عجيب‌ترين باورهاي دنيا كه تا به حال نشنيده‌ايد!

۸ بازديد

بعضي باور‌هاي عاميانه كه ظاهر علمي دارند به‌قدري درست به نظر مي‌رسند كه شايد باور نكنيد ريشه در واقعيت نداشته باشند.

تصورات نادرست اما رايج

شنيده‌هايي كه دهان به دهان منتقل‌ شده و در گوشه‌اي از ذهن همه ما جاي گرفته‌اند يا نادرستي آن‌ها پس از سال‌ها مشخص شده است. هر شهروند باسواد و تحصيل‌كرده‌اي در روزگار كنوني خوب است اين باور‌ها را بشناسد و در ذهن خود آن را تصحيح كند. در ادامه برخي از تصورات نادرست رايج را كه به دنياي علم مربوط مي‌شود بررسي كرده‌ايم. با مجله دلتا همراه ما باشيد.

تصورات نادرست رايج

رنگ خون در داخل بدن آبي است!

شايد اين باور نادرست را شنيده باشيد كه خون درون بدن ما وقتي به سمت ريه‌ها مي‌رود آبي است، زيرا اكسيژن كمي دارد و زماني كه در معرض هوا قرار مي‌گيرد يا اكسيژن تازه كافي دريافت مي‌كند قرمز مي‌شود. از آنجا كه رگ‌هاي ما به رنگ آبي مايل به سبز هستند، اين ايده منطقي به نظر مي‌رسد. اما واقعيت اين است كه خون انسان در داخل بدن همان رنگ قرمز را دارد كه بيرون از بدن به آن رنگ ديده مي‌شود. اين رنگ قرمز زماني كه خون، غني از اكسيژن است روشن‌تر و زماني كه به اكسيژن تازه نياز دارد تيره‌تر است، اما به هر حال قرمز است. بافت پوشاننده رگ‌ها بر نحوه جذب و پراكنده شدن نور تاثير مي‌گذارد، به همين دليل خوني كه در داخل بدن در گردش است آبي به نظر مي‌رسد.

خفاش‌ها كور هستند!

چشم بيشتر خفاش‌ها بسيار كوچك و اندامي نه‌چندان پيشرفته است و اين پستانداران پرنده، بينايي ضعيفي دارند؛ با اين حال هيچ‌كدام از آن‌ها كور نيستند. خفاش‌ها در واقع سياه و سفيد مي‌بينند و در شب ديد خوبي دارند. اين پرندگان گيرنده‌هاي رنگ را ندارند. شايد اين باور نادرست در مورد كور بودن خفاش‌ها از اين واقعيت ناشي شود كه خفاش‌ها در نور روز به خوبي ما نمي‌بينند، يا به اين دليل كه داراي سونار يا ردياب صوتي هستند و مي‌توانند بدون داشتن ديد حركت كنند. خفاش‌ها به‌ويژه در مسير‌هاي طولاني كه فراتر از بازه پژواك‌يابي است از بينايي‌شان در راهيابي كمك مي‌گيرند.

همه دايناسور‌ها با برخورد يك سيارك به زمين منقرض شدند!

حتما شنيده‌ايد كه عامل انقراض دايناسور‌ها برخورد يك سيارك به زمين بوده است، اما واقعيت اين است برخورد سيارك تمام‌كننده كار نبوده است. رويداد انقراض K-T يا انقراض جمعي كرتاسه، پالئوژن كه ۶۵ ميليون سال پيش رخ داد، حدود ۸۰ درصد از كل موجودات گياهي و جانوري روي سياره را از بين برد. اين برخورد، منجر به آغاز يك دوره زمستان طولاني شد كه در نتيجه آن، فتوسنتز گياهان و پلانكتون‌ها متوقف شد. تأثيرات برخورد سيارك و وقوع اين زمستان جهاني همه حيوانات چهارپا را كه بيش از ۲۲ كيلوگرم وزن داشتند، از بين برد. با اين حال، برخي از گونه‌هاي كوچك دايناسور‌ها زنده ماندند و به پرندگان امروزي تبديل شدند.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه بيشتر مطالب دانستني مطلب ۵ حيوان به ظاهر آرام اما مرگبار! را بخوانيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.