نتايج مطالعات مختلف، مقالات پژوهشي و يافتههاي تربيتي نشان ميدهد كه تكنولوژي ما را مضطربتر ميكند.
نقش تكنولوژي و شبكه هاي اجتماعي در زندگي امروزه حياتي است؛ اما با اين حال فناوري موجب افزايش اضطراب ما ميشود؛ پرسش اين است كه دقيقا چطور؟ در ادامه اين مطلب از مجله اينترنتي دلتا به پاسخ اين پرسش ميپردازيم.
تكنولوژي موجب انزوا يا ايزوله شدن انسان ميشود
تكنولوژي ما را از عدم قطعيتهاي كوچك جدا ميكند؛ ولي نسبت به ترديدهاي بزرگتر آسيبپذيرتر ميكند. اين ترديد ريشه اضطراب است: چه چيزي قرار است اتفاق بيفتد؟ آنها در مورد من چه فكري ميكنند؟ اگر اين اتفاق بد بيفتد، چه خواهد شد؟
تكنولوژي اين ترديدها را از ما دور ميكند. با گوشيهاي هوشمند ميتوانيم دنياي خودمان را كنترل كنيم. شايد تصور كنيد دور ريختن ترديدها موجب اضطراب كمتر ما خواهد شد. اما در واقع تكنولوژي با دادن اين قطعيتهاي كوچك، فرصت تجربه كردن موقعيتهاي شك و ترديد را از ما گرفته است.
تكنولوژي امكان دوري از مردم را فراهم ميكند
تكنولوژي، زندگي ما را سادهتر و راحتتر ميكند؛ اما تكنولوژي به ما امكان اجتناب از مردم را نيز ميدهد. زماني كه از مردم دوري ميكنيم، اعتمادبهنفس ما پايين ميآيد و بنابراين اين موجب دوري گزيدن بيشتر ما خواهد شد. اما اين فقط اجتناب از مردم نيست؛ اين اجتناب از احساسات ناراحتكنندهاي است كه در اثر تعامل با ديگران پيش ميآيد.
ارتباط مبتني بر صفحه نمايش واقعا با ارتباط رو در رو فرق دارد
ارتباط روي صفحه نمايش به ما امكان نوشتن و ويرايش كردن و كامل كردن متن ميدهد؛ درحاليكه ارتباط رو در رو در زمان واقعي اتفاق ميافتد. وقتي ما در شبكه هاي اجتماعي عادت كردهايم زماني براي فكر كردن داشته باشيم كه چه ميخواهيم بگوييم، انجام اين كار بهصورت رو در رو سختتر خواهد شد و البته چون تجربه كمي در اين زمينه خواهيم داشت، دچار حالت نامطمئني و اضطراب خواهيم شد.
مورد قضاوت قرار گرفتن در رسانههاي اجتماعي
در شبكه هاي اجتماعي ، لايكها و دنبالكنندهها شمارش ميشوند و هر كس ميتواند كامنتها را ببيند. براي نوجوانان و افراد جوان كه هويتشان در حال شكلگيري است، مديريت رسانه اجتماعي همچون يك بحران اجتماعي است. توانايي مديريت و كنترل آنچه روي صفحات اجتماعي نمايش داده ميشود، موجب كاهش اضطراب در كوتاهمدت ميشود. اما در طولانيمدت تمام اين مديريت احساسات كه در فيلتر كردن و برنامهريزي كردن خود به كار بردهايم باعث ميشود بيش از آنچه يك انسان حقيقي باشيم، يك برند تجاري شويم.
پيشنهاد مطالعه: “امروز كفشهاي قهوهايتان را بپوشيد!” را در بخش مد و فشن مجله دلتا بخوانيد.
همچنين بخوانيد:
واكسنها ممكن است روي كروناي آفريقايي كار نكنند
بلندترين صدا در تاريخ كره زمين
با مجله دانستني دلتا همراه باشيد