تغذيه مي كرده اما به نظر مي رسد وي گاهي طعمه اي را نيز شكار مي كرده است.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه بيشتر مطلب «كشف ۹ گونه جديد حشرات در قرنطينه» را بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

پيش‌بيني‌هايي درباره ۱۰ سال آينده

سنگ نگاره ۱۲ هزار ساله در جنگل‌هاي آمازون

كشف قديمي ترين اجداد انسان

كشف ۹ گونه جديد حشرات در قرنطينه

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

هجوم صدها كركس‌ سياه به پنسيلوانيا

۲۷ بازديد

تغييرات آب‌وهوايي و عقب افتادن زمان مهاجرت، باعث هجوم كركس سياه به پنسيلوانيا شده است. اين پرندگان ضمن وارد آوردن خسارات زياد به اموال، موجب رعب‌ و‌ وحشت مردم نيز شدند.

كركس سياه

ساكنان شهر ماريتا در ايالت پنسيلوانياي آمريكا اين روزها حس حضور در لوكيشن واقعي فيلم پرندگان آلفرد هيچكاك را دارند. تنها اين بار به‌جاي مرغ‌هاي دريايي و گنجشك‌ها، مردم شهر مورد هجوم كركس سياه قرار گرفتند. اين پرندگان لاشخور جثه‌اي نسبتا بزرگ دارند و طول بالاهايش به ۱،۵ متر نيز مي‌رسد. كركس‌ها هم‌اكنون مشغول سوراخ كردن پشت‌بام‌ها و واژگون كردن سطل‌هاي زباله و انداختن فضولات خود روي درختان هستند. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا درباره اين اتفاق مي‌خوانيد.

هجوم كركس سياه

برخي از مردم براي فراري دادن اين پرندگان به كوبيدن قابلمه و ماهي‌تابه متوسل شدند. حتي برخي هم مواد آتش‌بازي روشن كردند. برخي هم به راهكار خلاقانه‌تري دست زده و كركس‌هاي تاكسيدرمي‌شده‌اي را جلوي منازل خود آويزان كردند. ظاهرا اين پرندگان لاشخور از ديدن اجساد همنوعان خود به وحشت مي‌افتند. بااين‌حال، اين راهكارها موقتي هستند و با توجه به آنكه كركس سياه پرنده‌اي محافظت شده محسوب مي‌شود، امكان شكار بدون جواز آن‌ وجود ندارد. در آمريكا زنده‌گيري، كُشتن يا نگه‌داري بدون مجوز كركس‌هاي سياه غيرقانوني است و متخلفان به جريمه نقدي تا ۱۵ هزار دلار و حبس تا ۶ ماه محكوم مي‌شوند. استفاده از تاكسيدرمي‌هاي كركس مؤثر است، ولي قيمت آن بالا است و نياز به مجوز نيز دارد.

مَت رايس، زيست‌شناس حيات‌وحش، قبلا در سال ۲۰۱۹ به شبكه تلويزيوني پَترويت نيوز گفته بود: «سابقا كركس سياه تنها محدود به قسمت‌هاي جنوب شرقي كشور مي‌شدند. ولي طي چند دهه گذشته و به‌خصوص طي پنج سال گذشته در پنسيلوانيا، شاهد افزايش جمعيت اين پرندگان و متعاقب آن گزارش‌هاي عديده‌اي از خسارات و درگيري‌ بوده‌ايم.» در گذشته، اين پرندگان مهاجرت مي‌كردند، ولي تغييرات آب‌وهوايي باعث مي‌شود كه بيشتر در منطقه بمانند. دردسرهاي كركس‌ها تنها به منازل و ساختمان‌ها محدود نمي‌شود، بلكه اين پرندگان تهديد جدي براي حيوانات كوچك هستند كه همين مشكلات زيادي را براي دامپروران و صاحبان حيوان خانگي به وجود آورده است.

فضولات اين پرندگان لاشخور مي‌تواند باعث از بين رفتن درختان و گياهان شده و بيماري‌هايي مانند سالمونلا (نوعي مسموميت غذايي) و انسفاليت (التهاب مغز) را نيز به وجود بياورد. كركس‌ها از استفراغ به‌عنوان يك مكانسيم دفاعي بهره مي‌برند كه بوي بسيار زننده‌اي دارد. زوجي كه كركس‌هاي سياه به خانه ييلاقي آن‌ها در فلوريدا هجوم آورده بودند، اين بو را به بوي «تعفني كه از هزار نعش پوسيده بلند شده باشد» تشبيه كرده بودند.

