شواهدي كه از وجود سياره نهم در منظومه شمسي خبر مي‌دهد

۳۴ بازديد

ستاره شناسان موفق به كشف شواهدي شده‌اند كه نشان از وجود يك سياره فراخورشيدي در منظومه شمسي دارد.

سياره نهم

اين سياره داراي يك مدار گريزنده از مركز است و اولين سياره با چنين مداري در نوع خود محسوب مي شود. اخترشناسان معتقدند اين سياره مي‌تواند نهمين سياره منظومه شمسي باشد. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا درباره سياره نهم مي‌خوانيد.

از مدت ها پيش ستاره شناسان در مورد وجود سياره نهم در منظومه شمسي نظريه‌پردازي هايي داشتند و تاكنون شواهد بسياري نيز در مورد وجود آن به دست آورده اند.

با توجه به داده هاي تلسكوپ فضايي هابل احتمالاً يك سياره فراخورشيدي غول پيكر با نام HD ۱۰۶۹۰۶ b در فاصله ۳۳۶ سال نوري از زمين قرار دارد كه با يك مدار غير عادي گريزنده از مركز هر پانزده هزار سال يكبار از لبه ديسك بقاياي منظومه ستاره دودويي عبور مي كند. ستاره شناسان معتقدند در صورت وجود، اين سياره احتمالاً به دور خورشيد ما نيز مي چرخد.

شواهد سياره نهم

اولين كشف اين سياره به سال ۲۰۱۳ ميلادي بر مي گردد. اما در آن زمان نيز براي صحت اطلاعات نياز به اندازه گيري ها و محاسبات مداري دقيق هابل بوده است. مدار اين سياره در نوع خود عجيب و غريب بوده و دانشمندان در حال بررسي چگونگي به وجود آمدن اين مدار هستند.

در حال حاضر نظريه به وجود آمدن چنين مداري بدين ترتيب است كه احتمالاً اين سياره در نزديكي ستاره هاي ميزبان خود شكل گرفته و كشش درون ديسك گازي باعث كشيده شدن آن به داخل شده است. اما در اثر نيروي گرانشي دو ستاره ميزبان به بيرون كشيده شده و در همان زمان مدار ان توسط يك ستاره در حال عبور به همين صورت تثبيت شده باشد. دانشمندان تلاش دارند تا در ادامه تحقيقات خود را با استفاده از داده هاي تلسكوپ فضايي جيمز وب تكميل كنند. در اين مورد سوالات بسياري وجود دارد و ستاره شناسان به دنبال پاسخي براي آن هستند.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه بيشتر مطلب «مسير جديدي در منظومه شمسي براي سفرهاي فضايي» را بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

بسياري از ستاره‌هاي مشابه خورشيد ميزبان سيارات سكونت پذير هستند

شواهدي از وقوع سيلاب عظيم باستاني در مريخ

ياسمين مقبلي يكي از فضانوردان پروژه بازگشت به ماه

زمين، تنها جهان اقيانوسي در منظومه شمسي نيست

موشك استارشيپ نخستين انسان را در سال ۲۰۲۴ به مريخ خواهد برد

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.