مصرف غذاهاي فرآوري شده به درد عضلاني منجر مي‌شود

۳۰ بازديد

مطالعه جديد نشان مي‌دهد مصرف بيش از حد غذاهاي با درجه فرآوري بالا مي‌تواند سبب درد عضلاني شود.

غذاهاي فرآوري شده

تحقيقات مختلف از تأثيرات مضر رژيم‌هاي غذايي با ميزان بالاي چربي، شكر و غذاهاي فرآوري شده بر بدن حكايت مي‌كنند. به گفته محققان مصرف زياد شكر و غذاهاي فرآوري شده عوارض متعددي از جمله افزايش ريسك چاقي، ديابت، سرطان و حتي زوال عقل را در پي دارد. حال جديدترين تحقيقي كه در رابطه با غذاهاي فرآوري شده انجام گرفته يكي ديگر از تأثيرات مخرب اين قبيل غذاها را فاش مي‌كند. در ادامه اين مطلب از مجله دلتا درباره اين تاثير مخرب بخوانيد.

مصرف غذاهاي فرآوري شده

محققان دانشگاه Rovira i Virgili اسپانيا از موش‌هاي نر براي بررسي تأثير احتمالي رژيم غذايي بسيار پركالري، با درجه فرآوري بالا (Ultra Processed) و سرشار از شكر و چربي روي درد استفاده كردند. محققان موش‌ها را به دو گروه تقسيم كرده و به يك گروه غذاهاي با شكر زياد و به گروه ديگر غذهاي با چربي بالا دادند.

محققان پس از شش هفته موش‌ها را بررسي كرده و متوجه شدند موش‌هايي كه غذاهاي پرشكر مصرف كرده دچار افزايش آديپوسيت عضلاني (Intramuscular Adipocytes) يا سلول‌هاي چربي شده‌اند كه در موش‌هاي گروه ديگر ديده نمي‌شد.

موش‌هاي هر دو گروه اما دچار افزايش انتقال عصبي-ماهيچه‌اي (Neuromuscular Transmission) شدند كه تا هفته‌ها پس از پيروي آن‌ها از رژيم غذايي استاندارد ديده مي‌شد. به گفته محققان افزايش انتقال عصبي-ماهيچه‌اي سبب درد عضلاني مي‌شود.

موش‌ها پس از پيروي از رژيم غذايي استاندارد به وزن مناسب برگشتند ولي چندين هفته طول كشيد تا انتقال عصبي-ماهيچه‌اي در آن‌ها به حالت عادي برگردد. چاقي كه اغلب به دليل مصرف بيش از حد شكر و غذاهاي با درجه فرآوري بالا به وجود آيد، به خاطر فشاري كه بر بدن وارد مي‌كند به درد ربط داده شده است. اما تحقيق جديد نشان مي‌دهد كه اضافه وزن تنها دليل درد عضلاني نبوده و احتمالاً به فعل و انفعالاتي كه به خاطر رژيم غذايي نامناسب درون بدن رخ مي‌دهند نيز ربط دارد.

بيشتر بخوانيد: براي مطالعه بيشتر مطلب «مصرف فلفل تند عمر انسان را طولاني‌تر مي‌كند» را بخوانيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.