وب‌سايت كوآرتز نيز در اين خصوص گزارش داده است كه اين پرندگان لاشخور گاها طعمه‌هاي خود را از ارتفاع حدود ۹۰ متري به زمين پرت مي‌كنند، به دكل‌هاي مخابراتي و ساختمان‌هاي بلند آسيب رسانده و باعث رعب و وحشت مردم مي‌شوند. مسئولان شهر همچون موارد مشابه از ورود به ماجرا خودداري كرده و اعلام كردند كه بودجه عمومي را نمي‌توانند صرف محفاظت از املاك خصوصي كنند. مقامات شهرداري‌ها مي‌توانند درخواست صدور مجوز كُشتن كركس‌هاي سياه را از دولت فدرال كنند و ساكنان هم اميدوار هستند كه كُشتن تعدادي از اين پرندگان باعث فراري دادن بقيه شود.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه بيشتر مطلب «مهم‌ترين گونه هاي در خطر انقراض» را بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

كشف ۹ گونه جديد حشرات در قرنطينه

شرط نجات از تغييرات اقليمي خارج كردن كربن از اتمسفر است

كشف راز انقراض كرگدن پشمالو

با تنبل ترين حيوانات جهان آشنا شويد!

گنجشك ها هم از گياهان به عنوان دارو استفاده مي‌كنند

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

پخش ويديو با جوراب هوشمند

۲۴ بازديد

نت فليكس جورابي را معرفي كرده است كه با استفاده از سنسورهاي حركتي و تشخيص ضربان قلب به فرد در تماشاي برنامه‌هاي تلويزيوني كمك كرده و در صورت نياز پخش را متوقف مي‌كند.

جوراب هوشمند

با نزديك شدن به كريسمس ايام هديه دادن و گرفتن، نت فليكس جوراب هوشمندي ابداع كرده كه اگر در حين تماشاي برنامه تلويزيوني مورد علاقه خود به خواب رفتيد پخش آن‌را متوقف مي‌كند. در طراحي جوراب‌هاي هوشمند نت فليكس از سريال‌هاي معروف الهام گرفته شده است، اما همان‌گونه كه اشاره شد اين جوراب‌ها واقعا هوشمند هستند و اگر فردي كه آن را به پا كرده، خوابش ببرد برنامه دلخواهش متوقف مي‌شود تا چيزي را از روند پخش برنامه از دست ندهد. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا درباره تجهيزات اين جوراب مي‌خوانيد.

پخش ويديو با جوراب هوشمند

تجهيزات لازم براي اين كار داخل هر جوراب تعبيه مي‌شود. طرز كار جوراب هوشمند Netflix ابداعي براي فناوري امروز چيز پيچيده‌اي به حساب نمي‌آيد، يك شتاب‌سنج شرايط و موقعيت قرار گرفتن پا را شناسايي مي‌كند و LED آي‌آر تعبيه شده در اين جوراب در صورت تغيير موقعيت پا به دستگاه تلويزيون، سيگنالي را براي توقف پخش برنامه ارسال مي‌كند. ناگفته نماند در اين حين اگر فردي كه جوراب هوشمند Netflix را به پا كرده در حال بيداري نيز موقعيت پاي خود را تغيير دهد ممكن است غفلتا سيگنالي براي توقف فيلم ارسال شود.

به همين منظور نت‌فليكس براي افرادي كه تمايل دارند اين فرآيند با دقت بيشتري انجام ‌شود پيشنهاد مي‌كند از سنسورهاي تشخيص‌دهنده ميزان نبض بدن استفاده كنند. اين سنسورها حدود ۱۵ تا ۲۰ دلار بيشتر براي مشتري آب مي‌خورد اما دقت بسيار بالاتري دارند و به محض خواب رفتن سيگنال مربوطه را ارسال مي‌كنند، از طرف ديگر تغيير موقعيت پا نيز با سنسورهاي تشخيص نبض دچار اختلال نمي‌شود.

