چرا فقط مردان ريش دارند؟

۸ بازديد

زنان و كودكان بدون وجود ريش و موي صورت به راحتي زندگي مي‌كنند اما چرا در مردان ريش يا موي صورت وجود دارد؟

ريش در مردان

محققان فرضيه هايي براي وجود ريش در مردان طي تكامل انسان محتمل دانسته‌اند. با مجله دلتا همراه باشيد تا با فرضيه‌هاي وجود ريش در مردان آشنا شويد.

۱- برتري (نشان دهنده قدرت بيشتر) مردان با ريش بيشتر

براي كمك به مشخص شدن منشا تكامل ريش و صداها، محققان آزمايشي كردند كه آيا داشتن ريش بييشتر و صداي كلفت مردان، باعث جذاب‌تر و قوي‌تر به نظر رسيدن از نظر ديگران مي‌آيد يا خير؟

آن‌ها از ۲۰ مرد و ۲۰ زن خواسته‌اند كه تسلط و جذابيت شش مرد را كه در ۴ نوبت از آن‌ها فيلمبرداري شده ارزيابي كنند و در هر فيلمبرداري اجازه دادند تا موهاي صورت مردان آزمايش بيشتر رشد كند. سپس با نرم افزار رايانه‌اي چهار نسخه از هر ويديو با تغيير صداي بم‌تر و زيرتر تهيه شد. نتايج حاصل از اين تحقيقات نشان داد كه ريش به صورت پيوسته بر ميزان جذابيت مردان تاثير نمي‌گذارد، اما كساني كه اجازه مي‌دهند موهاي صورتشان رشد كند، قوي‌تر تلقي مي‌شوند.

در يك پژوهش نشان داد زنان و مردان، ريش بيشتر مردان را نشانه قوي‌تر، پيرتر بودن آن مرد مي‌دانند و احتمالا دليل تكاملي ريش، ترساندن رقبا و پيروزي بر آن‌ها بوده است.

۲- جلوگيري از ضربه به صورت به‌خاطر ريش مردان

گذشته از تقويت صفات تسلط (و فراهم كردن زمينه‌هاي مناسب پرورش باكتري‌ها و ساير ميكروب‌ها)، ريش ممكن است هدف بسيار عملي نيز داشته باشد.

يك مطالعه جديد نشان مي‌دهد كه رشد ريش ضخيم، فك انسان را از ضربه و آسيب محافظت مي‌كند.

تحقيقات قبلي حاكي از آن است دست انسان به‌عنوان سلاح به شكل و فرم امروزي تكامل يافته است و صورت انسان به طور طبيعي براي مقاومت در برابر نيروي و ضربه شكل گرفته است.

مطالعه جديد نشان مي‌دهد كه ريش همچنين مي‌تواند در هنگام درگيري‌هاي جسمي با ديگر مردان، حس قدرت بيشتري بدهد. محققان جمجمه محكم انسان را كه با مو و ريش تكامل يافته از پشم گوسفند پوشيده شده است را مرتبط با درگيري‌هاي مردان در مواجهه با حوادث مختلف طي تكامل مي‌دانند.

آزمايش‌هاي محققان نشان داد كه ريش ۳۷٪ بيشتر جلو ضربه را مي‌گيرد و نسبت به افراد بدون ريش نيروي آن را جذب مي كند و ۴۵% ديرتر موجب شكستگي استخوان شد.

وجود اين ويژگي‌هاي متمايز كه باعث افزايش مدت زمان وراد شدن ضربه تا برخورد آن به صورت مي‌شود از اين فرضيه حمايت مي‌نمايد كه ريش انسان از مناطق آسيب‌پذير اسكلت صورت در برابر آسيب‌هاي مضر محافظت مي‌كند.

۳- آندروژن و موهاي بيشتر صورت مردان

كودكان بعد از بلوغ هورمون‌هاي جنسي ترشح مي‌كنند. هورمون‌هاي موسوم به آندروژن‌ها، كه در هر دو جنس وجود دارد، موهاي حجيم را تحريك مي‌كنند تا تيره و درشت شوند. قسمت‌هاي زير بغل و جنسي بيشتر به تستوسترون و ساير آندروژن‌ها حساس هستند، به همين دليل هم در زن و مرد بعد از بلوغ موهاي تيره در آن مناطق رشد مي‌كند.

اما مردان سطح آندروژن بالاتري نسبت به زنان دارند. بنابراين رشد موهاي آن‌ها بيشتر از خانم‌ها تغيير مي‌كند. موهاي بدن تيره‌تر مي‌شوند و موهاي صورت جوانه مي‌زنند، كه معمولاً از لب فوقاني شروع مي‌شود و به گونه‌ها و چانه گسترش مي‌يابد.

اين نكته را اما بايد بدانيد كه ميزان هورمون تستوسترون مردان دليل وجود ريش بزرگ‌تر يا بيشتر نيست، بلكه ژنتيك عامل اصلي در مقدار بيشتر ريش است.

ريش در مردان

پيشنهاد مطالعه: مطلب توالتي كه فضولات را به پول تبديل مي‌كند! را بخوانيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.