خواب ناكافي احساس پيري را بيشتر مي‌كند

۵ بازديد

محققان در مطالعه اخيرشان اظهار كرده‌اند خواب ناكافي در افراد بالاي ۵۰ سال با احساس پيري و ديدگاه ناخوشايند و منفي نسبت به سالخوردگي مرتبط است.

خواب ناكافي

سالمندان معمولا شاهد رخ دادن برخي تغييرات در خواب خود هستند. مشكلاتي مانند كيفيت خواب نامطلوب، افزايش خواب منقطع، افزايش زمان صرف شده براي به خواب رفتن و خواب آلودگي در طول روز را تجربه مي‌كنند. اين تغييرات به دليل تغييرات بيولوژيكي طبيعي مرتبط با سن و كاهش سلامت بدن كه افراد در هنگام سالخوردگي تجربه مي‌كنند، رخ مي‎‌دهد. در اين مطلب از مجله دلتا به ارتباط خواب ناكافي و احساس پيري مي‌پردازيم.

خواب ناكافي و احساس پيري

اخيرا نتايج مطالعه محققان نشان داده است كه خواب ضعيف در افراد بالاي ۵۰ سال با افزايش حس منفي آن‌ها از فرايند پيري مرتبط است. كه اين امر نيز به نوبه خود مي‌تواند تاثيرات منفي بر سلامت جسمي، ذهني و شناختي آن‌ها بگذارد.

در اين مطالعه، دانشمندان از داده‌هاي مطالعه هم گروهيPROTECT كه شامل داده‌هاي ۴۴۸۲ فرد ۵۰ سال و بالاي ۵۰ سال ساكن بريتانيا بود، استفاده كردند. از شركت‌كنندگان خواسته شده تا به سوالات مربوط به ميزان آگاهي خودشان از تغييرات مرتبط با سن، خلق و خو، عملكرد روزانه و مشكلات خواب خود پاسخ دهند. محققان پس از بررسي‌ها متوجه شدند بسياري از شركت‌كنندگان در بخش سوالات خواب اين پرسشنامه از مشكلات خود در اين زمينه خبر داده‌اند.

خواب ناكافي

همه ما انسان‌ها با افزايش سن، شاهد تغييرات مثبت و منفي بسياري در خيلي از بخش‌هاي زندگي خود خواهيم بود. با اين حال، برخي افراد تغييرات منفي بيشتري نسبت به سايرين تجربه مي‌كنند. اما بايد آگاه باشيم كه داشتن درك منفي از سالخوردگي مي‌تواند تاثيرات منفي بر سلامت جسمي، سلامت روان و سلامت شناختي فرد داشته باشد. يكي از سوالات بي پاسخ اين است كه چه عواملي سبب مي‌شوند تا برخي افراد ديد منفي‌تري نسبت به همسن و سالان خود به پيري داشته باشند.

تحقيقات نشان داد افرادي كه خواب كافي ندارند احساس سالخوردگي بيشتري نسبت به ديگر افراد دارند كه همين امر بر درك آن‌ها از فرايند سالخوردگي نيز تاثير گذاشته و آن‌ها درك منفي‌تري نسبت به سالخوردگي دارند. با اين حال، اين يافته‌ها مي‌تواند نشانه دهنده اين موضوع باشد كه پرداختن به مشكلات خواب اين افراد مي‌تواند سبب شود تا آن‌ها درك بهتري از فرايند پير شدن داشته باشند. اگر اين فرايند به درستي درك شود سلامت فرد نيز به خطر نمي‌افتد.

خواب ناكافي

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه بيشتر مطالب دانستني مطلب اگر بي‌خواب هستيد حتما بخوانيد  را بخوانيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.