پيشنهاد مطالعه: محققان MIT موفق به توليد نوع جديدي از بانداژها شده‌اند كه با بهره‌گيري از تجهيزات الكترونيكي و ذخيره‌هاي دارويي مي‌توانند فرايند زيرنظرداشتن و درمان زخم‌ها را تسريع كنند. براي مطالعه بيشتر درباره اختراعات و نوآوري‌هاي جديد مطلب «بانداژ هوشمند براي بهبود سريع زخم‌ها» را بخوايند.

همچنين بخوانيد:

دست مصنوعي با قدرت لامسه

استتار سربازان با شنل هري پاتر واقعي

اختراعات جديد كه زندگي را راحت تر مي كنند

گوشواره ‎اي براي اندازه گيري قند خون

نيروگاه خورشيدي فضايي : منبع توليد انرژي آينده

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

پخش ويديو با جوراب هوشمند

۲۴ بازديد

نت فليكس جورابي را معرفي كرده است كه با استفاده از سنسورهاي حركتي و تشخيص ضربان قلب به فرد در تماشاي برنامه‌هاي تلويزيوني كمك كرده و در صورت نياز پخش را متوقف مي‌كند.

جوراب هوشمند

با نزديك شدن به كريسمس ايام هديه دادن و گرفتن، نت فليكس جوراب هوشمندي ابداع كرده كه اگر در حين تماشاي برنامه تلويزيوني مورد علاقه خود به خواب رفتيد پخش آن‌را متوقف مي‌كند. در طراحي جوراب‌هاي هوشمند نت فليكس از سريال‌هاي معروف الهام گرفته شده است، اما همان‌گونه كه اشاره شد اين جوراب‌ها واقعا هوشمند هستند و اگر فردي كه آن را به پا كرده، خوابش ببرد برنامه دلخواهش متوقف مي‌شود تا چيزي را از روند پخش برنامه از دست ندهد. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا درباره تجهيزات اين جوراب مي‌خوانيد.

پخش ويديو با جوراب هوشمند

تجهيزات لازم براي اين كار داخل هر جوراب تعبيه مي‌شود. طرز كار جوراب هوشمند Netflix ابداعي براي فناوري امروز چيز پيچيده‌اي به حساب نمي‌آيد، يك شتاب‌سنج شرايط و موقعيت قرار گرفتن پا را شناسايي مي‌كند و LED آي‌آر تعبيه شده در اين جوراب در صورت تغيير موقعيت پا به دستگاه تلويزيون، سيگنالي را براي توقف پخش برنامه ارسال مي‌كند. ناگفته نماند در اين حين اگر فردي كه جوراب هوشمند Netflix را به پا كرده در حال بيداري نيز موقعيت پاي خود را تغيير دهد ممكن است غفلتا سيگنالي براي توقف فيلم ارسال شود.

به همين منظور نت‌فليكس براي افرادي كه تمايل دارند اين فرآيند با دقت بيشتري انجام ‌شود پيشنهاد مي‌كند از سنسورهاي تشخيص‌دهنده ميزان نبض بدن استفاده كنند. اين سنسورها حدود ۱۵ تا ۲۰ دلار بيشتر براي مشتري آب مي‌خورد اما دقت بسيار بالاتري دارند و به محض خواب رفتن سيگنال مربوطه را ارسال مي‌كنند، از طرف ديگر تغيير موقعيت پا نيز با سنسورهاي تشخيص نبض دچار اختلال نمي‌شود.

پيشنهاد مطالعه: محققان MIT موفق به توليد نوع جديدي از بانداژها شده‌اند كه با بهره‌گيري از تجهيزات الكترونيكي و ذخيره‌هاي دارويي مي‌توانند فرايند زيرنظرداشتن و درمان زخم‌ها را تسريع كنند. براي مطالعه بيشتر درباره اختراعات و نوآوري‌هاي جديد مطلب «بانداژ هوشمند براي بهبود سريع زخم‌ها» را بخوايند.

همچنين بخوانيد:

دست مصنوعي با قدرت لامسه

استتار سربازان با شنل هري پاتر واقعي

اختراعات جديد كه زندگي را راحت تر مي كنند

گوشواره ‎اي براي اندازه گيري قند خون

نيروگاه خورشيدي فضايي : منبع توليد انرژي آينده

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

گوشواره ‎اي براي اندازه گيري قند خون

۳۰ بازديد

يك محقق انگليسي توانسته نوعي گوشواره طراحي كند كه كاربر خود را قادر مي سازد تا از طريق آن بتواند قند خون خود را كنترل كند.

