اندازه‌گيري فاصله دورترين كهكشان

۳۱ بازديد

كهكشان «GN-Z11» كه عمري در حدود 13.4 ميليارد سال دارد و به عنوان دورترين كهكشان شناخته مي‌شود. ستاره شناسان موفق شدند با دقت 100 برابر بيشتر از قبل، فاصله قديمي‌ترين و دورترين كهكشان كشف شده را اندازه گيري كنند.

بررسي‌هاي قبلي نشان مي‌دهد كه كهكشان GN-Z11 داراي طيف‌بيني انتقال به سرخ بالايي برابر ۱۱.۰۹ است. اين رقم نشان دهنده فاصله‌اي است كه نور طي مي‌كند تا از كهكشان به زمين و تلسكوپ فضايي هابل برسد و به عنوان ضريب z شناخته مي‌شود. در نتيجه با كمك اين ضريب گفته مي‌شود كه كهكشان مذكور فاصله‌اي حدود ۳۲ ميليارد سال نوري از زمين دارد. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا درباره دقت اندازه‌گيري فاصله دورترين كهكشان مي‌خوانيد.

ستاره شناسان در بررسي‌هاي جديد حود موفق شدند پديده انتقال به سرخ را با دقت ۱۰۰ برابري نسبت به قبل اندازه‌گيري كنند. در حاليكه مطالعات قبلي ميزان انتقال به سرخ را ۱۱.۰۹ اندازه گيري كرده بود، اين مقدار در تحقيقات جديد برابر ۱۰.۹۵۷ اندازه‌گيري شده است.

محققان با بررسي نور ماورابنفش ساطع شده از كهكشان و با توجه به پديده انتقال سرخ، اطلاعات دقيق‌تري از فاصله دورترين كهكشان كشف شده نسبت به مطالعات قبلي به دست آورده‌اند.

جهان در حال انبساط است و اين روند با سرعت به پيش مي‌رود. «انتقال به سرخ» يا « Redshift » پديده‌اي است كه نور ساطع شده از جرم شامل امواج مرئي، فرابنفش، اشعه ايكس، اشعه گاما و… به سمت طول موج قرمز در انتهاي طيف مي‌رود. در نتيجه نوري كه به وسيله طيف‌سنج به ثبت مي‌رسد، طول موج بلندتر و فركانس كمتري از نور ساطع شده از منبع خواهد داشت.

تلسكوپ فضايي «هابل» تاكنون چندين بار اين موضوع را مورد بررسي قرار داده است. با اين وجود هابل نمي‌تواند به صورت دقيق به چنين اطلاعاتي دست پيدا كند. براي بررسي اشعه ماورا بنفش، طيف سنج «MOSFIRE» روي تلسكوپ «Keck I» هاوايي اين كار را انجام مي‌دهد.

به صورت طبيعي هرچقدر فاصله بيشتر باشد، ميزان نور رويت شده توسط تلسكوپ‌ نيز كمتر خواهد شد. به همين دليل تعيين فاصله كهكشان‌هاي دور، كاري دشوار و خطاپذير است.

از سوي ديگر، باتوجه به تحقيقات انجام شده قبلي كهكشان GN-Z11 از نظر زماني نسبت به بقيه كهكشان‌ها به رويداد بيگ‌بنگ نزديك‌تر است. پيشتر گفته شده بود كه GN-Z11 حدود ۴۲۰ ميليون سال با رويداد بيگ‌بنگ فاصله دارد. در آن مقطع زماني، جهان تنها سه درصد سن كنوني خود را داشت.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه بيشتر مطلب «زمين، تنها جهان اقيانوسي در منظومه شمسي نيست» را بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

كشف آثار يك كهكشان فسيل در اعماق كهكشان راه شيري

شواهدي از وقوع سيلاب عظيم باستاني در مريخ

ما از آنچه فكر مي‌كنيم به مركز كهكشان راه‌شيري نزديك‌تر هستيم

منظومه شمسي زودتر از انتظار ما نابود خواهد شد

ورود به قدرتمندترين چرخه خورشيدي

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.