نوزادان دنيا را چگونه مي بينند؟

۱۰ بازديد

در شش ماه اول، توانايي بينايي نوزاد بسيار رشد مي‌كند. در اين زمان شروع به شناخت بسياري از چيزهايي مي‌كند كه مي‌بيند. طي رشد كودك، نوزاد به تدريج مي‌آموزد اشيائي را كه مي‌بيند از هم تشخيص دهد. كم‌كم ياد مي‌گيرد كاري در مورد اشيايي كه مي‌بيند، انجام دهد.

بينايي نوزادان

ديد كودكان تا قبل از سن ۲ سالگي كامل نمي‌شود. اين در حالي است كه مهم‌ترين تغييرات در اين زمينه زماني رخ مي‌دهد كه آنان هنوزيك سالگي را پشت سر نگذاشته اند. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا درباره بينايي نوزادان صحبت خواهيم كرد.

بينايي نوزادان

زماني كه يك نوزاد چشم باز مي‌كند و براي اولين بار پيرامون خود را مي‌نگرد ميزان ديد او ۱۲ تا ۲۵ بار كمتر از ديد يك انسان بالغ است. در واقع مي‌توان گفت نوزاد، تصاوير تاري را مشاهده مي‌كند.

در يك ماهگي نوزاد توانايي تشخيص رنگ‌ها را ندارد. در ۲ ماهگي اندازه مردمك نوزاد بسيار كوچك است، بنابراين نور كمتري را به سمت خود جذب مي‌كند. در نتيجه اشياء به چشم نوزاد تيره‌تر ديده مي‌شوند.

رشد و تكامل بينايي نوزاد از بدو تول تا يك سالگي

 

ديد نوزاد در ۳ماهگي چگونه است؟

جالب است بدانيد در ۳ ماهگي نوزاد شروع به تشخيص برخي از اجزاي صورت همانند چشم و دهان مي‌كند.

زماني كه نوزاد ۴ ماه اول را پشت سر مي‌گذارد قدرت ديد او دو برابر شده و ديگر تا ۵ ماهگي ماهيچه‌هاي چشم نوزاد قدرت كافي براي ادراك عميق‌تر فضاي پيرامون خود را كسب كرده است.

تشخيص تصاوير۳بعدي

بعد از گذشت ۶ ماه، چشم و ذهن كودك توانايي آن را پيدا مي‌كند تا از جهان اطراف خود تصاويري ۳ بعدي بسازد. در اين سن نوزادن قادرند با چشم خود اشياء در حال حركت را تعقيب كنند.

به گفته كارشناسان، زماني كه نوزادان چهار دست و پا حركت كردن را شروع مي‌كنند، هماهنگي دست و چشم نوزاد تقويت مي‌شود. اين مهارت به نوزادان در گرفتن اشياء كمك مي‌كند و تا ۹ ماهگي قاعدتا اين مهارت را كسب كرده‌اند.

در ۱۰ ماهگي ديد نوزاد به قدري قوي شده است كه مي‌تواند فاصله‌ها را تا حد خوبي تشخيص دهد. علاوه بر آن، در ۲ ماه آخر يك سالگي، نوزاد جهان را متفاوت از آنچه در قبل مي‌ديده، تماشا مي‌كند، در نتيجه كنجكاوي نوزاد بيشتر برانگيخته مي‌شود.

پيشنهاد مطالعه: مطلب لنز هوشمندي كه علائم حياتي بدن را اندازه مي‌گيرد را بخوانيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.