يك دانشجوي انگليسي نوعي گوشواره طراحي كرده كه قادر است قندخون كاربر خود را كنترل كند. كليه افراد مبتلا به ديابت براي اندازه گيري سطح گلوكز خون مجبورند تا به طور مكرر نوك انگشتان خود را سوراخ كنند. در حال حاضر فناوري هاي ديگري نيز وجود دارند كه مي‌توانند راحت تر و با تهاجم كمتر اين كار را انجام دهند. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا درباره اندازه گيري قند خون با كمك اين گوشواره مي خوانيد.

گوشواره‎اي براي اندازه گيري قند خون

يك دانشجو از دانشگاه هادرز فيلد انگلستان گجتي شبيه به گوشواره طراحي كرده كه از طريق هلال گوش قادر است سطح گلوكز خون را اندازه گيري كند. اين فناوري مي‌تواند به افراد ديابتي و حتي كودكان كمك كند تا بر روي بيماري خود كنترل بيشتري داشته باشند. دستگاه Sense Gluغير مجاز مي باشدe توسط تايرا كزلو ساخته شده است. در بعضي موارد ممكن است ابتلا به ديابت در اثر اشتباه شخص مبتلا به وجود نيامده باشد و دليل آن نيز الگوهاي رفتاري يا انتخاب هاي فردي وي نباشد. كساني كه به اين بيماري مبتلا مي‌شوند ممكن است چنين برچسبي را بر روي خود احساس كنند و اين موضوع ممكن است در كنترلي بيماري اثر داشته باشد و حتي به مشكلات جسمي بيشتر نيز منجر شود.

 گوشواره ساخته شده از طريق سوراخ لاله گوش و دريافت امواج راديويي با فركانس بالا، به اندازه گيري قند خون كاربر كمك مي كند. اين گوشواره ها اطلاعات دريافتي را از طريق يك اپليكيشن تلفن همراه به كاربر منتقل كرده، همچنين باتري‌هاي قابل شارژ آن نيز كمك خواهد كرد تا هميشه مورد استفاده قرار گيرند. ايده اصلي ساخت اين گوشواره همانند استفاده از دوربين تلفن‌هاي همراه بوده و تاكنون تست‌هايي نيز بر روي خوك‌ها انجام گرفته است. تحقيقات نشان داده كه افزايش گلوكز باعث تغيير در انتقال سيگنال خواهد شد. اين پژوهش‌ها هنوز در انسان‌ها ثابت نشده و در حال بررسي است.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه بيشتر مطلب «چند نشانه از ادامه تكامل بدن انسان» را بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

اختراعات جديد كه زندگي را راحت تر مي كنند

دست مصنوعي با قدرت لامسه

استتار سربازان با شنل هري پاتر واقعي

پخش ويديو با جوراب هوشمند

تصاوير باكتري هايي كه در بدن زندگي مي‌كنند

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

زمين، تنها جهان اقيانوسي در منظومه شمسي نيست

۲۴ بازديد

سياره‌ كوتوله‌ يخي سرس كه در كمربند سيارك‌ها واقع است، دريايي زير سطح خود جاي داده است و هركجا كه آب باشد، ممكن است حيات نيز باشد.

اين كشف به زندگي فرازميني‌ها و حيات فراتر از زمين معناي دوباره‌اي مي‌بخشد. در مقاله‌ علمي سالانه‌ كه در Discover با عنوان New Oceans in the غير مجاز مي باشدmos منتشر شد، آمده است كه سرس، كره‌ي يخي هم‌اندازه‌ي تگزاس، در محدوده‌ي سنگي كمربند سياركي بين مريخ و مشتري، راز پنهاني در خود دارد. درواقع، اين سيارك دنياي اقيانوس است؛ البته اين تنها نكته‌اي نيست كه دانشمندان كشف كرده‌اند؛ بلكه آنان مي‌گويند پلوتو اقيانوس زيرزميني فعال است. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا درباره اين جهان اقيانوسي در منظومه شمسي مي‌خوانيد.

جهان اقيانوسي منظومه شمسي

جست‌وجوي بيگانگان درواقع به‌معناي جست‌وجوي آب است. نيم‌ قرن‌ پيش بي‌نظيرتر از اقيانوس‌هاي زمين چيزي نبود؛ اما در دهه‌هاي اخير، شواهدي از اقيانوس‌هاي آبي مايع در مناطقي مانند اروپا و انسلادوس و قمرهاي يخي چرخنده به دور مشتري و زحل پديد آمده است.

