قبيله‌اي كه مردان در آن هيچ كاره‌اند!

۷ بازديد

تقريبا در تمام نقاط جهان، در طول تاريخ نظام‌هاي مرد سالار، برتري اجتماعي داشته‌اند اما قبيله‌هايي هم وجود دارند كه زن موقعيت و مقام خاصي در آن دارد.

قبيله مادر سالار در چين

در نقاط محدودي در جهان معاصر، مي‌توان نظام‌هاي مادر سالاري را مشاهده كرد. يكي از اين مكان‌ها قبيله‌اي دركشور پهناور چين است كه نظام كمونيستي نتوانست تنوع فرهنگي اين مردم را بر طبق اهداف كمونيستي، يكسان ساز كند. با مجله دلتا همراه باشيد تا درباره اين قبيله مادر سالار در چين بيشتر بدانيد.

قبيله مادر سالار در چين

در قبيله‌اي به‌نام موسو، مادربزرگ خانواده در واقع رهبر خانواده است و نام‌هاي خانوادگي و هويت اجتماعي فرد از طريق مادر و اجداد او معني ميابد. اين قبيله در دامنه‌هاي هيماليا وجود دارد و توسط زنان اداره مي‌شود و مردان آن به كلي به حاشيه رانده شده اند. در اين قبيله بسياري از كارها مهم توسط زنان انجام مي‌شود اما شكار و ماهيگيري همچنان بر عهده مردان است.

چند همسري

ازدواج گذري در اين جامعه يكي از صورت‌هاي اصلي ازدواج است به اين ترتيب كه زن مي‌تواند همسران بسياري داشته باشد. در اين قبيله مرد‌ها بايد در خانه زن باشند ولي تا قبل از غروب آفتاب هر مرد بايد به خانه مادرش بازگردد، اگر از اين ازدواج فرزندي پديد آمد بزرگ كردن آن به عهده خانواده مادري است.

از آنجا كه قبيله موسو جامعه‌اي مادرسالار است، اموال از مادر به ارث مي‌رسد و مشكلي در تقسيم ارث ايجاد نمي‌شود. اغلب زن‌ها نيز پدر فرزند خود را مي‌شناسند و او را به فرزندشان معرفي مي‌كنند.

با اين حال تنبيه اجتماعي خاصي نيز براي چنين زنان و چنين فرزنداني وجود ندارد و بچه‌هايي كه پدرشان را نمي‌شناسند آن را پنهان نمي‌كنند. بچه‌ها هرچند با پدرشان زندگي نمي‌كنند اما در جشن سال نو براي اداي احترام به خانه پدرشان مي‌روند و پدر در زندگي آن‌ها نقش مهمي دارد.

قبيله مادر سالار

اگرچه زنان در قبيله موسو قدرت را در دست دارند، اما اين بدان معني نيست كه زندگي بسيار راحتي را پشت سر مي‌گذارند. چراكه مجبورند كارهاي زيادي ازقبيل آشپزي، شست و شوي و تميز كردن و همچنين بافندگي و غيره را انجام دهند. مردان نيز به چراي گوسفندان، ماهيگيري و ذبح حيوانات مشغول‌اند و در برخي مسائل زنان با آنان مشورت مي‌كنند.

گردشگران بسياري براي ديدن اين قبيله مادر سالار وارد آن مي‌شوند. به‌خصوص براي ديدن مراسم رقص آتش كه در خلال آن زنان، شوهران خود را انتخاب مي‌كنند.

قبيله مادر سالار در چين

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه بيشتر مطالب دانستني مطلب ماجراي خوفناك زني مرده كه در تابوت زنده شد! را بخوانيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.