چرا دير مي‌خوابيم؟!

۱۲ بازديد
اگر شما هم از آن دسته افرادي هستيد كه به زود خوابيدن عادت نداريد، بعيد نيست هر چقدر هم كه شما را سرزنش كنند، باز به شب‌زنده‌داري ادامه دهيد.
دير خوابيدن

بر اساس نتايج پژوهشي انجام شده افرادي كه الگوي خواب طبيعي ندارند و در ايجاد الگوهاي خواب تكاملي پيش‌قدم مي‌شوند، باهوش‌تر هستند. بسياري از افرادي كه شب‌ها دير مي‌خوابند، به هيچ‌وجه حاضر نيستند از اين عادت دست بكشند.
اين افراد با دير خوابيدن از سكوت و تاريكي شب براي طرح ايده‌هاي خلاقانه الهام مي‌گيرند. در اين مطلب به اينكه چرا دير مي‌خوابيم؟ مي‌پردازيم با ما در مجله دلتا همراه باشيد.

دير خوابيدن

 آيا افرادي كه ديرتر مي‌خوابند باهوش‌تر و خلاق‌تر هستند؟

بهره‌وري مطلوب

افرادي كه ۶ صبح از رختخواب بيرون مي‌آيند، معمولا ساعت ۹ از منزل خارج مي‌شوند. اين افراد اگرچه روزشان را پرانرژي شروع مي‌كنند، به نزديكي‌هاي عصر كه مي‌رسند، همه‌ انرژي‌شان تخليه شده است. در واقع، افراد سحرخيز، نيمه‌ دوم روز را به خستگي و كوفتگي مي‌گذرانند.
سطح عملكرد مغز در هر دو گروه در ابتداي بيدار شدن از خواب يكسان است؛ اما بعد از ۱۰ ساعت فعاليت مغزي در نواحي مرتبط با تمركز و ساعت شبانه‌روزي بدن، به ويژه در افرادي كه خيلي زود بيدار مي‌شوند، كاهش مي‌يابد.

زندگي كم‌تنش‌تر

سطح كورتيزول (هورمون استرس) در افرادي كه صبح‌ها زودتر از سايرين بيدار مي‌شوند، بالاتر است. همچنين، اين افراد از دردهاي ماهيچه‌اي، علائم سرماخوردگي و سردرد شكايت دارند. پژوهشگران در مجموع دريافتند افرادي كه شب‌ها ديرتر مي‌خوابند، در وضعيت مطلوب‌تري به سر ‌مي‌برند.
افزون بر اين‌ها، افراد سحرخيز از قدرت تمركز قابل توجهي برخوردار هستند؛ زندگي پرمشغله‌تري دارند؛ تنش‌هاي بيشتري را در طول روز تجربه مي‌كنند؛ زيادتر عصباني مي‌شوند و خلاصه اينكه انرژي چنداني در پايان روز براي‌شان باقي نمي‌ماند. اين در حالي است كه شب‌زنده‌دارها فراغت خاطر بيشتري داشتند و سرشان خيلي شلوغ نيست.

دير خوابيدن

خلاقيت بيشتر

يكي ديگر از مزاياي دير خوابيدن اين است كه افرادي كه شب‌ها ديرتر از سايرين به رختخواب مي‌روند، خلاق‌تر هستند. در نقطه‌ مقابل، كارآمدي افراد سحرخيز بيشتر است. البته، همه چيز بستگي به اين دارد كه چطور از اوقات بيداري خود بهره مي‌بريد.
افراد سحرخيز، ساعات آغازين صبح را به انجام فعاليت‌هاي روزمره مثل ورزش، تهيه‌ صبحانه و آماده شدن براي رفتن به سر كار اختصاص مي‌دهند. اما شب‌زنده‌دارها بهره‌ به مراتب باكيفيت‌تري از اوقات بيداري خود در طول شب مي‌برند و اين زمان را به نوآوري و طرح ايده‌هاي خلاقانه مي‌گذرانند.

پيشنهاد مطالعه: مطلب صحبت كردن، كوويد ۱۹ را بيشتر انتقال مي‌دهد را بخوانيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.