ستاره‌شناسان در حال تجزيه‌و‌تحليل شكل شگفت‌انگيزي از منظومه‌ شمسي مرطوب با بسياري از اقامتگاه‌هاي بالقوه‌ پنهان براي زندگي هستند. كوتوله‌ يخي سرس به عنوان يك جهان اقيانوسي بيش ‌از هر جهاني در منظومه‌ شمسي غير از زمين، آب دارد. اين يكي از دلايل عمده‌اي بود كه باعث شد ناسا كاوشگر Dawn را به سرس بفرستد تا در سال ۲۰۱۵ وارد مدار شود. بااين‌حال، انتظار مي‌رفت حتي اگر زماني اقيانوس وجود داشته باشد، مايع درون پوسته‌ ضخيم و يخ‌زده‌ آن منجمد باشد. با نزديك‌شدن كاوشگر داون، دوربين‌هاي فضاپيما تعدادي لكه‌ي سفيد و عجيب‌و‌غريب را نشان دادند كه برجسته‌ترين آن‌ها در داخل دهانه‌ي Occator Crater با ۹۱ كيلومتر عرض بود. اين نكته‌ مهم در نشر تاريخچه‌ سرس شرح داده شده است.

جهان اقيانوسي سرس

آگوست گذشته، دانشمندان ناسا مجموعه‌اي هفت‌مقاله‌اي در Nature منتشر كردند. آنان مي‌گويند شواهد برجسته‌اي نشان مي‌دهد كه سنگ فضايي حدود ۲۰ ميليون سال پيش به سطح جهان برخورد كرده و در آنجا چاله‌اي در پوسته‌ پوشيده از يخ به‌ وجود آمده است. اين ضربه به مخزن عميق‌تري از آب شور وارد شده است؛ در‌نتيجه، موادشيميايي يخي ازطريق چاله‌ي ايجادشده از سطح زيرين اقيانوس فوران كرده و چيزي شبيه به درياچه‌ي نمك بزرگ يوتا به‌وجود آورده است.

تازه‌ترين تجزيه‌و‌تحليل از داده‌هاي مأموريت New Horizons ناسا درباره‌ي پلوتو و مدل‌سازي تازه‌ شكل‌گيري جهان نشان مي‌دهد اين سياره‌ كوتوله در اوايل تاريخ منظومه‌ شمسي با اقيانوس مايع توسعه يافته است.

پيش‌از‌اين، ستاره‌شناسان گمان مي‌كردند پلوتو از تكه‌هاي سرد سنگ و يخ تشكيل شده است كه به‌آرامي روي‌هم جمع و گرم مي‌شوند؛ تا حدي كه آب را ذوب كند كه در‌نهايت در طول ميلياردها سال منجمد مي‌شود. باوجوداين، مطالعه‌ي جديدي كه ژوئن در Nature Geoscience منتشر شد، روش ديگري را توضيح مي‌دهد.

تيم تحقيقاتي اعلام كرد شواهدي از ويژگي‌هاي فشرده‌سازي روي سطح پلوتو، مانند ترك‌ها پيدا نكردند كه نشان‌دهنده‌ شروع سرد است. در عوض، ويژگي‌هاي سطح سياره‌ي كوتوله اگر شكل‌ش گرم و سريع باشد، در كمتر از ۳۰،۰۰۰ سال براثر هجوم تأثيرات شكل بيشتري مي‌گيرد. اين تأثيرات باعث گرم‌ شدن پلوتو مي‌شود و امروز اقيانوس مايع هنوز بر اثر مواد راديواكتيويته گرم است. تنها پلوتو اين‌ گونه نيست و چندين سياره‌ كوتوله بالقوه‌ ديگر نيز در منظومه‌ شمسي وجود دارد كه بايد به‌ همين ‌ترتيب شكل گرفته‌ باشند.

