چرا گاهي در خواب حرف مي‌زنيم؟

۱۰ بازديد

 

حرف زدن در خواب و ايده‌ فاش شدن راز افراد ديگر در خواب ترسناك و البته هيجان‌انگيز به نظر مي‌رسد.
حرف زدن در خواب

حتما براي شما هم پيش آمده است كه شب‌ها از صداي حرف زدن ديگري از خواب بلند شويد. صحبت كردن در خواب بدون اينكه از آن آگاهي داشته باشيم، پديده‌اي بسيار معمول است. مطالعات نشان داده است كه حداكثر ۶۶ درصد از افراد در برخي از دوره‌هاي زندگي خود اين امر را تجربه كرده‌اند. اگر چه صحبت كردن در خواب معمولا بي‌ضرر است و به هيچ‌گونه درمان پزشكي احتياج ندارد، اما مي‌تواند باعث ناراحتي اطرافيان شده و آن‌ها را از خواب بازدارد. به همين منظور در اين قسمت از مجله دلتا تحقيقاتي انجام شده است تا علل حرف زدن در خواب و راهكارهاي پيشگيري از آن را بررسي كنيم.

حرف زدن در خواب

چه عواملي باعث حرف زدن در خواب مي‌شود؟

۱- ژنتيك

متخصصان نمي‌توانند علت دقيق صحبت كردن افراد در خواب را بيان كنند، اما مطالعات پزشكي نشان داده است كه اين مسئله مي‌تواند ريشه ژنتيكي داشته باشد. مطالعه انجام شده بر روي دوقلوها كه معمولاً در خواب صحبت مي كردند، نشان داد كه والدين آن‌ها نيز هذيان‌گويي در خواب داشته‌اند.

۲- كمبود خواب

تقريبا هر كسي صحبت كردن در خواب را تجربه مي‌كند، اما برخي از عوامل به ويژه كم‌خوابي مي‌تواند منجر به آن شود. متخصصين پزشكي معتقدند كه اكثر افراد هنگام استرس يا كم‌خوابي، در خواب صحبت مي‌كنند، زيرا كم‌خوابي بر مغز تاثير گذاشته و بر كيفيت خواب نيز موثر واقع مي‌شود.

۳- وحشت شبانه

وحشت شبانه در خواب بيشتر به كودكان مربوط مي‌شود، اما ممكن است در بزرگسالان نيز رخ دهد. در هنگام وحشت شبانه، ممكن است فرد بيدار به نظر برسد. آن‌ها مي‌توانند فرياد بزنند، گريه كنند، جيغ بكشند، لگد بزنند و دعوا كنند. وحشت شبانه معمولا در فاز حركت سريع چشم رخ مي‌دهد. فرد در صبح روز بعد، آنچه را كه در وحشت شبانه تجربه كرده است، بعيد است كه به خاطر آورد.

۴- اختلال سلامت روان

اختلالات سلامت روان اغلب با اختلالات خواب نيز مرتبط است. در اين مرحله دانشمندان نمي‌توانند تشخيص دهند كه آيا مشكل سلامت روان منجر به اين اختلال شده است يا ابتلا به اختلال خواب در نهايت مي‌تواند منجر به چالش‌هاي سلامت روان شود؟!

۵- مصرف مواد مخدر و محرك

برخي از مواد مخدر به عنوان محرك عمل مي‌كنند و باعث بيداري شما مي‌شوند. برخي ديگر نيز باعث خواب‌آلودگي شما مي‌شوند. در هر صورت، اثرات آن‌ها موقتي بوده و از بين مي‌روند.

چگونه مي‌توان صحبت كردن در خواب را كنترل كرد؟

در واقع، هيچ راهي براي كاهش صحبت كردن در خواب وجود ندارد، اما تغيير برخي از عادت‌ها مي‌تواند مؤثر واقع شود. برخي راهكارهاي كنترل حرف زدن در خواب شامل موارد زير است:

  • اجتناب از خوردن وعده غذايي سنگين نزديك به زمان خواب
  • استفاده از تخت خواب، تشك و بالشتي با كيفيت و راحت
  • اجتناب از مصرف كافئين در اواخر بعداز ظهر و عصر
  • داشتن يك برنامه خواب ثابت و روزانه
  • اجتناب از استرس
  • دريافت مشاوره پزشكي
  • دور كردن وسايل الكترونيكي از اتاق خواب
  • حذف هرگونه سر و صدا هنگام خواب

پيشنهاد مطالعه: مطلب سمي‌ترين ميوه‌هاي جهان كدامند؟ را در مجله دلتا بخوانيد.

با مجله دانستني دلتا همراه باشيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.