بانو داي؛ موميايي ۲۰۰۰ ساله‌اي كه همچنان سالم است!

۱۱ بازديد

در سال 1971، كارگران چيني در استان هوان، به طور اتفاقي، يكي از شگفت‌انگيزترين محوطه‌هاي باستاني را از زير خاك بيرون كشيدند. پروژه‌اي كه اين كارگران مشغول آن بودند، ساخت پناهگاهي براي نجات از حملات هوايي بود. براي اين كار، آن‌ها در حال ايجاد حفره‌اي در تپه ماوانگدويي (Mawangdui) بودند.

موميايي كه همچنان سالم است

جايي كه هيچ مزاحمتي براي بوميان منطقه نداشته باشد. در نيمه‌هاي اجراي اين پروژه و وقتي كارگران مي‌خواستند در زمان استراحت خود سيگار بكشند، ناگهان متوجه مي‌شوند، كبريتي كه براي روشن كردن سيگار بيرون مي‌آورند خود به خود روشن مي‌شود. بوميان اين اتفاق را روح‌آتش ناميدند و دانشمندان به سرعت براي بررسي چرايي و چگونگي اين پديده به منطقه آمدند. اين گونه بود كه آرامگاه ابدي يك خانواده ثروتمند و اشراف‌زاده كشف شد. با مجله دلتا همراه باشيد تا با موميايي كه همچنان سالم است بيشتر آشنا شويد.

موميايي كه همچنان سالم است

اين محوطه شامل سه مقبره و متعلق به خانواده‌اي سه نفره بود. پدر خانواده كه «لي كانگ» نام دارد، يكي از اشراف و خدمت‌گزاران دولت بوده كه لقب «ارباب داي» را داشته است. او در كنار همسرش كه ژين ژويي نام دارد و ملقب به بانو داي است و يك مرد جوان، كه احتمال مي‌دهند پسر يا برادر كوچكترش باشد، در يك محوطه قرار گرفته‌اند.

اين خانواده، در زمان حكومت سلسله «هان» زندگي مي‌كردند. سلسه‌اي كه در فاصله زماني ۲۰۶ پيش از ميلاد تا ۲۲۰ ميلادي، بر چين حكومت مي‌كرده است. بانو داي حدود سال ۱۶۳ پيش از ميلاد، يعني بيش از ۲۰۰۰ سال پيش، از دنيا رفته است. جسم موميايي شده و تقريبا سالم مانده او و گنجينه‌اي كه همراه با جنازه در مقبره قرار گرفته، اطلاعات ارزشمندي درباره عهد باستان در چين در اختيار محققين و باستان‌شناسان قرار داده است.

موميايي كه همچنان سالم است

گنجينه‌اي دست نخورده

در بخش بيروني آرامگاه، جايي كه گنجينه اين خانواده قرار داده شده است، باستان‌شناسان بيش از ۱۰۰۰ وسيله ارزشمند پيدا كردند. طبق باور مرسوم، قرار بوده از اين گنجينه در دنياي پس از مرگ استفاده شود. وسايلي كه در اين مقبره قرار داشتند، آنقدر مجلل و ارزشمند بود كه به بانو داي لقب ديوا دادند.

دو مقبره ديگر

برخلاف مقبره بانو داي، دو مقبره ديگر كه به همسر و پسر (يا برادر همسرش) تعلق دارد، مجلل نبودند. باستان‌شناسان معتقدند كه اين دو مرد بسيار زودتر از بانو داي فوت كرده و مراسم تدفين باشكوهي نداشتند، اما در مورد تنها بانوي اين مقبره‌ها داستان متفاوت است. به نظر مي‌رسد كه مراسم تدفين او برنامه‌ريزي شده و همه چيز از قبل آماده شده است.

پزشكان دست به كار مي‌شوند

بيشتر از ۲۰۰۰ سال از مرگ اين بانو مي‌گذرد، اما كالبدشكافي و آزمايشات انجام شده روي بدن موميايي شده او، همان‌قدر اطلاعات به محققين مي‌دهد كه يك آزمايش امروزي. دانشمندان توانستند تمام اعضاي دروني بدن بانو داي را بررسي كنند. آن‌ها متوجه شدند كه ۱۳۸ دانه طالبي در معده موميايي وجود دارد كه نشان مي‌دهد در فصل تابستان و در فاصله كمي بعد از خوردن ميوه از دنيا رفته است. آن‌ها همين طور متوجه شدند كه ژين ژويي از مجموعه‌اي از بيماري‌هاي مختلف مانند عفونت‌هاي انگلي، لخته شدن خون، مشكلات كمر و بيماري‌هاي كبدي رنج مي‌برده است.

هرچند علت مرگ او هيچكدام از مشكلات گفته شده نبوده است. احتمالا سبك زندگي تجملاتي و افراطي او باعث مرگش شده است. ژين ژويي در زمان مرگ حدود ۵۰ سال سن داشته است و در اثر مشكلات قلبي از دنيا رفته است. در آزمايش‌ها مشخص شد كه بانو داي از سنگ صفرا رنج مي‌برده كه مجاري صفراوي را مسدود كرده بود. با توجه به دردناك بودن اين بيماري، بعيد نيست كه درد زياد منجر به سكته قلبي شده باشد.

راز سالم ماندن موميايي

موميايي‌هايي كه در بخش‌هاي ديگر جهان پيدا مي‌كنيم، مثلا موميايي‌هاي مصر، همگي خشك شده‌اند. برخلاف آن‌ها، بدن بانو داي سالم مانده است. حتي بعد از ۲۰۰۰ سال، پوستش سالم است، موها و مژه‌ها همچنان سرجاي خود باقي هستند و عضلات و مفاصل همچنان انعطاف دارند. محققين حتي توانستند خون در رگ‌هاي اين موميايي پيدا كنند و بفهمند كه گروه خوني او A بوده است. در كالبدشكافي مشخص شد كه تمام اندام‌هاي دروني سالم بوده و رطوبت داشتند.

بدن موميايي را در ۲۰ لايه ابريشم پيچيده بودند كه جلوي نفوذ باكتري و تجزيه شدن بدن را گرفته است. سپس آن را در ۴ تابوت تو در تو قرار دادند و با لايه‌اي از لاك الكل مهر كرده‌اند. در نهايت، فضاي اطراف تابوت‌ها را با ۵ تن ذغال و خاك ضد رطوبت پر كرده‌اند و روي آن خاك معمولي ريخته‌اند. پروسه تجزيه بدن از زماني شروع شد كه ليدي داي بعد از كاوش از مقبره‌اش خارج شد.

موميايي كه همچنان سالم است

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه بيشتر مطلب ماجراي هولناك انسان‌هايي كه زنده به گور شده‌اند!  را بخوانيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.