فراتر از تغيير فكر ستاره‌شناسان، يافته‌ها مي‌تواند براي مأموريت‌هاي پيگيري در اين جهان‌هاي كوچك انگيزه ايجاد كند كه قبلا ناديده گرفته شده‌اند. اشترن و اعضاي تيم New Horizons اكنون مي‌كوشند با ناسا درباره‌ي مأموريت مدارگرد پلوتو وارد معامله شوند. همان روزي كه تيم دوان آخرين نتايجش را ارائه داد، دانشمندان ازطريق بودجه‌ي تأمين‌شده‌ي ناسا تحقيقي درزمينه‌ي امكان ارسال فضاپيماي يك‌ ميليارد‌ دلاري براي فرود در سرس و جست‌وجوي علائم آب يا حتي حيات ارائه دادند.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه بيشتر مطلب «مسير جديدي در منظومه شمسي براي سفرهاي فضايي» را بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

بسياري از ستاره‌هاي مشابه خورشيد ميزبان سيارات سكونت پذير هستند

تبديل راكت ها به ايستگاه فضايي براي رفع مشكل زباله هاي فضايي

شرط نجات از تغييرات اقليمي خارج كردن كربن از اتمسفر است

ارتفاع جديد اورست تقريبا يك متر بيشتر از محاسبات قبلي است

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

اندازه‌گيري فاصله دورترين كهكشان

۲۹ بازديد

كهكشان «GN-Z11» كه عمري در حدود 13.4 ميليارد سال دارد و به عنوان دورترين كهكشان شناخته مي‌شود. ستاره شناسان موفق شدند با دقت 100 برابر بيشتر از قبل، فاصله قديمي‌ترين و دورترين كهكشان كشف شده را اندازه گيري كنند.

بررسي‌هاي قبلي نشان مي‌دهد كه كهكشان GN-Z11 داراي طيف‌بيني انتقال به سرخ بالايي برابر ۱۱.۰۹ است. اين رقم نشان دهنده فاصله‌اي است كه نور طي مي‌كند تا از كهكشان به زمين و تلسكوپ فضايي هابل برسد و به عنوان ضريب z شناخته مي‌شود. در نتيجه با كمك اين ضريب گفته مي‌شود كه كهكشان مذكور فاصله‌اي حدود ۳۲ ميليارد سال نوري از زمين دارد. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا درباره دقت اندازه‌گيري فاصله دورترين كهكشان مي‌خوانيد.

ستاره شناسان در بررسي‌هاي جديد حود موفق شدند پديده انتقال به سرخ را با دقت ۱۰۰ برابري نسبت به قبل اندازه‌گيري كنند. در حاليكه مطالعات قبلي ميزان انتقال به سرخ را ۱۱.۰۹ اندازه گيري كرده بود، اين مقدار در تحقيقات جديد برابر ۱۰.۹۵۷ اندازه‌گيري شده است.

محققان با بررسي نور ماورابنفش ساطع شده از كهكشان و با توجه به پديده انتقال سرخ، اطلاعات دقيق‌تري از فاصله دورترين كهكشان كشف شده نسبت به مطالعات قبلي به دست آورده‌اند.

جهان در حال انبساط است و اين روند با سرعت به پيش مي‌رود. «انتقال به سرخ» يا « Redshift » پديده‌اي است كه نور ساطع شده از جرم شامل امواج مرئي، فرابنفش، اشعه ايكس، اشعه گاما و… به سمت طول موج قرمز در انتهاي طيف مي‌رود. در نتيجه نوري كه به وسيله طيف‌سنج به ثبت مي‌رسد، طول موج بلندتر و فركانس كمتري از نور ساطع شده از منبع خواهد داشت.

تلسكوپ فضايي «هابل» تاكنون چندين بار اين موضوع را مورد بررسي قرار داده است. با اين وجود هابل نمي‌تواند به صورت دقيق به چنين اطلاعاتي دست پيدا كند. براي بررسي اشعه ماورا بنفش، طيف سنج «MOSFIRE» روي تلسكوپ «Keck I» هاوايي اين كار را انجام مي‌دهد.

به صورت طبيعي هرچقدر فاصله بيشتر باشد، ميزان نور رويت شده توسط تلسكوپ‌ نيز كمتر خواهد شد. به همين دليل تعيين فاصله كهكشان‌هاي دور، كاري دشوار و خطاپذير است.

