چه عواملي باعث زودتر سفيد شدن مو مي‌شود؟

۲۱ بازديد

مصرف غذاهاي مضر و كمبود ويتامين از عواملي هستند كه موجب سفيدي زودرس مو مي‌شوند.

عوامل سفيد شدن مو

احتمالا تا به حال به اين موضوع فكر كرده‌ايد كه آيا مي‌توانيم براي جلوگيري از سفيد شدن موهايمان كاري انجام دهيم؟ يا دست كم از سرعت سفيد شدن موهايمان كم كنيم؟ در اين مطلب از مجله دلتا به بررسي عوامل سفيد شدن مو و عواملي كه بر سرعت روند آن اثر مي‌گذارد، مي‌پردازيم.

عوامل سفيد شدن مو

سفيد شدن مو در اصل به دليل كم شدن ملانين رخ مي‌دهد. ملانين رنگ‌دانه‌اي است كه باعث به وجود آمدن رنگ طبيعي موي شما مي‌شود. توليد ملانين با افزايش سن كاهش مي‌يابد و بدن در نهايت توليد ملانين را به طور كامل متوقف مي‌كند. در ادامه برخي از علل زودتر سفيد شدن مو را بررسي مي‌كنيم:

كمبود ويتامين

كمبود ويتامين B12 يا اختلالات هيپوفيز و تيروئيد از عوامل سفيدي زودرس موها محسوب مي‌شود. اگر سفيدي موها به اين دليل باشد، قابل درمان و برگشت‌پذير است.

تغذيه نامناسب

اختلالات تغذيه‌اي مانند كمبود پروتئين و كالري، همچنين كمبود برخي از اسيدهاي آمينه ضروري، كمبود ويتامين‌هايي مانند D و B۶، كمبود املاح مانند روي، كلسيم، مس و سلنيم تاثير زيادي در سفيد شدن موها دارد. كمبود آهن به تنهايي موجب سفيد شدن موها نمي‌شود و فقط در ريزش موها تاثير دارد. آنچه بسيار مهم است، تغذيه با مواد غذايي سرشار از اين مواد معدني‌ها و ويتامين‌ها است. البته اگر سفيد شدن موها به صورت طبيعي باشد، نمي‌توان از پروتئين، ويتامين‌ها و مواد ريز مغذي ديگر براي درمان آن استفاده كرد.

كشيدن سيگار

كشيدن سيگار موجب فرآيند اكسيداتيو استرس مي‌شود كه در نتيجه منجر به سفيدي زودرس موها مي‌شود.

ابتلا به برخي بيماري‌ها

ميزان سفيدي موها در افراد مبتلا به كم كاري تيروئيد بيشتر از افراد عادي است كه در زنان بيشتر از مردان رواج دارد. بيماري عروق كرونر نيز يكي از عوامل موثر در سفيدي زودرس موها است. افراد مبتلا به اين بيماري ميزان موي سفيد بيشتري نسبت به ديگران دارند.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه بيشتر مطلب عوارض نخوابيدن در شب را بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

چگونه پنگوئن‌ها يخ نمي‌زنند!

دير غذا خوردن باعث چاقي مي‌شود؟

راز مثلث برمودا كشف شد!

غذاهاي تند چه فوايدي دارند؟

جهان چگونه پايان مي‌يابد؟

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.