علت به ياد آوردن خواب چيست؟

۱۰ بازديد

همه انسان‌ها در طول خواب، رويا مي‌بينند. آنچه در افراد مختلف متفاوت است، محتوا و حجم خواب‌ها و ميزان يادآوري اين روياها بعد از بيدار شدن است.

خواب ديدن

همه انسان‌ها در طول خواب، رويا مي‌بينند. مطالعات انجام‌شده در آزمايشگاه‌هاي خواب نشان داده‌اند كه به صورت متوسط، ۸۴ درصد مرحله‌اي از خواب كه به آن مرحله حركات سريع چشم مي‌گوييم، با رويابيني همراه است. به نظر مي‌رسد آنچه در افراد مختلف متفاوت است، ميزان يادآوري اين روياها بعد از بيدار شدن است. اما به راستي چه مي‌شود كه خواب‌هايمان را به ياد مي‌آوريم؟ در اين نوشتار از مجله دلتا به بررسي علل به ياد آوردن خواب مي‌پردازيم.

به ياد آوردن خواب

با وجود اينكه حدود ۲ ساعت از خواب ما رويا است، اغلب افراد روياها را به ياد نمي‌آورند و اين حالت كاملا طبيعي است. ۸۲ درصد ما بلافاصله بعد از بيدار شدن محتواي روياهايمان را به خاطر مي‌آوريم اما بعد از گذشت ۵ دقيقه، ۵۰ درصد اين اطلاعات فراموش مي‌شود و بعد از ۱۰ دقيقه، فقط ۱۰ درصد محتواي روياها قابل يادآوري است.

به اين دليل كه در طول خواب، حافظه كاركردي ما خاموش است. اطلاعات جديدي كه به ذهن وارد مي‌شود، در اين بخش از حافظه نگهداري و پردازش و سپس به حافظه بلند مدت منتقل مي‌شود بنابراين روياها در حافظه ما ثبت نمي‌شود.

گاهي افراد فقط رويا نمي‌بينند و روياهايشان حالت كابوس دارد. ممكن است كابوس، هم علت‌هاي جسمي داشته باشد و هم علل رواني.

يكي از دلايل جسمي كه باعث كابوس ديدن مي‌شود، پركاري تيروئيد است. از سوي ديگر، گاهي كساني كه دچار اضطراب هستند يا حادثه خيلي ناخوشايندي برايشان اتفاق افتاده، اين رويداد را مكرر به ياد مي‌آورند. استرس‌هايي كه انسان در طول روز تجربه مي‌كند هم مي‌تواند روياها را به كابوس تبديل كند.

خواب ديدن

كساني كه خواب منقطع دارند و به دليلي خوابشان باكيفيت نيست و مدام از خواب بيدار مي‌شوند، روياهايشان را به ياد مي‌آورند و حس مي‌كنند خيلي خواب مي‌بينند.

غير از اضطراب، استرس و افسردگي، اختلال‌هاي ديگر خواب هم مي‌تواند از دلايل به ياد آوردن روياها باشد؛ مثل اختلال تنفسي در زمان خواب كه از نشانه‌هاي آن خروپف است.

شخصيت افراد هم تا حدي در ميزان به يادآوري روياها نقش دارد به طوري كه هنرمندان و كساني كه توانايي تجسمي و بنابراين حافظه بزرگ‌تري براي تصاوير دارند، بيشتر از سايرين روياهايشان را به ياد مي‌آورند.

هيجانات

به‌طور كلي، هسته اصلي رويا يك هيجان است و هر چه اين هيجان، مثل ترس درون ذهن فرد شدت بيشتري داشته باشد، تصاوير مربوط به آن با شدت بيشتري در خواب ظاهر مي‌‌شود.

پيشنهاد مطالعه: “آيا شبكه‌هاي اجتماعي باعث افسردگي مي‌شوند؟” را در مجله دانستني دلتا بخوانيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.