از سوي ديگر، باتوجه به تحقيقات انجام شده قبلي كهكشان GN-Z11 از نظر زماني نسبت به بقيه كهكشان‌ها به رويداد بيگ‌بنگ نزديك‌تر است. پيشتر گفته شده بود كه GN-Z11 حدود ۴۲۰ ميليون سال با رويداد بيگ‌بنگ فاصله دارد. در آن مقطع زماني، جهان تنها سه درصد سن كنوني خود را داشت.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه بيشتر مطلب «زمين، تنها جهان اقيانوسي در منظومه شمسي نيست» را بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

كشف آثار يك كهكشان فسيل در اعماق كهكشان راه شيري

شواهدي از وقوع سيلاب عظيم باستاني در مريخ

ما از آنچه فكر مي‌كنيم به مركز كهكشان راه‌شيري نزديك‌تر هستيم

منظومه شمسي زودتر از انتظار ما نابود خواهد شد

ورود به قدرتمندترين چرخه خورشيدي

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

شواهدي كه از وجود سياره نهم در منظومه شمسي خبر مي‌دهد

۳۴ بازديد

ستاره شناسان موفق به كشف شواهدي شده‌اند كه نشان از وجود يك سياره فراخورشيدي در منظومه شمسي دارد.

سياره نهم

اين سياره داراي يك مدار گريزنده از مركز است و اولين سياره با چنين مداري در نوع خود محسوب مي شود. اخترشناسان معتقدند اين سياره مي‌تواند نهمين سياره منظومه شمسي باشد. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا درباره سياره نهم مي‌خوانيد.

از مدت ها پيش ستاره شناسان در مورد وجود سياره نهم در منظومه شمسي نظريه‌پردازي هايي داشتند و تاكنون شواهد بسياري نيز در مورد وجود آن به دست آورده اند.

با توجه به داده هاي تلسكوپ فضايي هابل احتمالاً يك سياره فراخورشيدي غول پيكر با نام HD ۱۰۶۹۰۶ b در فاصله ۳۳۶ سال نوري از زمين قرار دارد كه با يك مدار غير عادي گريزنده از مركز هر پانزده هزار سال يكبار از لبه ديسك بقاياي منظومه ستاره دودويي عبور مي كند. ستاره شناسان معتقدند در صورت وجود، اين سياره احتمالاً به دور خورشيد ما نيز مي چرخد.

شواهد سياره نهم

اولين كشف اين سياره به سال ۲۰۱۳ ميلادي بر مي گردد. اما در آن زمان نيز براي صحت اطلاعات نياز به اندازه گيري ها و محاسبات مداري دقيق هابل بوده است. مدار اين سياره در نوع خود عجيب و غريب بوده و دانشمندان در حال بررسي چگونگي به وجود آمدن اين مدار هستند.

در حال حاضر نظريه به وجود آمدن چنين مداري بدين ترتيب است كه احتمالاً اين سياره در نزديكي ستاره هاي ميزبان خود شكل گرفته و كشش درون ديسك گازي باعث كشيده شدن آن به داخل شده است. اما در اثر نيروي گرانشي دو ستاره ميزبان به بيرون كشيده شده و در همان زمان مدار ان توسط يك ستاره در حال عبور به همين صورت تثبيت شده باشد. دانشمندان تلاش دارند تا در ادامه تحقيقات خود را با استفاده از داده هاي تلسكوپ فضايي جيمز وب تكميل كنند. در اين مورد سوالات بسياري وجود دارد و ستاره شناسان به دنبال پاسخي براي آن هستند.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه بيشتر مطلب «مسير جديدي در منظومه شمسي براي سفرهاي فضايي» را بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

بسياري از ستاره‌هاي مشابه خورشيد ميزبان سيارات سكونت پذير هستند

شواهدي از وقوع سيلاب عظيم باستاني در مريخ

ياسمين مقبلي يكي از فضانوردان پروژه بازگشت به ماه

زمين، تنها جهان اقيانوسي در منظومه شمسي نيست

موشك استارشيپ نخستين انسان را در سال ۲۰۲۴ به مريخ خواهد برد

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

كشف ۹ گونه جديد حشرات در قرنطينه

۲۷ بازديد

دو حشره شناس آمريكايي كه در دوران قرنطينه در خانه به سر مي بردند بدون دسترسي به توالي يابي DNA و تنها با استفاده از ابزار هاي قديمي زيست شناسي مانند ميكروسكوپ توانستند تعداد زيادي از گونه‌هاي جديد حشرات را كشف كنند.

