مضرات شام نخوردن را بدانيد

۱۸ بازديد

باوري كه در ميان اكثر افراد وجود دارد اين است كه نخوردن شام براي بدن مفيد است و موجب داشتن خواب آرام مي‌شود؛ اما اين باور تا چه حد درست است؟

مضرات نخوردن شام

بعضي افراد براي كاهش چند كيلو وزن اضافه وعده‌هاي غذايي به خصوص شام را به كلي حذف كرده و با گرسنگي دادن به خود سعي مي‌كنند مقدار كالري مصرفي روزانه خود را كاهش دهند. اما آيا شام نخوردن براي سلامتي ضرر دارد؟ در اين نوشتار از مجله دلتا به بررسي مضرات نخوردن شام مي‌پردازيم.

مضرات نخوردن شام

افزايش وزن

اگر با شكم گرسنه به رختخواب برويد، ميزان انسولين و گلوكز در جريان خون‌تان افزايش پيدا مي‌كند و از آن‌جايي كه در هنگام شب فعاليت بدني كم‌تري داريد، زماني كه خوابيده‌ايد بدن‌تان كالري‌هاي اضافه را به چربي تبديل مي‌كند و سبب افزايش وزن مي‌شود.

كمبود انرژي

زماني كه گرسنه به خواب مي‌رويد، روند سوخت و ساز بدن در تمام ساعات روز را تحت تاثير قرار خواهيد داد. شايد تصور كنيد كه بدن شب‌ها نيازي به انرژي ندارد اما بدن شما بيست و چهار ساعته انرژي مصرف مي‌كند و كالري مي‌سوزاند. بنابراين بايد انرژي مورد نياز آن را تامين كنيد تا حتي زماني كه خواب هستيد راندمان بدن حفظ شود. اگر گرسنه به خواب برويد، تمام شدن انرژي بدن‌تان اثراتي طولاني مدت بر باقي روزتان خواهد داشت، بنابراين قبل از خواب كمي غذا بخوريد.

كاهش انسولين

استفاده از رژيم غذايي متعادل كه شامل وعده‌هاي غذايي منظم و سالم است تعادل انسولين در بدن را حفظ خواهد كرد در حالي كه شام نخوردن و خوابيدن با معده خالي سطح انسولين را كاهش داده و به هيپوگليسمي منجر مي‌شود كه براي افراد مبتلا به ديابت خطرناك است و در افراد سالم نيز ممكن است باعث بروز مشكلاتي هم‌چون سردرد و سرگيجه شود.

كمبود خواب

كاهش سطح انسولين ناشي از شام نخوردن اثر منفي روي كيفيت خواب گذاشته و از سوي ديگر احساس گرسنگي آرامش مورد نياز براي خواب شبانه را از بين مي‌برد و اين كمبود خواب سيستم ايمني بدن را تضعيف مي‌كند و به استرس و تنش‌هاي رواني منجر خواهد شد.

پيشنهاد مطالعه: خواص بي‌شمار قهوه را در مجله دانستني دلتا بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

دليل خميازه كشيدن زياد چيست؟

چرا نبايد زياد چاي نوشيد؟

نكاتي براي حفظ انرژي

خاطرات بد از ذهن پاك مي‌شود؟

دانستني‌هايي درباره سكسكه

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.