سفر تاريخي دراگون اسپيس ايكس به ايستگاه بين‌المللي فضايي

۳۲ بازديد

در نخستين ساعات روز دوشنبه به وقت ايران، فضاپيماي سرنشين‌دار دارگون اسپيس ايكس طي مأموريت كرو-۱ به فضا پرتاب شدن. اين فضاپيما پس از بيش از يك روز به ايستگاه بين‌المللي فضايي مي‌رسد.

دراگون اسپيس ايكس

ماموريت كرو-۱ نخستين مأموريت عملياتي سرنشين‌دار در تاريخ است كه توسط يك شركت خصوصي (اسپيس‌ايكس) و با يك فضاپيماي تجاري به ايستگاه فضايي بين‌المللي انجام مي‌شود. در خرداد ماه نخستين ماموريت سرنشين‌دار اسپيس‌ايكس به مقصد ايستگاه بين‌المللي به صورت آزمايشي انجام شد و پس از نه سال، فضانوردان از خاك آمريكا به فضا فرستاده شدند. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا درباره ماموريت دراگون اسپيس ايكس بخوانيد.

فضاپيماي دراگون اسپيس ايكس

موشك فالكون ۹ اسپيس‌ايكس (SpaceX) همراه با فضاپيماي دراگون اسپيس ايكس در ساعت ۱۹:۲۷ منطقه‌ زماني شرقي (۰۳:۵۷ روز دوشنبه به وقت تهران) از مركز فضايي كندي به فضا پرتاب شد و فضانوردان مسيري را آغاز كردند كه نه فقط دستيابي به ايستگاه را همراه خواهد داشت، بلكه آغاز موفقي براي ماموريت‌هاي عملياتي پيوسته به ايستگاه فضايي بين‌المللي (ISS) با فضاپيماهاي سرنشين‌دار تجاري خواهد بود.

با اين پرتاب موفق، «مايكل هاپكينز» (Michael Hopkins)، «ويكتور گلاور» (Victor Glover) و «شانون واكر» (Shannon Walker) از ناسا و «سويچي ناگوچي» (Soichi Noguchi) از آژانس هوافضاي ژاپن (JAXA) سفري ۲۷ ساعته را تجربه خواهند كرد تا در نهايت به ايستگاه فضايي بين‌المللي برسند. اين ماموريت با عنوان Crew-1 شناخته مي‌شود و فضانوردان كپسول خود را رزيلينس (به‌معناي مقاومت) ناميده‌اند. خدمه‌ جديد به‌منظور اقامت ۶ ماهه رهسپار ايستگاه فضايي مي‌شوند.

فضانوردان دراگون اسپيس ايكس

۱۰ دقيقه پس از اين پرتاب بوستر مرحله اول موشك فالكون ۹ با موفقيت روي سكوي دريايي فرود آمد تا براي پرتاب بعدي در تاريخ ۳۰ مارس (۱۰ فروردين) آماده شود. همچنين پس از اين فرود موفق، فضانوردان مستقر در كپسول دراگون اسپيس‌ايكس با پايگاه زميني ارتباط برقرار كردند تا پيش‌روي موفق مأموريت كرو-۱ را اعلام كنند.

با توجه به مكانيك مداري و نياز به هم‌راستا و هم‌سرعت شدن كپسول سرنشين‌دار دراگون اسپيس ايكس با ايستگاه فضايي بين‌المللي، اين فضاپيما پس از حدود ۲۷ ساعت به مقصد مي‌رسد. اين ماموريت يك بار به دليل مساعد نبودن شرايط آب و هوايي كنسل شد. اگر پرتاب در زمان قبلي انجام مي‌شد، دراگون تنها پس از ۸ ساعت و نيم به مقصد مي‌رسيد.

۲۷ ساعت پس از پرتاب، كپسول دراگون در ايستگاه فضايي بين‌المللي پهلو مي‌گيرد. به اين ترتيب ده سال پس از بازنشستگي شاتل‌هاي فضايي، فصل جديدي در انجام مأموريت‌هاي عملياتي كم‌هزينه‌تر، مطمئن‌تر و مدرن‌تر به فضا گشوده شود. مأموريت‌هايي كه ناسا اولين مشتري آن است اما تنها مشتري آن نخواهد بود.

پيشنهاد مطالعه: براي مطالعه بيشتر مطلب «ناسا در آستانه راه‌اندازي اولين شبكه هواشناسي روي مريخ است» را بخوانيد.

 

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.