اين دو حشره شناس پيش از اين تنها با استفاده از باركد گذاري DNA براي شناسايي گونه جديد حشرات استفاده كرده بودند. كدگذاري فرايني است كه در آن  نياز به  چندين ساعت آماده سازي شيميايي است و پس از آن نتايج دقيق ارائه مي شود. در اين روش از واكنش زنجيره اي پليمراز براي تكثير ماده ژنتيكي هر حشره استفاده مي شود و سپس داده ها با باركد هاي DNA موجود مقايسه مي شوند. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا درباره روش اين كشف مي‌خوانيد.

كشف ۹ گونه جديد حشرات در قرنطينه

هنگامي كه موزه تاريخ طبيعي لس‌آنجلس در اواسط ماه مارس به‌علت دنياگيري كوويد ۱۹ تعطيل شد، ليزا گونزالز با اين اميد كه چند هفته‌ي ديگر به محل كار خود برگردد، به خانه رفت. اما وقتي معلوم شد كه او به‌زودي به محل كار بازنمي‌گردد، گونزالز كه دستيار مدير مجموعه‌ي حشره‌شناسي بود، يكي از اتاق‌هاي خانه‌ي خود را به آزمايشگاه موقت تبديل كرد. او سپس شروع به وارسي هزاران حشره كرد كه موزه قبلا آن‌ها را ازطريق يك پروژه‌ي شهروندي جمع‌آوري كرده بود.

به‌طور معمول، گونزالز و زيست‌شناسان ديگر از باركدگذاري DNA براي شناسايي گونه‌هاي مختلف استفاده مي‌كنند. باركدگذاري DNA فرايندي چند مرحله‌اي است كه شامل چندين ساعت آماده‌سازي شيميايي مي‌شود و نتايج دقيقي ارائه مي‌دهد.

توالي‌ياب DNA موزه از روشي به نام واكنش زنجيره‌اي پليمراز براي تكثير ماده‌ي ژنتيكي هر حشره استفاده مي‌كند كه سپس مي‌‌تواند با مرجعي از باركدهاي DNA مورد مقايسه قرار گيرد. در شرايطي كه گونزالز به اين دستگاه دسترسي نداشت، به دستگاه آنالوگي روي آورد كه از قرن ۱۷ در خدمت زيست‌شناسان بوده است: يك ميكروسكوپ.

گونزالز با استفاده از ميكروسكوپي كه از آزمايشگاه به خانه برده بود، ده‌ها گونه جديد حشرات را با بررسي ويژگي‌هايي مانند موهاي ريز يا شكل بال شناسايي كرد. او همچنين حشرات غيرمعمولي را پيدا كرد كه درمورد آن‌ها به همكارش برايان براون موزه‌دار بخش حشره‌شناسي موزه روي آورد. براون با استفاده از يك استريوسكوپ لايكا بزرگ‌تر كه آن را از دفتر خود آورده بود و همچنين يك ميكروسكوپ مركب كوچك‌تر كه آن را در وب‌سايت نيازمندي‌ها پيدا كرده بود، ۹ گونه از مگس‌هاي كوچك را كشف كرد كه همه براي علم جديد هستند.

همگي اين نوع گونه ها از مگس هاي فوريد هستند كه مي توانند روي سطوح بدوند و يا وارد تابوت ها براي خوردن اجساد مردگان شوند. همچنين بروان و گنزالز انواع مگس هاي پاشنه، انگل هاي موش هاي صحرايي و مگس هاي وسپ‌مانند را پيدا كردند.گونزالز در اين مورد مي‌گويد: ما تنوع باورنكردني اي در مورد حشرات اطراف خود داريم كه به آن توجه نمي كنيم.

پيشنهاد مطالعه: اين روزها به دلايل شرايط نه چندان دلچسب محيط زيست، دخالت‌هاي انسان و شكار بي‌رويه و خودخواهانه‌ او، بسياري از گونه‌هاي حيواني در خطر انقراض قرار گرفته‌اند و اين موضوع در حال حاضر تهديدي جدي و مهلك براي طبيعت شناخته مي‌شود. براي مطالعه بيشتر مطلب «مهم‌ترين گونه هاي در خطر انقراض» را بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

شرط نجات از تغييرات اقليمي خارج كردن كربن از اتمسفر است

كشف راز انقراض كرگدن پشمالو

طوطي دراكولا پرنده‌اي زيبا و وحشتناك

با تنبل ترين حيوانات جهان آشنا شويد!

مهم‌ترين گونه هاي در خطر انقراض

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد