عوارض نخوابيدن در شب

۲۲ بازديد

در زندگي سريع و شلوغ ما، كم‌خوابي تبديل به يك مسالۀ بزرگ شده است. در گذشته، ميانگين خواب 8 ساعت در شب بوده است، اما اكنون به ۶ ساعت رسيده است.

خواب كم

همه مي‌دانيم كه داشتن خواب كافي اهميت دارد، اما شايد اين را ندانيد كه بدون خواب كافي چه مشكلاتي به وجود خواهد آمد. ما در اين مطلب از مجله دلتا ۶ خطر ناگواري كه خواب كم براي شما در پي خواهد داشت را مطرح مي‌كنيم.

  • كج‌خلقي

يك گروه از محققان نتيجه گرفته‌اند كج‌خلقي و نوسانات احساسي از نتايج شب‌هاي بدون خواب است. آن‌ها به بررسي گروهي از بيماران دچار كم‌خوابي پرداختند و تحقيق آن‌ها نشان داد تاثيرات احساسي منفي ناشي از يك اتفاق، با كمبود خواب تشديد مي‌شود.

  • سردرد

دانشمندان هنوز نمي‌دانند كه چرا خواب كم منجر به سردرد مي‌شود، اما شب‌هاي بي‌خواب شما مي‌توانند منجر به ميگرن شود و البته بسياري از كساني كه مشكل كم‌خوابي دارند مي‌گويند همراه با يك سردرد نامشخص صبحگاهي بيدار مي‌شوند.

  • افزايش وزن

به نظر افرادي كه كم‌خوابي دارند داراي عدم تعادل در هورمون‌هاي خود هستند كه در نتيجه آن اشتهاي بيشتر، تمايل بيشتر به غذا‌هاي پر كالري، عكس‌العمل بيشتر در مقابل شيريني‌جات و توانايي كمتر در كنترل كردن اميال خود پيدا خواهند كرد.

عوارض كم خوابي

  • ديد ضعيف

كمبود خواب به ديد محدود و تاري ديد ربط داده شده است. هر چقدر بيشتر بيدار بمانيد، با خطاهاي ديد بيشتري روبرو خواهيد شد و احتمال توهم زدن شما نيز بيشتر مي‌شود.

  • مشكلات دستگاه گوارش

افراد زيادي دچار بيماري التهابي روده هستند و كمبود خواب علايم آن را وخيم‌تر مي‌كند. كمبود خواب مداوم حتي مي‌تواند باعث شود دچار التهاب روده شويد.

  • مشكلات حافظه

اختلالات خواب در بين افراد مسن مي‌تواند منجر به تغييراتي ساختاري در مغز شود كه آن‌ها را با صدمه ديدن حافظه طولاني‌مدت مرتبط دانسته‌اند، البته مشكلات حافظه ناشي از خواب در بين جمعيت بزرگسال نيز ديده مي‌شود.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه بيشتر مطلب “دليل خميازه كشيدن زياد چيست؟” را مطالعه كنيد.

همچنين بخوانيد:

دليل پلك زدن چيست؟

۱ دقيقه قبل از مرگ چه مي‌شود؟

علت به ياد آوردن خواب‌ چيست؟

دانستني‌هايي درباره سكسكه

مصرف هويج خام بهتر است يا پخته؟

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.