۵ راهكار كاربردي براي تقويت هوش هيجاني

۳۰ بازديد

هوش هيجاني نقش مهمي در موفقيت شغلي و شخصي افراد بازي مي‌كند و نه تنها به شناسايي و مديريت احساسات خود فرد كمك مي‌كند، بلكه در تشخيص احساسات ديگران نيز نقش حياتي دارد.

هوش هيجاني

هوش هيجاني (EQ) يا هوش احساسي (EI)، توانايي افراد براي شناسايي احساسات و عواطف خود و سايرين، شناخت اثرات آنها روي تفكر و رفتار و همچنين توانايي مديريت اضطراب ‌، تنش و بحران‌هاي روحي است. مطالعه انجام شده توسط «Johnson & Johnson» نشان مي‌دهد افرادي كه هوش هيجاني بالاتري برخوردار هستند، در محل كار عملكرد بهتري نسبت به بقيه از خود نشان مي‌دهند.

كارمندان بسياري در سراسر جهان علي رغم بازدهي بالا تنها به دليل اختلافي كه ريشه در هوش هيجاني دارد، كار خود را ترك مي‌كنند. مديران بسياري مسئوليت رهبري تيم‌هاي كاري را برعهده دارند كه از سطح بالاي هوش هيجاني برخوردار نيستند و همين مساله باعث بروز مشكلاتي براي آنها شده است.

تقويت هوش هيجاني

در اين مطلب از مجله دلتا ۵ روش براي تقويت هوش هيجاني ارائه شده است:

۱- احساسات منفي خود را مديريت كنيد

وقتي بتوانيد احساسات منفي خود را مديريت كنيد، كمتر تحت فشار قرار مي‌گيريد. تصور كنيد كسي شما را ناراحت كرده است، سريع به سراغ نتيجه گيري نرويد. سعي كنيد به روش‌هاي ديگري به اين موضوع نگاه كنيد. موضوع را از زاويه‌هاي ديگري نيز مورد توجه قرار دهيد تا به راحتي عصبي نشويد. بايد بتوانيد در محل كار هوشيارتر باشيد. با  اين روش خيلي زود مي‌توانيد تغييراتي را در نحوه برخورد خود با موضوعات مختلف ببينيد.

۲- مراقب كلماتي كه بر زبان مي‌آوريد، باشيد.

براي آنكه بتوانيد در محل كار ارتباط خوبي با بقيه برقرار كنيد، بايد مراقب آنچه به زبان مي‌آوريد باشيد. افراد باهوش معمولا كلمات خاصي را در ارتباطات خود به كار مي‌برند. اگر جلسه كاري خوبي با مديريت نداشته‌ايد، بايد همه چيز را با دقت بررسي كنيد. چرا اين اتفاق افتاده است؟ چه عاملي باعث شده جلسه خوبي نداشته باشيد؟ اگر بتوانيد آنچه در طي جلسه رخ داده را مرور كنيد، شايد بتوانيد مشكل را پيدا كنيد.

راهكارهاي تقويت هوش هيجاني۳- همدلي را تمرين كنيد

علاوه بر دقت روي ارتباط كلامي، بايد روي ارتباط غير كلامي‌تان نيز تمركز لازم را داشته باشيد. خودتان را جاي ديگران بگذاريد و مهارت همدلي يا امپاتي را در عمل تمرين كنيد. هر كسي ممكن است مسايل خاص خودش را داشته باشد؛ اما با همدلي روابط هر دو طرف بهتر خواهد شد.

۴- عوامل استرس زا را بشناسيد

در محيط كار ممكن است برخي عوامل باعث ايجاد استرس در شما شود. بهتر است آن عوامل را بشناسيد. اگر دقيقا بدانيد چه عواملي باعث مي‌شود دچار استرس شويد، كنترل بيشتري روي خود خواهيد داشت. مثلا اگر چك كردن ايميل‌ها در هنگام شب باعث مي‌شود، عصبي شويد، اين كار را در زمان مناسبي انجام دهيد كه سر حال‌تر هستيد.

۵- در برابر مشكلات عقب نشيني نكنيد

برخي افراد در رويارويي با چالش‌ها و سختي‌ها، رفتار درستي از خود نشان نمي‌دهند. به جاي شكايت كردن از شرايط موجود، بهتر است مثبت انديشي را در پيش گرفته و افكار منفي را از خودتان دور كنيد. در برابر سختي‌ها عقب نشيني نكنيد و به مبارزه با آنها بپردازيد.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه بيشتر مطلب «فعاليت‌هاي ساده و مفرح براي تقويت ذهن و حافظه» را بخوانيد.

همچنين بخوانيد:

حقايقي درباره مغز انسان كه ثابت مي كند توانايي هر كاري را داريم

دستگاه پخش موسيقي كه صدا را مستقيم به سر مي‌برد

فعاليت‌هاي ساده و مفرح براي تقويت ذهن و حافظه

روشي براي اندازه‌گيري وزوز گوش

در صورت سقوط در سياه چاله چه اتفاقي مي‌افتد؟

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.