عادات غلطي كه ما را دچار اختلالات مغزي مي‌كند

۱۰ بازديد

اكثر ما هنوز از بسياري از عادت‌هاي خاص كه باعث بروز اختلالات مغزي مي‌شوند، بي‌خبر هستيم.

اختلالات مغزي

اگرچه بيماري‌هاي شناختي با عوامل ژنتيك و سن ارتباط دارند، برخي از شيوه‌هاي غلط زندگي كه هر روز تكرار مي‌شوند، نيز مي‌توانند بر عصب‌ها و بافت‌هاي مغزي آسيب رسانده و بر وقوع اين بيماري‌ها تاثير بگذارند. در اين نوشتار از مجله اينترنتي دلتا به بررسي عوامل موثر در اختلالات مغزي مي‌پردازيم.

عوامل موثر در اختلالات مغزي

برخي از عاداتي كه سبب به وجود آمدن اختلالات مغزي مي‌شوند عبارتند از:

كم خوابي

خواب كم كيفيت كارايي جسمي، سلامت ذهني و عاطفي را كاهش مي‌دهد و منجر به افزايش هورمون‌هاي استرس مي‌شود. در نتيجه توانايي فرد براي حل مشكلات روزمره كاهش مي‌يابد.

در معرض آلودگي هوا قرار نگيريد

قرار گرفتن طولاني مدت در آلودگي هوا، حتي اگر ميزان آلودگي كم باشد به بروز بيماري‌هاي شناختي مغز و ايجاد تغييرات ساختماني در آن منجر مي‌شود. دانشمندان دريافتند كساني كه در مناطق آلوده زندگي مي‌كنند،‌ مغزهاي كوچكتري خواهند داشت و ميزان بروز سكته‌هاي مغزي در آنان، بيشتر از ديگران است.

مواد قندي را بيش از حد مصرف نكنيد

مصرف بيش از حد شكر تصفيه شده با ابتلا به بيماري‌هاي متابوليك و مغزي ارتباط نزديك دارد. قند در بسياري از غذاها و رژيم‌هاي ما وجود دارد و توليد مواد شيميايي مغز را كاهش مي‌دهد و به مرور زمان بر عملكرد آن تاثير منفي مي‌گذارد. مصرف روزانه شكر تصفيه شده يكي از علل ابتلا به اضطراب، افسردگي و زوال عقل است.

اختلالات مغزي

سيگار كشيدن

سموم موجود در سيگار اندام‌هاي مختلف بدن را تحت تاثير قرار مي‌دهد. اين مواد سمي باعث سرعت بخشيدن به روند پيري مغز شده و علت مهمي براي ابتلا به اختلال در عملكرد شناختي است. ابتلا به آلزايمر با سيگار ارتباط نزديك دارد.

به اندازه كافي آب بنوشيد

عدم مصرف آب يكي از عواملي است كه بر ضعف زودرس بافت مغز تاثير مي‌گذارد. از دست دادن آب بدن سطوح انرژي را كاهش مي‌دهد و تمركز را نيز سخت‌تر مي‌كند. قسمت عمده مغز از آب تشكيل شده و اين يعني كاهش آب بدن با كاهش عملكردها و كاهش اكسيژن مغز ارتباط دارد.

پيشنهاد مطالعه: مطلب توالتي كه فضولات را به پول تبديل مي‌كند! را بخوانيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.