هر كسي كه «ماريو كارت» بازي كرده، در فضا هم مسابقه داده است اما گروهي از دانشآموزان دبيرستاني با شركت در رويداد «مون مارك» (Moon Mark) كه در سال ۲۰۲۱ در ماه برگزار ميشود به صورت واقعي فراتر از جو زمين و توسط ماشينهاي كنترلي با هم به رقابت ميپردازند.
نخستين بخش اين پروژه كه در اوايل سال ۲۰۲۰ راهاندازي شد، دانشآموزان سراسر جهان را تشويق ميكرد تا يك خودروي مسابقهاي طراحي كنند كه بتواند روي ماه كار كند و برنده شود. در مقررات اين رقابت آمده است كه وزن خودروها نبايد بيش از ۵ كيلوگرم (۱۱ پوند) باشد كه بسيار سبكتر از يك ماهنورد واقعي است. اين خودروها بايد با آبوهواي ماه كه در روز بسيار گرم و در شب بسيار سرد است، سازگار باشند. همچنين در كنار ديگر قطعات ضروري بايد به يك باتري جمعوجور، يك ماژول وايفاي (Wi-Fi) و يك كامپيوتر تكصفحهاي (SBC) مجهز شوند. اما براي چرخها، تنظيمات مختلف سيستم تعليق، مسيرهاي مخزن و پايهها تيمها آزادي عمل دارند. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا درباره رقابت دانش آموزان در ماه ميخوانيد.
نكته قابل توجه آن است كه در چكيده پيشنهادها ارائهي تنها يك مدل ديجيتالي كفايت ميكند و تنها دو طرح برنده براي رقابت ساخته ميشوند. «مون مارك» براي اين رقابت طراح انگليسي «فرانك استيفنسن» (Frank Stephenson) را براي كمك به دو نامزد نهايي در مسابقه قمري خود انتخاب كرد. اين طراح به ترسيم نخستين مينيكوپر توسعهيافتهي بيامو، آخرين نسل فيات ۵۰۰ و چندين مدل اخير مكلارن از جمله P1 و ۷۲۰S كمك كرده است.
مهندس آلماني «هرمان تيلكه» (Hermann Tilke) از اسكنهاي با كيفيت بالا از سطح ماه براي طراحي پيست اتومبيلراني استفاده خواهد كرد. هنوز براي قضاوت دربارهي شكل اين پيست مسابقه خيلي زود است اما ميتوان به طراحي اين مهندس اعتماد كرد زيرا او در محافل مسابقهاي نامي شناخته شده است. او به تعمير اساسي پيست نوربورگ (Nürburgring) و فوجي اسپيدوي (Fuji Speedway) كمك كرده است و بيش از دوازده پيست از جمله مسير بينالمللي بحرين و «ياس مارينا» (Yas Marina) را طراحي كرده است.
تيمهاي بينالمللي انتخاب شده براي رقابت دانش آموزان در ماه در سري مقدماتي مون مارك، آمادگي خود را در مسير اصلي از طريق مسابقات مقدماتي كه در اوايل سال ۲۰۲۱ بر روي زمين برگزار ميشود، بهدست ميآورند. سپس شركت مستقر در هوستون «اينتويتيو» (Intuitive) كه به عنوان يكي از پيمانكاران ناسا در برنامهي بازگشت به ماه انتخاب شده است، اين خودروهاي مسابقهاي را از طريق سطحنشين بدون سرنشين «نوا-سي» (Nova-C) در نيمهي دوم سال ۲۰۲۱ سوار بر يك موشك فالكون ۹ اسپيسايكس (SpaceX Falcon 9) به ماه منتقل خواهد كرد و همچنين انتقال تصوير و ديگر نيازهاي ارتباطي آن را مديريت ميكند. در حال حاضر رقابت اصلي مون مارك براي اكتبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) برنامهريزي شده است.
«تاد والاچ» (Todd Wallach)، مدير فني مون مارك، در مصاحبهاي گفت: «ما انتظار تأخيرهاي ارتباطي قابل توجهي كه بر مسابقه يا خودروهاي مسابقه اثر بگذارد نداريم. تصاوير ديداري، دورسنجي و كنترل تقريبا بهصورت آني خواهد بود. سطحنشين از طريق پايگاه زميني دستوراتي را دريافت ميكند و از طريق اتصال بيسيم وايفاي با خودروهاي مسابقهاي ارتباط برقرار ميكند.»
مون مارك خود را به عنوان يك شركت سرگرمي و آموزشي توصيف ميكند، بنابراين فرآيند عجيب ارسال ماشينهاي كنترل از راه دور به ماه را فقط براي نمايش دنبال نميكند. «مري هيگي» (Mary Hagy) بنيانگذار و مديرعامل اين شركت گفت: «علاوه بر خود مسابقه، وسايل نقليه به ماموريت علمي ميپردازند و براي مدت نامحدودي در سطح ماه باقي ميمانند.» در عين حال پروژهي علمي آنها هنوز به طور دقيق مشخص نيست.
بيشتر بخوانيد: براي مطالعه بيشتر مطلب «موشك استارشيپ نخستين انسان را در سال ۲۰۲۴ به مريخ خواهد برد» را بخوانيد.
همچنين بخوانيد:
سفر سه ماهه به مريخ با موتور هسته اي جديد
توسعه شبكه ۴G در ماه خبري ناگوار براي نجوم راديويي
كشف علت احتمال مشكلات سلامتي در فضانوردان
موشك استارشيپ نخستين انسان را در سال ۲۰۲۴ به مريخ خواهد برد
با مجله سلامتي دلتا همراه باشيد